تأدیه بدهی بی‌سابقه تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم

تأدیه بدهی سازمان تأمین اجتماعی از سوی دولت سیزدهم به عنوان یکی از اقدامات بی‌سابقه از سوی دولت سیزدهم بود که در این دوره مهمترین برنامه‌های دولت در این بخش واگذاری بنگاه‌های سودآور و ایجاد ردیف بودجه‌ای خاص برای پرداخت این بدهی‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، همین سیاست‌گذاری‌های درست دولت و همراهی خوب آن برای تأمین آتیه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی منجر به تأدیه بدهی با رقم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های این نهاد بیمه‌ای در ۲.۵ سال گذشته شد.

از آنجا که پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در راستای گسترش خدمات و ارائه به موقع تعهدات در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بسیار موثر است بنابراین باید این بدهی‌های کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی در زمان خود در قالب حق بیمه به این سازمان بیمه‌گر پرداخت شود.

براساس داده‌های آماری ۸۶ تا ۹۰ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی از طریق وصول حق بیمه از سوی کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی به این نهاد پرداخت می‌شود که در صورت به‌هنگام بودن این پرداخت‌ها امکان اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت این سازمان فراهم خواهد شد.

تأدیه بدهی ارزش افزوده مناسب برای تأمین آتیه بیمه‌شدگان و بازنشستگان

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت نسبت به تأمین اجتماعی در بخش سهام پرداخت شد و همچنین اندکی هم در قالب ردیف بودجه از سوی دولت سیزدهم ایجاد شد که امیدواریم در بودجه‌های سنوات آتی این ردیف بودجه که برای اولین بار ایجاد شده رقم قابل توجهی در تأدیه بدهی دولت و تعهدات سنواتی دولتی در این ردیف توسط سازمان برنامه و بودجه دیده شود.

موسوی اضافه کرد: تسویه بدهی دولت در ۲.۵ سال گذشته از نظر عدد و رقم بی‌سابقه و بی‌نظیر است و هم از بُعد کیفیت دارایی‌هایی که به سازمان تأمین اجتماع واگذار شده مطلوب است و ارزش افزوده مناسبی برای تأمین آتیه بیمه‌شدگان و بازنشستگان در آینده خواهد داشت.

او ادامه داد: در واگذاری‌های گذشته بنگاه‌های زیان‌ده بابت بدهی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار می‌شد اما در این دوره با تلاش صوت گرفته و همراهی خوب دولت و اینکه وضعیت سازمان و آینده آن خوب دیده شده، بنگاه‌های سودده با همراهی خوب دولت به این سازمان بیمه‌ای واگذار شد. همچنین یکی از اتفاق خوب در قالب تأدیه بدهی تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی، بانک رفاه کارگران بود که اکنون شرایط مطلوبی رادر این بخش نیز دنبال می‌کنیم.

پرداخت ۴۶۰ هزار میلیارد تومان تعهدات در سال گذشته

سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ برای اجرای همه تعهدات خود در برابر مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد تا بتواند خدمات درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی خود را در زمان مقرر به همه افراد تحت پوشش خود ارائه دهد.

طبق آمارهای موجود از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سازمان تأمین اجتماعی ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای تعهدات افراد تحت پوشش هزینه می‌کند بنابراین در این زمینه همراهی و همکاری شرکای اجتماعی برای تأمین این میزان هزینه‌ها بسیار ضروری است.

اگرچه پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم پرداخت تعهدات مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان با استفاده از استقراض از نظام بانکی انجام می‌شد اما اکنون به دلیل تأدیه بخش زیادی از بدهی‌های تأمین اجتماعی از سوی دولت بدون استقراض همه تعهدات هجده‌گانه افراد تحت پوشش اجرایی می‌شود.

اجرای تعهدات در قبال ۱۵ میلیون بیمه شده و چهار میلیون مستمری‌بگیر تحت پوشش

سازمان تأمین اجتماعی تعهدات خود را با استفاده پرداخت حق بیمه کارگران و نیروهای شاغل در یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه تولیدی، صنعتی، اقتصادی و خدماتی در بخش خصوصی و دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای این نهاد به عنوان منابع تأمین می‌کند که در صورت اجرای به موقع تعهدات این کارفرمایان، تأمین اجتماعی هم در راستای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود هدفمند عمل خواهد کرد.

همچنین ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی بیشترین سهم را در پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی را به عهده دارند تا از این طریق بخش عمده‌ای از منابع موردنیاز این سازمان برای هزینه کردن در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی تأمین شود.

با وجود سهم بالای پرداخت حق بیمه از سوی جامعه کارگری و شاغلان بخش‌های خصوصی و دولتی، تأمین اجتماعی تکلیف و وظیفه قانونی در قبال مستمری‌بگیران و بازنشستگان با جامعه آماری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را دارد بنابراین پرداخت بدهی‌ها از سوی کارفرمایان و شرکای اجتماعی بهترین روش برای ایفای تعهدات از سوی این سازمان به شمار می‌رود.

تأمین اجتماعی اکنون حدود ۴۷ میلیون نفر از جامعه را در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور در بخش‌های سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی خدمات‌رسانی می‌کند و از ابتدای سال جاری تاکنون هشت ماه بدون استقراض از نظام بانکی تعهدات و هزینه‌های خود را انجام داده است.

کد خبر: 66031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =