به گزارش آتیهآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تامیناجتماعی استان گیلان، کیوان مرتضوی با اعلام اینکه در ایام فصل بیلان کارگاهی قرار داریم بیان کرد: سازمان تامیناجتماعی هر سال در دو نوبت شش ماهه اقدام به صدور بیلان برای اعلام وضعیت بدهیهای بیمهای به کارفرمایان میکند.
وی با اشاره به اینکه صدور بیلان نیمه اول سالجاری در دستور کار واحدهای تابعه قرار دارد افزود: معمولا پس از ابلاغ بیلانهای صادره که محاسبات دوره جدید آن برآوردی و قابل اعتراض است تعدادی از کارفرمایان که به نحوه محاسبات و یا ارتباط کاری افرادی که حق بیمه بابت آنها وصول شده اعتراض دارند بر اساس ماده ۴۲ قانون تامیناجتماعی نسبت به ثبت اعتراض و درخواست رسیدگی در هیاتهای تشخیص مطالبات اقدام میکنند که بر اساس آمار تعداد این افراد کمتر از ۵ درصد مجموع کارفرمایان دارای لیست و بیمه شده در کارگاه در سطح استان است.
مدیرکل تامیناجتماعی گیلان با بیان اینکه بیش از ۷۸ هزار کارگاه در سطح استان دارای پرونده مطالباتی در شعب تامیناجتماعی هستند که از این تعداد حدود ۴۲ هزار و ۲۰۰ مورد دارای لیست حق بیمه جاری و محاسبات برآوردی هستند گفت: در نیمه اول سالجاری مجموعا ۱۹۶۷ فقره پرونده در هیاتهای بدوی تشخیص مطالبات در شعب سراسر استان طی ۳۱۰ جلسه مورد رسیدگی قرار گرفته است که این رقم بیانگر این است که تنها ۴/۶ درصد از مجموع کارفرمایان دارای اعتراض به محاسبات بیمهای هستند.
مرتضوی با تاکید بر اینکه قراردادهای پیمانکاری و بدهیهای ناشی از بازرسی دفاتر قانونی شرکتها از عمدهترین بخشهایی هستند که مورد اعتراض قرار گرفته و سهم بالایی در این حوزه دارند افزود: شفافیت و پاسخگوئی در کنار تلاش برای آگاهیبخشی و آشنایی شرکای اجتماعی با حقوق و تکالیف خود از رویکردهای سازمان تامیناجتماعی است و کارشناسان ما آمادگی دارند تا جهت کاهش بروز موارد اعتراض و شکلگیری مشکلات دیگر با انجام مشاورههای بیمهای همکاری لازم را با کارفرمایان داشته باشند.
در نیمه نخست سالجاری تعداد ۱۲۴۷ پرونده نیز در قالب ۱۳۶ جلسه در هیاتهای تجدید نظر تشخیص مطالبات اداره کل تامیناجتماعی گیلان بررسی شده است.
نظر شما