دسترسی مخاطبان تامین اجتماعی به ۴۳ قانون و مقررات تنقیح شده

تنقیح قوانین و مقررات و بخشنامه‌ها برنامه‌ای عملیاتی و راهبردی از سازمان تأمین اجتماعی به منظور تسهیل دسترسی مخاطبان به این قوانین، ارتقاء شفافیت و پاسخگویی مطلوب به جامعه هدف است تا از این طریق اصل قانونمداری برای مخاطبان و ذینفعان این نهاد بیمه‌ای رعایت شود. در همین راستا اکنون ۴۳ بخشنامه تنقیح شده در دسترس مخاطبان است.

به گزارش آتیه آنلاین، در همین راستا از سال ۱۳۹۴ و با اجرای طرح تجمیع، تلخیص و تنقیح بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان، در مجموع ۴۰ کارگروه فرعی در خصوص تنقیح این قوانین و مقررات تشکیل شده ‌است و با تجمیع و تلخیص بیش از ۲ هزار مورد بخشنامه اصلی و دستورات اداری، دستورالعمل‌ها و مکاتبات قبلی، طی هزار و ۴۸۵ جلسه کارشناسی و تخصصی و بیش از ۲۵۰ جلسه شورای تنقیح، ۴۳ بخشنامه تنقیحی جدید صادر شده ‌است.

اقدامات سازمان برای دسترسی بهتر مخاطبان به این قوانین و مقررات به شیوه‌ای مناسب پیش رفته که میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، اصلاح مقررات با ایجاد زمینه فساد و همچنین وضع قوانین جدید را از اقدامات سازمان در حوزه مبارزه با فساد دانست و گفت: حدود دو هزار بخشنامه در سازمان تأمین‌اجتماعی با همت اداره‌کل حقوقی در قالب ۴۳ بخشنامه کلی تنقیح شد. این اقدام سازمان علاوه بر اینکه در بخش‌های مختلف نظارتی کشور مورد تشویق قرار گرفت، برنده جایزه تجربه موفق اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی (ایسا) نیز شد.

همچنین «مهدی مهدی‌زاده» معاون تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری با تقدیر از سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد: این سازمان در انتشار بخشنامه‌های خود در سامانه کسب و کار پیشگام و اولین دستگاهی بوده که اطلاعات بخشنامه‌های خود را در سامانه ملی قوانین و مقررات کسب و کار منتشر کرده است.

۷۰۰ بخشنامه تنقیحی در سایت تأمین اجتماعی بارگزاری شد

به واسطه اقدامات اثربخش سازمان تأمین اجتماعی در بخش تنقیح قوانین و مقررات اکنون همه بخشنامه‌های سازمان قبل از صدور به تأیید حوزه حقوقی رسیده و تأثیر آنها بر بخشنامه‌های سابق با رعایت قواعد نسخ و اصلاح، تعیین می‌شود و هیچ‌گونه بخشنامه مستقلی مرتبط با بخشنامه‌های جامع و تنقیحی صادر نمی‌شود.

تأمین‌اجتماعی در همین راستا تمامی بخشنامه‌هایی ر متضمن حقوق و تکالیف برای عموم بیمه‌شدگان، کارفرمایان و مستمری‌بگیران باشد را به محض صدور و ابلاغ، در سایت رسمی اطلاع‌رسانی سازمان به نشانی www.tamin.ir و در بخش «دسترسی آزاد به بخشنامه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی «به تفکیک در چهار حوزه بیمه‌شدگان، کارفرمایان، مستمری‌بگیران و سایر منتشر می‌کند که تاکنون حدود ۷۵۰ بخشنامه در سایت سازمان بارگزاری و منتشر شده است.

جامعیت و یکپارچگی از اهداف طرح تنقیح بخشنامه‌ها

«عمران نعیمی» مدیر کل امور حقوقی و قوانین تأمین‌اجتماعی نیز درباره تنقیح قوانین و مقررات به آتیه آنلاین گفت: در دولت سیزدهم تداوم این طرح در قالب «شورای مقررات‌زدایی و وحدت رویه سازمان» با حضور نمایندگان ذی‌نفعان به منظور اصلاح و رفع موانع و خلاءهای بخشنامه‌های تنقیح شده، صورت می‌گیرد و در این زمینه نیز تاکنون ۲۰ جلسه برگزار شده و بخشی از بخشنامه‌های موجود نیز اصلاح و تکمیل شده‌اند.

نعیمی افزود: طرح تنقیح با تأسیس شورای مقررات‌زدایی و وحدت رویه سازمان تداوم دارد. این شورا با حضور نمایندگان ذی‌نفعان به منظور اصلاح و رفع موانع و خلاءهای مربوط به بخشنامه‌های تنقیح شده، تشکیل و حسب درخواست تشکل‌ها و یا وضع قوانین و مقررات جدید، بخشنامه‌های تنقیحی موجود تکمیل و اصلاح می‌شوند.

او جامعیت و یکپارچگی را یکی از اهداف مهم طرح تنقیح بخشنامه‌ها دانست و گفت: اکنون هیچگونه بخشنامه مستقلی مرتبط با بخشنامه‌های جامع و تنقیحی صادر نخواهد شد، مگر اینکه نحوه اعمال آن در بخشنامه سابق (اعم از اصلاح، الحاق و نسخ) تعیین تکلیف شود. این موضوع باعث می‌شود که به عنوان مثال همواره تنها یک بخشنامه در حوزه بازنشستگی یا ازکارافتادگی با تمامی اصلاحات و الحاقات وجود داشته باشد.

نعیمی موضوع دیگر در تداوم تنقیح، لزوم رعایت اصل قانونمداری را در تدوین بخشنامه‌ها دانست و بیان کرد: در حال حاضر تمامی بخشنامه‌ها قبل از صدور، از لحاظ انطباق با قوانین و مقررات مورد بررسی قرار گرفته و به تأیید و پاراف حقوقی می‌رسد. نکته دیگر در تداوم طرح تنقیح بخشنامه‌ها، لزوم رعایت اصل شفافیت و تسهیل دسترسی عموم به آنها است.

انطباق بخشنامه‌ها و دستورات اداری با قوانین هدف دیگر تنقیح است

مدیر کل امور حقوقی و قوانین تأمین‌اجتماعی گفت: مهمترین اهداف تنقیح بخشنامه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در مواردی نظیر ‌رعایت اصل قانونمداری و انطباق بخشنامه‌ها و دستورات اداری با قوانین و مقررات موضوعه، رعایت اصل جامعیت و فراگیری از طریق مهار تورم بخشنامه‌ها و دستورات اداری و شناسایی و حذف موارد همپوشانی، متعارض و تکراری و رعایت اصل شفافیت به شمار می‌رود.

او بیان کرد: وضوح دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها به دور از آشفتگی و برداشت واحد و یکسان از بخشنامه‌ها و دستورات اداری، ‌رعایت اصل دسترسی آزاد به اطلاعات از طریق تسهیل آگاهی و تسریع دسترسی آزاد جامعه هدف به ضوابط و مقررات سازمان و حقوق و تکالیف فردی و اجتماعی خود و ‌رعایت اصل پاسخگویی و ‌ارائه بهتر خدمات و حمایت‌های سازمان به بیمه‌شدگان، کارفرمایان، مستمری‌بگیران برای رضایتمندی بهتر جامعه هدف و حفظ حقوق و مصالح سازمان از دیگر اهداف تنقیح قوانین و مقررات در این سازمان است.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده، مستمری‌بگیر و بازنشسته را تحت پوشش دارد بنابراین تنقیح قوانین و مقررات با هدف کاهش تعداد این بخشنامه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌ها در راستای دسترسی بهتر این جامعه هدف به مواد قانونی و بخشنامه‌های صادر شده نقش اثرگذاری دارد تا این افراد در زمان نیاز بتوانند از این قوانین و مقررات تنقیح شده استفاده کنند.

کد خبر: 65707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =