فعالیت حدود ۳۸ هزار مربی در بیش از ۱۷ هزار مرکز مهارت‌آموزی

آخرین داده‌های آماری مربوط به فعالیت مراکز آموزش مهارت‌های فنی و تخصصی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در قالب مراکز دولتی و غیردولتی در سال ۱۴۰۱ بیانگر فعالیت ۳۷ هزار و ۷۱۶ مربی مرد و زن در  ۱۷ هزار و ۲۱۵ مرکز آموزش مهارت است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس داده‌های سالنامه آماری سال ۱۴۰۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجموع تعداد مراکز آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این سال برابر با ۱۷ هزار و ۲۱۵ مورد گزارش شده که این آمار نسبت به سال قبل از آن افزایش ۳۹.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

در این ارتباط آمارها بیانگر فعالیت یک‌هزار و ۶۷۳ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مردانه و ۱۱هزار و ۶۵۱ مرکز آموزش مهارت زنانه و همچنین سه هزار و ۸۹۱ مرکز با قابلیت فعالیت و ارائه دوره‌های آموزشی همزمان برای مردان و زنان است.

همچنین در مقایسه آماری مراکز فعال حوزه مهارت‌آموزی رشد حدود ۵ هزار موردی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰را شاهد هستیم، به گونه‌ای که تعداد این مراکز از ۱۲ هزار و ۳۷۶ مورد در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۷ هزار مرکز در سال قبل رسیده است.

سهم بالای آموزش مهارت در مراکز غیردولتی

نکته قابل توجه در حوزه ارایه آموزش‌های فنی و مهارتی اینکه تعداد مراکز مهارت‌آموزی فعال در بخش غیردولتی بسیار بیشتر از مراکز بخش غیردولتی است، به صورتی که در سال گذشته تعداد۱۶ هزار و ۵۶۹ مرکز آموزش فی و حرفه‌ای غیردولتی و ۶۴۶ مرکز مهارت‌آموزی دولتی در کشور مشغول به ارایه دوره‌های مهارتی به متقاضیان بوده اند. اما آمار مقایسه‌ای مراکز فنی و حرفه‌ای دولتی و غیردولتی در حوزه مراکز زنانه و مردانه با هم متفاوت است، به گونه‌ای تعداد بیشتری مرکز آموزش مهارت مردانه در بخش دولتی و بیشترین تعداد مراکز آموزش مهارت زنانه در بخش غیردولتی فعالیت دارند.

بالاترین و پایین ترین مراکز مهارت‌آموزی در کدام استان ها است

داده‌های مربوط به فعالیت مراکز مهارت‌آموزی دولتی و غیردولتی زیرنظر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال قبل نشان می‌دهد که استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب با ۲۵۴۹ مرکز، ۱۷۷۸ مرکز و ۱۲۶۰ مرکز بیشترین مراکز آموزش مهارت‌های فنی و تخصصی را دارا هستند. همچنین استانهای کهگیلویه و بویراحمد و سمنان با ۱۴۶ مرکز و زنجان با ۱۸۱ مرکز کمترین تعداد مراکز فعال آموزش مهارت را در اختیار دارند.

در حوزه مراکز آموزش مهارت‌های فنی دولتی نیز استانهای اصفهان، فارس و خراسان رضوی بیشترین و استانهای قم، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد کمترین میزان مراکز دولتی را به خود اختصاص داده‌اند و در بخش مربوط به مراکز غیردولتی مهارت‌آموزی نیز استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی بالاترین و استانهای سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان پایین‌ترین تعداد مراکز فعال آموزش مهارت‌های فنی را در خود جای داده‌اند.

سهم بالای زنان در حوزه مربیگری مهارت

آمارهای مرتبط با فعالیت مربیان شاغل در حوزه آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای حاکی است در سال گذشته ۳۷ هزار و ۷۱۶ مربی رسمی و پیمانی در مراکز دولتی و غیردولتی این سازمان مشغول به کار بوده‌اند که این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۲۷.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

داده‌های مرتبط با فعالیت مربیان آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای نیز بیانگر سهم ۳۱.۸ درصدی مردان و ۶۸.۲ درصدی زنان در این حوزه است؛ به عبارتی زنان مربی در حوزه آموزش‌های فنی بیش از ۲ برابر مردان فعال و شاغل هستند.

فعالیت حدود ۳۸ هزار مربی در بیش از ۱۷ هزار مرکز مهارت‌آموزی

در مقایسه سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ نیز رشد بیش از هفت هزار نفری مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در قالب مربیان مهارت‌آموزی را شاهد هستیم. در این حوزه فعالیت ۲۵ هزار و ۷۰۷ مربی زن و ۱۲ هزار و ۹ مربی مرد در سال قبل ثبت شده که در مجموع تعداد چهار هزار و ۸۲۱ مربی در بخش مراکز دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اشتغال ۳۲ هزار و ۸۹۵ مربی در حوزه فعالیت مراکز غیردولتی قابل اشاره است.

در حالی مربیان مرد در مراکز مهارت‌آموزی دولتی بیشتر از زنان است که تعداد مربیان زن در مراکز آموزش مهارت غیردولتی بسیار بیشتر از مردان است، به گونه‌ای بیش از ۹ هزار مربی مرد در مقابل حدود ۲۴ هزار مربی زن در قالب این مراکز مشغول تدریس در حوزه مهارت‌آموزی هستند.

آمارهای حاکی است بیشترین تعداد مربیان آموزش مهارت‌های فنی و تخصصی در استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان و کمترین تعداد آنان نیز در استانهای زنجان، چهارمحال و بختیاری و سمنان مشغول به کار هستند.

برگزاری یک میلیون و ۷۰۷ هزار نفر-دوره آموزش مهارت فنی

در سال گذشته تعداد یک میلیون و ۷۰۷ هزار و ۶۴۳ نفر-دوره آموزش در مراکز دولتی و غیردولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای متقاضیان دوره‌های فنی و تخصصی برگزار شده که در این بین استان تهران با ۱۸۷ هزار و ۱۰۰ نفر-دوره و استان خراسان شمالی با ۲۰ هزار و ۴۶۴ نفر-دوره به ترتیب بیشترین و کمترین میزان برگزاری دوره های آموزشی را به خود اختصاص داده‌اند.

در این حوزه همچنین استانهای خراسان رضوی، اصفهان و فارس پس از تهران بیشترین و استانهای ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری قبل از خراسان شمالی کمترین سهم برگزاری دوره‌های آموزش فنی و مهارتی را در سال قبل در اختیار دارند.

کد خبر: 65595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =