هزینه بیش از چهار هزار میلیارد تومانی برای بیمه تکمیلی بازنشستگان

براساس جدیدترین داده‌های آماری سامانه تأمین نما سازمان تأمین اجتماعی ارزش لحظه‌ای بیمه تکمیلی درمان و عمر برای مستمری‌بگیران و بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ حدود چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که نیمی از هزینه‌های حق بیمه توسط سازمان پرداخت می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، طبق این آمارهای سامانه تأمین اجتماعی، همچنین ارزش نهایی بیمه تکمیلی در سال گذشته برای بیمه تکمیلی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی سه هزار و ۲۰۵ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان هزینه بوده است.

برقراری بیمه تکمیلی ۶ میلیون خانواده مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی یکی از هدف‌گذاری‌ها و اولویت‌های خود را برقراری بیمه تکمیلی در دستور کار قرار داده است که اکنون بیش از ۶ میلیون نفر از خانواده مستمری‌بگیران و بازنشستگان این نهاد بیمه‌ای از این نوع بیمه برخوردار هستند.

اکنون چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند که با اعضای خانواده آنان به جمعیت بیش از ۶ میلیون نفر می‌رسند.

در حال حاضر حدود ۴۷ میلیون نفر از جمعیت کشور از خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی استفاده می‌کنند که خانواده مستمری‌بگیران و بازنشستگان را هشت میلیون و ۳۴۰ هزار نفر و خانواده بیمه‌شدگان را ۳۹ میلیون و ۱۱۰ هزار نفر تشکیل می‌دهند که اکنون طبق داده‌های آماری تعداد مذکور از خدمات بیمه تکمیلی برخوردار هستند.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: بیمه تکمیلی بازنشستگان حدود ۶ میلیون استفاده‌کننده و سالانه بیش از چهار هزار میلیارد تومان بار مالی برای سازمان تأمین‌اجتماعی دارد. با توجه به دغدغه بازنشستگان سازمان، برای سال جاری ۸۰ درصد به تعهدات بیمه تکمیلی اضافه شد و مبلغ سرانه آن به ۲۰۵ هزار تومان رسیده است که سازمان با تقبل سهم ۵۰ درصدی از این تعهدات، برای هر نفر مبلغ ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان را پرداخت می‌کند.

رشد ۱۲۰ درصدی سهم تأمین اجتماعی در حوزه بیمه تکمیلی

تأمین اجتماعی در بازه زمانی ۲.۵ سال اخیر اقدامات رفاهی مطلوبی را در چارچوب ارتقاء خدمات به بازنشستگان مانند تقویت بیمه تکمیلی آنان با افزایش ۸۰ درصدی سطح تعهدات درمانی و افزایش ۱۲۰ درصدی سهم سازمان در حق بیمه تکمیلی افراد تحت پوشش اجرایی کرد.

پیش از استقرار دولت سیزدهم تقریباً سهم مشارکت سازمان در بخش بیمه تکمیلی بازنشستگان حدود ۲۳ هزار تومان بود که قرارداد آن توسط کانون بازنشستگی منعقد می‌شد، اما براساس آخرین قرارداد این بیمه ویژه مستمری‌بگیران با افزایش سهم ۸۰ درصدی تعهدات، اکنون ۲۰۵ هزار تومان لحاظ برآورد می‌شود. با توجه به رشد ۱۲۰ درصدی سهم تأمین اجتماعی در حوزه بیمه تکمیلی نسبت به سال قبل، مبلغ ۱۰۲ هزار ۵۰۰ تومان قرارداد مذکور را این سازمان تقبل کرده است.

هزینه بیش از چهار هزار میلیارد تومانی برای بیمه تکمیلی بازنشستگان

پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه تکمیلی بازنشستگان از سوی تأمین اجتماعی

محمدرضا رخشانی‌مقدم مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی نیز پیشتر درباره سهم بیمه تکمیلی سازمان و بازنشستگان به آتیه آنلاین گفت: حدود ۵۰ درصد مبلغ بیمه تکمیلی جامعه بازنشستگی و مستمری‌بگیری را سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند که این مهم، سالانه رقمی بیش از پنج هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

او در ادامه رشد و توسعه فناوری را تسهیلگر در راستای ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران دانست و تاکید کرد: در این حوزه تسهیل ارائه خدمات در ارتباط با بیمه تکمیلی بازنشستگان با طراحی اقداماتی در سازمان در حال انجام است. با اجرایی شدن این اقدامات، عدم مراجعه حضوری بازنشستگان به کانون‌ها را شاهد خواهیم بود، این بخش از جامعه ذینفعان تحت پوشش تأمین اجتماعی می‌توانند با ورود به سرویس الکترونیکی، ورود اطلاعات و ثبت نام این بخش را داشته باشد.

به گفته او، اجرایی و عملیاتی شدن این مهم، زمینه انجام غیرحضوری امور مربوط به بیمه تکمیلی جامعه بزرگ بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و جلوگیری از حضور آنان در ستاد، شعب و کانون‌های بازنشستگی را فراهم می‌کند. براساس آخرین داده‌ها، اکنون تعداد چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی به معنای پوشش کامل جامعه بازنشستگی از خدمات مربوط به بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند.

بیمه تکمیلی اقدامی حمایتی از سوی تأمین اجتماعی

با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی بخشی از خدمات خود را در مراکز ملکی تحت پوشش به جامعه هدف مانند بازنشستگان و مستمری‌بگیران ارائه می‌دهد، به همین منظور افراد تحت پوشش در بیش از ۵۰ هزار مرکز طرف قرارداد بخش دیگری از خدمات درمانی خود را دریافت می‌کنند.

از آنجا که بیمارستان‌ها و مراکز طرف قرارداد بخشی از هزینه‌های درمانی افراد مراجعه کننده را از سازمان‌های بیمه‌ای دریافت می‌کنند بخشی از آن نیز باید توسط افراد بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر پرداخت شود که در همین راستا برقراری بیمه تکمیلی برای جامعه هدف جهت جبران این خدمات برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر: 65480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =