برقراری نشاط و سلامت بازنشستگان اولویت تأمین اجتماعی

بازنشستگان تأمین اجتماعی با جامعه آماری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری با افراد تحت تکفل به حدود هشت میلیون و ۳۳۸ هزار نفر خانواده می‌رسند که به دلیل شرایط سنی و ورود به سن سالمندی نیازمند ایجاد نشاط و زمینه‌هایی برای تأمین سلامتی هستند که در این سازمان برنامه‌های برای این گروه از جامعه هدف برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، اکنون ۱۰ درصد جامعه ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند اما جدیدترین آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۱۵ تعداد افراد سالمند به ۱۱.۵ درصد می‌رسد و جامعه ۱۰ میلیون نفری را به خود اختصاص خواهند داد. یعنی به ازای هر ۱۰۰ مرد سالمند ۱۱۵ زن سالمند در کشور خواهیم داشت و در واقع حدود چهار میلیون نفر به این جامعه آماری افزوده می‌شود.

در همین راستا رسیدگی به وضعیت سلامتی و ایجاد نشاط و شادابی برای این گروه‌های هدف در کشور به عنوان یک وظیفه است که سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه با برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، به موضوع سلامت و ایجاد نشاط آنان کمک می‌کند تا در شرایط سالمندی جامعه، بتوانند به افراد تحت پوشش خود خدمات را ارائه دهد.

جامعه سالمند به دلیل شرایطی سنی همیشه نیازمند دریافت بیشترین خدمات در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی هستند تا از این طریق با ارائه بخشی از خدمات بتوان در تقویت روحیه آنان اقداماتی را انجام داد. حال با توجه به اینکه سن امید به زندگی در کشور در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است باید با ارائه خدمات مختلف به جامعه بازنشستگان و سالمندان آنان را در این زمینه یاری کرد.

ایجاد برنامه‌ نوین در حوزه سالمندی نیازمند تأمین زیرساخت‌ها است

مرتضی حسینی، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی اخیر گفته است: حفظ سلامت جسم و روان بازنشستگان اولویت اصلی برگزاری المپیادهای ورزشی است و با توجه به روند افزایش تعداد سالمندان، هر کدام از سازمان‌ها و ادارات کشور باید برای حفظ سلامت و پویایی همکاران بازنشسته خود برنامه مشخص داشته باشد.

حسینی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی به قشر گسترده‌ای از جامعه خدمات ارائه می‌دهد که علاوه بر اقشار مختلف بیمه‌پرداز، شامل چهار و نیم میلیون نفر مستمری‌بگیر است و این سازمان علاوه بر پرداخت مستمری و نیز تأمین خدمات درمانی موردنیاز این افراد، برنامه‌های مختلفی نیز برای حفظ پویایی و نشاط این قشر دارد.

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: جمعیت سالمندان کشور با سرعت در حال افزایش است؛ به طوری‌که چهار سال گذشته فقط ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دادند، اما این آمار تا سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد و تا سال۱۴۳۰ به ۳۳ درصد خواهد رسید یعنی در این زمان، یک سوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد. بنابراین بازنگری در رویکردهای سیاستی کشور در زمینه ارائه خدمات به سالمندان به عنوان یک ضرورت است. برای ایجاد برنامه‌ نوین در حوزه سالمندی و تأمین نیازمندی‌های جمعیت سالمند، نیازمند تأمین زیرساخت‌های مناسب هستیم.

برقراری نشاط و سلامت بازنشستگان اولویت تأمین اجتماعی

حفظ و تقویت روحیه بازنشستگان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

با توجه به اینکه تا سال ۱۴۳۰ حدود ۳۰ درصد جامعه ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند بنابراین باید برای حفظ و تقویت روحیه بازنشستگان به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تلاش کرد تا از این طریق بازنشستگان به عنوان بخش اعظمی از جامعه سالمندان بتوانند زندگی آرام و بدور از دغدغه داشته باشند.

از آنجا که رویکرد سازمان تأمین اجتماعی بر تأمین زیرساخت‌ها برای سلامت و اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی برای ایجاد نشاط در جامعه بازنشستگان است بنابراین تقویت این برنامه‌ها در تغییر روحیه این گروه از افراد تحت پوشش بسیار اثربخش و تأثیرگذار است.

رویکرد سلامت‌محور در حوزه درمان سالمندان

مهدی اسلامی، معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی نیز درباره رویکرد سلامت‌محور این سازمان در راستای پیشگیری از بیماری‌های مزمن در دوران سالمندی گفت: در سال‌های اخیر نگاه جدید سلامت‌محور در حوزه درمان سازمان تأمین‌اجتماعی شکل گرفته و علاوه بر ارائه خدمات مراقبتی و درمانی در مراکز درمانی، در حوزه ستادی با ایجاد اداره مدیریت بیماری‌های مزمن و سالمندی و اداره پیشگیری و غربالگری، به این رویکرد مهم توجه ویژه شده است.

او ادامه داد: همچنین با توجه به افزایش روبه‌رشد جمعیت سالمند، معاونت درمان سازمان تأمین‌اجتماعی در مواجهه با سالمندی جمعیت، با ارزیابی جامع از عملکرد جسمی، روانشناختی و اجتماعی سالمندان با استقرار و ایجاد پرونده پزشکی الکترونیک ویژه سالمندان تحت‌ عنوان سامانه ارزیابی جامع سلامت سالمندان، در بطن فعالیت‌های گسترده خود به این موضوع پرداخته است.

برنامه‌ریزی در جهت کاهش مشکلات بازنشستگان به ویژه در حوزه تقویت روحیه آنان با انجام حرکت‌های ورزشی و ایجاد نشاط و شادابی با توجه به افزایش سن امید به زندگی می‌تواند در راستای کمک به سالمندان جامعه بسیار موثر باشد بنابراین باید زیرساخت‌های لازم در این زمینه تأمین تا جامعه‌ای شاداب و سلامت در حوزه سالمندی داشته باشیم.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون جامعه آماری ۴۷ میلیون نفری خود شامل ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی و چهار میلیون و ۲۰۰ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته را تحت پوشش دارد.

کد خبر: 65379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =