آمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ چقدر رشد دارد؟

سازمان تأمین اجتماعی که تکلیف مهمی براساس اصل ۲۹ قانون اساسی برای افزایش شمار بیمه‌شدگان دارد، در سال ۱۴۰۲ نیز برنامه‌های متعددی برای افزایش تعداد بیمه‌شدگان جدید با اجرای طرح‌هایی همچون بیمه فراگیر خانواده ایرانی و پوشش افراد بدون بیمه با استفاده از دیگر بیمه‌ها  دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، ‌ براساس آمارهای موجود در ۲.۵ سال گذشته با اجرای طرح‌های بیمه فراگیر خانواده ایرانی و بیمه‌های اجباری، اختیاری و مشاغل سخت و زیان‌آور، حدود یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده جدید به جمع بیمه‌شدگان این نهاد بیمه‌ای افزوده شده که سال جاری نیز آمار بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری بیمه‌شده جدید هدف‌گذاری شده است.

با توجه به اینکه یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر بیمه شده جدید ۴۹ هزار میلیارد تومان به منابع سازمان تأمین اجتماعی افزوده است به طور یقین آمارهای جدید بیمه‌شدگان در سال جاری نیز بر افزایش منابع این نهاد بیمه‌ای، تأثیر شگرفی خواهد داشت و همین موضوع باعث اجرای به موقع تعهدات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی می‌شود.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اخیرا گفت: امسال برای سازمان تأمین‌اجتماعی «سال بدون استقراض از نظام بانکی» بوده است. با استمرار توسعه پوشش بیمه‌ای که برای سال جاری وارد کردن یک میلیون ۵۰۰ تا یک میلیون ۶۰۰ هزار بیمه‌شده جدید هدفگذاری شده، با وصولی‌های سال آینده و همچنین منابعی که از تعهدات دولت به شکل نقدی دریافت خواهیم کرد، مشکلی در منابع و نقدینگی نخواهیم داشت و می‌توانیم به سمت سرمایه‌گذاری اختیاری برای تضمین تعهدات آتی برویم.

برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری برای افزایش بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه شده جدید سیاست‌گذاری شده است بنابراین با توجه به طرح‌های همچون بیمه فراگیر خانواده برای بیمه زنان خانه‌دار، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های اختیاری می‌توان رشد تعداد بیمه‌شدگان را در سال جاری مشاهده کرد. هرچند که تأمین اجتماعی با اجرای بیمه‌های توافقی سعی در گسترش خدمات بیمه‌ای در سازمان دارد.

آمارهایی از افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی

براساس داده‌های سامانه تأمین نما سازمان تأمین اجتماعی، اکنون ۴۷ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۹۳۰ نفر از خدمات همه‌جانبه این سازمان در بخش بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تبعی بهره‌مند هستند که با آمار جدید بیمه‌شدگان بخش مهمی از منابع این نهاد بیمه‌ای برای ارائه تعهدات تأمین می‌شود.

اکنون ۳۹ میلیون و ۱۰۷ هزار خانوار بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند که به واسطه ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی، این خانواده‌ها از همه خدات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی این نهاد بیمه‌گر برخوردار می‌شوند.

طبق آمارهای موجود ۸۶ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی از محل وصول حق‌بیمه‌های بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان تأمین می‌شود. بنابراین هرچه تعداد بیمه‌شدگان روند افزایشی داشته باشد به طور یقین تأمین منابع سازمان پایدارتر و تعهدات به هنگام‌تر اجرایی خواهد شد.

اجرای تعهدات ۴۷۵ هزار میلیارد تومانی در قبال افراد تحت پوشش

تأمین اجتماعی در سال گذشته بابت تعهدات ارائه شده به همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش ۴۷۵ هزار و ۳۲۲ میلیارد و ۸۵۸ میلیون تومان هزینه در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به عهده داشته است که تأمین بخش اعظمی از این منابع با استفاده از وصول حق بیمه افراد بیمه‌شده اصلی در این سازمان محقق شد.

داده‌های جدید تأمین نما، ارزش خدمات ارائه شده سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری را حدود ۴۴۷ هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان نشان می‌دهد که این همه خدمت به افراد تحت پوشش نیازمند تأمین منابع در همان زمان است که در دولت سیزدهم این سازمان بدون استقراض بانکی ماهانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای اجرای تعهدات خود داشته است.

ایفای همه تعهدات در قبال ۵۳ درصد جامعه با حدود ۴۷ میلیون نفر از جمعیت کشور نیازمند تأمین منابع است که در این سال‌ها با وصول حق بیمه و سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی این منابع در حال تأمین است تا به نوعی پایداری و ماندگاری تأمین اجتماعی به خوبی تأمین شود.

افزایش بیمه‌شدگان با هدف تأمین به موقع منابع تأمین اجتماعی

با توجه به اینکه افزایش شمار افراد بیمه‌شده و روند افزایش منابع ارتباط مستقیمی با هم دارند و هرچه بر تعداد بیمه‌شدگان افزوده شود، به طور یقین رشد منابع سازمان را به دنبال خواهد داشت، در همین راستا علی جهانی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی درباره تأثیر رشد بیمه‌شدگان و روند افزایشی منابع سازمان به آتیه آنلاین گفت: امروز سازمان تأمین اجتماعی تکیه‌گاهی برای حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به شمار می‌رود که باید با همکاری همه بخش‌های خصوصی و دولتی برای پایداری منابع این سازمان تلاش شود.

جهانی ادامه داد: ایجاد اشتغال گسترده می‌تواند به افزایش منابع سازمان تأمین اجتماعی کمک کند زیرا اکنون بیش از ۸۶ درصد منابع این نهاد بیمه‌ای از محل دریافت حق بیمه جاری بیمه‌شدگان تأمین می‌شود و معتقدیم افزایش شاغلان و بیمه‌شدگان امکان تأمین به موقع منابع برای این سازمان را فراهم خواهد کرد.

او افزود: برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای افزایش بیمه‌شدگان موجب ماندگاری و استمرار حیات معنی‌دار سازمان تأمین اجتماعی خواهد شد و از طرفی تضمینی برای آینده همه افراد بیمه‌شده و تحت پوشش این سازمان می‌شود.

به گفته او، تقویت سازمان تأمین اجتماعی با جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی امکانپذیر است و امروز حوزه سرمایه‌گذاری و اقتصادی این سازمان برای حفظ منابع و ارتقاء فعالیت‌های این نهاد بیمه‌ای تکلیف خود را به خوبی انجام می‌دهد.

جهانی ادامه داد: اکنون مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) حدود ۶ درصد از منابع سازمان، ‌ ۸۶ درصد منابع هم از محل وصول حق بیمه و مابقی منابع از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری برای ایفای تعهدات این سازمان تأمین می‌شود.

او بیان کرد: بنابراین باید برای جلوگیری از ناترازی منابع و مصارف، زمینه‌های رشد منابع با استفاده از جذب بیمه‌شدگان جدید را فراهم کرد تا نهادی مانند سازمان تأمین اجتماعی بتواند در قبال افراد تحت پوشش تعهدات خود را به موقع ارائه دهد.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون با جامعه آماری ۴۷ میلیون نفری خود شامل ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی و چهار میلیون و ۲۰۰ هززار مستمری‌بگیر و بازنشسته، ماهانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان تعهدات دارد که باید کارفرمایان برای تأمین منابع در راستای اجرای تعهدات این سازمان بیمه‌ای، به این نهاد کمک کنند.

کد خبر: 65374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =