خراسان شمالی دومین استان دارای کمترین نرخ بیکاری در کشور است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: این استان در بین سایر استان ها با ثبت ۵.۱ درصد بعد از آذربایجان غربی، دومین استان دارای کمترین نرخ بیکاری است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی اسلام خواه در حاشیه نشست کارآفرینان خراسان شمالی به نرخ بیکاری استان اشاره و بیان کرد: نرخ بیکاری تابستان امسال به ۵.۱ درصد رسید، این رقم در تابستان پارسال ۹.۲ درصد گزارش شده بود.

وی با اشاره به نقش کارآفرینان در کاهش بیکاری و رونق اقتصادی در جامعه گفت: کانون کارآفرینان به عنوان شبکه ارتباط موثر بین تولیدکنندگان، مسوولان و مدیران شناخته می‌شود و تلاش دارد تا موانع و مشکلات تولید شناسایی و برای برطرف شدن آن اقدام شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان اینکه این کانون نقش ارزنده در کمک به رشد و توسعه استان دارد افزود: رفع تعهد ارزی صادرات کالا، تامین زیرساخت‌های حمل و نقل و نیز برطرف شدن مشکلات مربوط به مالیات از مهمترین دغدغه‌های کانون کارآفرینان محسوب می‌شود.

اسلام خواه با بیان اینکه کانون کارآفرینان استان از سال گذشته با رویکرد افزایش توان مدیریت استان در زمینه اشتغالزایی، هم‌افزایی و مشارکت حداکثری کارآفرینان فعالیت دارد گفت: با شکل گیری کارگروه‌های تخصصی این کانون، شاهد فعالیت موثرتری برای توسعه برنامه‌های کارآفرینی در استان خواهیم بود.

نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، به معنی نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار و به عبارتی جمعیت جویای کار به جمعیت درسن کار است.

نرخ بالای مشارکت اقتصادی نشان دهنده افراد جویای کار بیشتر است و در عین حال وجود اشتغال ناقص سبب شده تا با وجود اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، درآمد کسب شده مردم کفایت معیشت را نداشته و سرانه درآمد خانوارها در این استان نیز به نسبت استان‌های دیگر پایین باشد.

نرخ بیکاری، درصدی از جمعیت مایل به اشتغال بدون شغل است. در زمان‌ وخامت اوضاع اقتصادی و کمیاب بودن موقعیت‌های شغلی، انتظار افزایش نرخ بیکاری وجود دارد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

کد خبر: 65023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =