طرح ملی کنترل فشار خون و دیابت به زودی اجرا خواهد شد

معاون وزیر بهداشت از اجرای طرح ملی کنترل فشار خون و دیابت درآینده خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، حسین فرشیدی در نشست خبری با بیان اهمیت دوره سالمندی، افزود: روز به روز افراد سالمند بیشتر می شود و بزودی ۲۵ درصد جمعیت را شامل خواهد شد.

او ادامه داد: امید به زندگی و طول عمر را افزایش دادیم اما سالمند باید فعال باشد و می‌توان با کارهایی که از سن کودکی و جوانی داشته باشیم دوره سالمندی را مورد توجه قرار دهیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: اکنون در مراکز بهداشتی بسته‌های خدماتی دارد اما برای نگهداری سالمند در خانه فرد مناسب با ویژگی خاص می‌طلبد که طرحی در دست داریم تا در دوره ۲ ساله رشته سالمند یاری را داشته باشیم.

فرشیدی گفت: قصد داریم افراد را تحت آموزش قرار دادیم که فرد به عنوان سالمند یار خدمات ارائه کند تا سالمند در خانه خود و در کنار خانواده خدمات دریافت کند.

او با تاکید بر اهمیت جایگاه خانواده در جامعه،اضافه کرد: اکثر بیماری های قلبی قابل کنترل است و سال آینده کنترل بیماری های غیر واگیر در دستور کار قرار دارد.

فرشیدی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد مرگ و میر بیماری های غیر واگیر مربوط به بیماری های قلبی است،خاطرنشان کرد:بیماری قلبی و سکته قلبی اگر درمان نشود فرد باید هزینه زیادی متحمل شود و ۶ ساعت اول هنگام بروز مشکل قلبی بسیار با اهمیت است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: تغذیه و استرس از جمله علل مهم بروز مشکلات قلبی است.

فرشیدی با تاکید بر داشتن تنوع غذایی و به اندازه خوردن،گفت: مصرف کم نمک و قند و استفاده از میوه جات باید مورد توجه قرار گیرد.

او با تاکید بر مصرف سبزی در سبد غذایی و مصرف ۵ وعده میوه در روز، اضافه کرد: داشتن فعالیت بدنی و حداقل ۲۰ دقیقه یا هفته ای یک ساعت و نیم تحرک و ورزش در تامین سلامتی اثر گذار است.

فرشیدی متذکر شد: داشتن فعالیت بدنی و تغذیه صحیح باعث ابتلای کمتر به سرطان و بیماری‌های قلبی می شود؛ در حالی ۱۳ درصد افراد جامعه دخانیات مصرف می‌کنند و ۳ درصد زنان از این میزان دخانیات مصرف می‌کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت:در طرح سلامت خانواده شناسایی بیماران مورد توجه قرار دارد و در آینده قصد داریم غربالگری قلب و عروق و سرطان اجرا می شود.

او از اجرا شدن طرح غربالگری دیابت در آینده نزدیک خبر داد و افزود: اگر فردی دچار فشار خون شد باید مداوم تحت نظر باشد و دارو مصرف کند.

فرشیدی با بیان اینکه در افراد بالای ۱۸ سال ۲۳ درصد افراد جامعه دچار فشار خون هستند؛ضمن اینکه افراد بالای ۳۰ سال ۳۱ درصد ابتلا به پرفشاری خون دارند.

او از اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون و دیابت در افراد بالای ۲۰ سال در آینده نزدیک خبر داد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: اگر فردی سیگار را ترک کند،ظرف دوسال به وضعیت عادی خود برخواهد گشت.

صابر جباری ،مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران به سرعت به سمت سالمندی پیش می برد،افزود: سن امید به زندگی در مردان ۷۴ سال و در زنان ۷۸ سال است.

او ادامه داد: در سال ۲۰۵۰ تعداد سالمندان به ۲ میلیارد نفر برسد ودر سال ۱۴۲۵ ۳۰ درصد جمعیت سالمند خواهند شد؛ ضمن اینکه گیلان، مازندران، اصفهان و البرز سالمندترین استان‌ها و هرمزگان،سیستان و بلوچستان و بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد جوان‌ترین استان‌ها هستند.

مدیرکل خانواده وزارت بهداشت گفت:۴ میلیون و ۲۰۰هزار نفر در سنین ۳۱ تا ۳۹ سال مجرد هستند؛ ضمن اینکه حدود ۳۱ درصد سالمندان پوشش بیمه تکمیلی و ۶ درصد فاقد بیمه هستند.

او با بیان اینکه ۱۰ میلیون سالمند در کشور داریم، افزود: مصرف غیرمنطقی چند داروباهم، کم‌شنوایی و مشکلات شناختی و بیماری‌های قلبی و دیابت در سالمندان به عنوان مشکلات سالمندان مطرح است.

علیرضا مهدوی ،رئیس اداره دیابت با بیان اینکه یک سوم مرگ‌ها در جهان بیماری قلبی و عروقی است، گفت: در افراد بالای ۱۸سال، ۵۱ درصد بی‌تحرک هستند و نیمی از جمعیت ما در مرحله افزایش فشار خون قرار دارند.

کد خبر: 64256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =