تناقض امید به ارزان‌شدن ارز با تورم ۴۰ درصدی

یک کارشناس ارز معتقد است: مسائل سیاسی یا مواردی مانند آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران نمی‌تواند در بلندمدت تاثیر چندانی بر نرخ ارز داشته باشد.

محسن قادری در گفتگو با آتیه‌آنلاین، گفت: رویدادهایی مانند آزادسازی ارز بلوکه شده یا موضوعات سیاسی اگرچه ممکن است نوسان‌های کوتاه مدتی در بازار ارز ایجاد کند اما در نهایت تعیین قیمت در این بازار به فاکتورهای مختلف اقتصادی مانند تورم و غیره نیاز دارد که درباره آنها بسیار صحبت شده است.

این کارشناس ادامه داد: اگر در کشوری تورم کنترل نشود نمی‌توان خیلی انتظار کنترل نرخ ارز در آن را داشت و اکنون طبق آمارهای رسمی تورم ایران بیش از ۴۰ درصد است.

وی افزود: در حالت عادی برای اداره مملکت به رقمی معادل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز است و در چنین شرایطی طبیعی است که به‌طور مثال آزادسازی پنج یا شش میلیارد دلاری تاثیر چندانی روی امور نخواهد داشت چراکه ۸۰ میلیارد دلار رقمی است که تنها برای نگهداری از زیرساخت‌ها هزینه می‌شود و طبیعی است در برابر این ارقام اعدادی در حد دو تا سه میلیارد دلار آزادسازی ارزی تنها نوعی شوخی محسوب می‌شود.

قادری در عین حال تاکید کرد: اگر قرار بر این باشد که دولت‌ها تلاش کنند به هر شکل ممکن جلوی بالارفتن نرخ ارز را بدون در نظر گرفتن سایر عوامل موثر بگیرند طبیعی است که پس از مدتی شاهد افزایش یکباره نرخ ارز خواهیم بود. سال‌ها قبل زمانی که نرخ ارز حدود سه هزار تومان بود من گفتم پیش‌بینی ما از قیمت ارز پنج هزار تومان است اما این پیش‌بینی محقق نشد و دولت وقت هرچه منابع ارزی داشت وارد بازار کرد تا جلوی این افزایش قیمت را بگیرد، این اتفاق هم افتاد و برای مدتی نرخ ارز کنترل شد اما پس از آن شاهد این بودیم که در مدتی کوتاه نرخ ارز یکباره به ۱۸ هزار تومان رسید.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر اگر قرار باشد با توسل به اهرم‌های مختلف جلوی افزایش نرخ ارز گرفته شود در یک دوره زمانی به یکباره این ثبات جبران شده و با افزایش چندین برابری قیمت‌ها مواجه می‌شویم.

این فعال بازار سرمایه همچنین گفت: وقتی قیمت‌ها در بازاری رشد زیاد داشته باشد به‌طور طبیعی مردم قدرت ورود به آن عرصه را نخواهند داشت و به همین دلیل ممکن است کشش نداشتن بازار باعث شود برای دوره‌ای قیمت‌ها بالاتر نرود اما این موضوع همیشگی نخواهد بود و پس از دوره‌ای شاهد جبران آن خواهیم بود. حال نیز از ابتدای سال جاری قیمت ارز با نوسانی در حد دو تا سه هزار تومان حدود ۵۰ هزار تومان است.

قادری در ادامه افزود: گاه شاهد اتفاقاتی مانند سوء‌مدیریت یا گم شدن پول‌ در اقتصاد هستیم که به هرحال حتی اگر در کوتاه مدت هم اتفاقی نیافتد در میان مدت و بلند مدت این مسائل روی اقتصاد کشور و نرخ ارز تاثیر خواهد داشت و تبعات گم‌شدن این پول‌ها در بازار مشاهده می‌شود. در چنین شرایطی اینکه مسئولان بخواهند قیمت را با توسل به مواردی مانند بستن کانال‌های تلگرامی، دستگیری فعالان بازار یا مواردی از این دست بگیرند برای بلندمدت اثرگذاری خاصی در نرخ ارز نخواهد داشت.

وی گفت: بر اساس اصول اقتصادی برای کنترل نرخ ارز پیش فرض‌هایی مانند کنترل تورم لازم است و اگر بطور مثال ما در ماه دو درصد هم تورم داشته باشیم تاثیر آن روی نرخ ارز مشخص خواهد شد. حال اگر تورم ۴۰ درصدی داریم و نرخ ارز برای مدتی حدود ۶ ماه ثابت مانده باید انتظار داشت بار دیگر شاهد افزایش یکباره آن باشیم چراکه این اصل علم اقتصاد است و غیر از این شدنی نیست مگر اینکه علم اقتصاد به یکباره متحول شود.

کد خبر: 63868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =