قبض برق دو میلیون تومانی در انتظار مشترکان کولرهای گازی

روزهای گرم سال در راهند و حال همزمان با افزایش دما در بسیاری شهرها وزارت نیرو و توانیر به دارندگان کولرهای گازی هشدار داده‌اند که در اکثر استان‌های کشور استفاده از این وسایل قبض برق مشترک را به رقمی بالای دو میلیون تومان خواهد رساند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تاکید بر آن است که تعرفه برق در سال جاری تغییری نداشته و احتمالا در ادامه سال نیز نخواهد داشت، با این وجود بسیاری از مشترکان برق به ویژه در ماه‌های اخیر از بالا رفتن مبلغ قبض‌های برق خود گله‌مند بوده‌اند.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیر عامل توانیر به تازگی در این باره اعلام کرده است: «تعرفه‌ها امسال تغیبر نمی‌کند و کسانی که مصرف زیر الگوی مصرف دارند برق را با نرخ یارانه‌ای دریافت می‌کنند، اما کسانی که بیش از میزان الگوی تعیین شده برای هر اقلیم مصرف داشته باشند تعرفه را با افزایش پلکانی دریافت خواهند کرد.»

چرا قبض‌های برق نجومی می‌شود؟

مدیر عامل شرکت توانیر در عین حال تاکید کرده که ۱.۵ میلیون مشترک باید نسبت به کاهش مصرف اقدام کنند و در صورت عدم رعایت اخطار گرفته و یا با محدودیت مواجه خواهند شد چراکه کسانی که بیش از ۲.۵ برابر الگو مصرف برق دارند، به‌ازای هر کیلووات ساعت مازاد بر ۲.۵ برابر الگو، ۲۷۰۰ تومان پرداخت خواهند کرد که مطابق با قیمت خرید برق تجدیدپذیرها خواهد بود.

وی با بیان اینکه حدود یک میلیون مشترک پرمصرفی هستند که تا پیش از تابستان به کنتورهای هوشمند مجهز می‌شوند و در صورت ادامه پرمصرفی قطعاً با قبوض سنگین برق مواجه خواهند شد، اضافه کرد: «مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی، چون خودرو و لوازم خانگی برخوردار خواهند شد.»

اهدای خودرو به مشترکان کم مصرف برق

این مقام مسئول البته وعده جوایزی برای مشترکان کم مصرف را نیز داده و چنین اعلام کرده که «مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی، چون خودرو و لوازم خانگی برخوردار خواهند شد.»

وی همچنین یادآور شده که پاداش صرفه‌جویی امسال همانند سال گذشته مبلغ ۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف پرداخت خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور مشتریان تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) نیز درباره روند محاسبه تعرفه پلکانی برق مشترکان پر مصرف خانگی، چنین توضیح داده است که نرخ قبض برق مشترکان پرمصرف تا ۳.۵ برابر نرخ خدمات تأمین برق محاسبه می‌شود.

جدول مصرف برق کولر گازی

دراین میان در فصل سرما انواع وسایل گرمایشی برقی مانند هیترها منجر به افزایش مصرف برق می‌شوند و در فصل گرم سال نیز کولرهای گازی می‌توانند تغییری چشمگیر در برق مصرفی خانوار به جا بگذارند.

به تازگی عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در این باره تاکید کرده است: «استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل و در ماه‌های گرم، مصرف برق سرمایشی را نسبت به کولر آبی بیش از ٦ برابر افزایش می‌دهد و قبض برق را هم تا ٢٤ برابر افزایش می‌دهد.»

تعرفه برق در ایران به پنج اقلیم دسته بندی شده که چهار اقلیم آن گرم و دارای ویژگی‌های خاص بوده و یک اقلیم نیز غیرگرم یا مناطق عادی است که بخش عمده ای از کشور را شامل می شود و حدود ٨٠ درصد مشترکان را در خود جای داده است.

مناطق شمال غرب و شمال شرق کشور، تهران، زنجان، تبریز، قزوین، اصفهان و شهرهای غربی، شیراز و ... عمدتاً در این حوزه قرار دارند که با توجه به دمایشان و شاخص‌هایی که سطح رفاه را اندازه گیری می‌کنند، همچون حداکثر دمای مرطوب، کولرهای آبی می‌توانند دما مطلوب بین ٢١ تا ٢٥ درجه سانتیگراد را در بیشتر ایام در این مناطق تامین کنند.

میزان مصرف برق ماهیانه یک کولر آبی حدود ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت است که این میزان مصرف به همراه مصرف سایر تجهیزات از جمله روشنایی و وسایل برقی منزل که مجموعا حدود ١٥٠ تا ١٨٠ کیلووات ساعت را شامل می شود و مصرف برق ماهیانه در ماه‌های گرم سال را به دامنه ٣٠٠ کیلووات ساعت که همان الگوی مصرف مناطق عادی است می‌رساند.

حال اگر مشترکی از کولر گازی استفاده کند معمولاً مصرف سرمایش آن حدود ٦ تا ٧ برابر این مقدار می‌شود و با توجه به ویژگی خاص کولر گازی که به صورت نقطه‌ای خنک می‌کند، حداقل ٨٠٠ کیلووات ساعت صرفاً برای مصرف سرمایشی در یک خانه معمولی استفاده می‌شود که با توجه به مصرف سایر تجهیزات برقی، متوسط مصرف ماهیانه قریب ٩٠٠ تا ١٠٠٠ کیلووات ساعت خواهد شد که بیش از ٣ برابر مصرف مشترکی با همان ویژگی‌ها و همان تجهیزات خانگی است که به جای کولر گازی از کولر آبی استفاده می‌کند.

این مقدار مصرف موجب افزایش پلکانی تعرفه برق مصرفی می‌شود، یعنی وقتی که در پله‌های بیش از الگو قرار می‌گیرد به صورت نمایی نرخ برق زیاد می‌شود. در واقع در دامنه ٣٠٠ کیلووات ساعت هر کیلووات ساعت به طور متوسط ١٢٠ تومان در قبوض برق مشترکان محاسبه می شود، اما در دامنه ٩٠٠ یا ١٠٠٠ کیلووات ساعت، مشترک باید به ازای هر کیلووات ساعت ١٠٠٠ تومان یعنی حدود ٨ برابر بیشتر هزینه برق را بپردازد، بنابراین مصرف ٣ برابر و افزایش نرخ ٨ برابری سبب افزایش ٢٤ برابر قبض برق مشترکانی که کولر گازی استفاده می کنند خواهد شد. به عبارتی قبض برق این مشترکان در دوره ٢ ماه بیش از ٢ میلیون تومان می‌شود.

یاقوتی در این باره تاکید کرده است: «قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالا ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود در حالی که امکان استفاده از کولر آبی و هزینه به مراتب کمتر برای تمام مشترکان در مناطق عادی وجود دارد.»

کد خبر: 70138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =