شرایط کرونا در کشور باثبات است

معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر شرایط باثبات کرونا در کشور، در عین حال اقدامات دولت سیزدهم در حوزه درمان را تشریح کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر سعید کریمی در نشست خبری «روایت سلامت در دولت مردمی»، گفت: ما در ابتدای این دولت با پیک کرونا مواجه بودیم و یکی از مهم ترین دستاوردها کنترل بیماری بود که سازمان بهداشت جهانی هم ایران را کشوری موفق در کنترل بیماری معرفی کرد و یک ماه قبل هم ما پایان اضطرار کرونا اعلام کردیم و اکنون شرایط باثباتی داریم و کرونا مشکل جدی ما نیست اما هنوز کرونا تمام نشده است. کمیته علمی کشوری کرونا تشکیل شد که کار آن ادامه دارد و حتی درباره سایر بیماری ها هم کمیته شکل گرفته است و در مورد هرچیزی از نظر دانشمندان استفاده می‌کنیم.

او در مورد توسعه بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی، افزود: ۱۰۶ بیمارستان در این مدت ایجاد شده و ۱۵۳۹۹ تخت هم اضافه شده است. تعداد تخت‌های ویژه نوزادان ۵۰۰ عدد بود که به دو برابر افزایش یافت و الان ۱۰۵۰ تخت picu ایجاد شده است. سه هزار تخت ویژه نیز در این مدت به ناوگان تخت بیمارستانی کشور اضافه شده است.

او تاکید کرد: لیست کاشت حلزون شنوایی به صفر رسیده است و ۲۰۰۰ عمل جراحی کاملا رایگان کاشت حلزون انجام شد که بعضا ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون هزینه برای خود ما داشته است. بنابراین اگر بچه‌هایی با این شرایط به دنیا بیایند در زمان طلایی درمان می‌شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت، ادامه داد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری کار دیگری بود که در این دوره بعد از سال‌ها به سرانجام رسید و امسال به سرانه سلامت اضافه شد و محاسبات آن ذیل سامانه کارآمد محاسبه می‌شود. ان‌شاءالله یک روال می‌شود و قانون اجرایی خواهد شد.

او با تاکید بر اهمیت دسترسی عادلانه مردم به خدمات نظام سلامت، اظهار کرد: برای دسترسی عادلانه، ۲۸۰۰ پزشک متخصص در دانشگاه های کشور با اولویت مناطق محروم توزیع شدند و به زودی فارغ التحصیلان جدید هم توزیع و تزریق می‌شوند و یعنی به همان تعداد مجددا پزشک تزریق می‌شود.

او افزود: صندوق بیماران خاص و صعب العلاج کار مهم دیگر این دوره بود. پارسال این صندوق ۵ همت (هزار میلیارد تومان) بودجه داشت و امسال ۷ همت بودجه دارد و ۱۰۷ بیماری صعب العلاج تحت پوشش آن است. در صورتی هم که برخی بیماری‌ها ذیل این ۱۰۷ بیماری تحت پوشش نباشد، مبلغی خارج از شمول در اختیار بیمه سلامت قرار گرفته است و می‌توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان به فرد پرداخت کنند که البته می‌خواهیم این سقف به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.

کریمی ادامه داد: ۴۱۴ استاندارد خدمت و راهنمای بالینی در این دوره ابلاغ شده است. کلا ۱۳۰۰ راهنمای بالینی از سال ۹۵ تا امروز ابلاغ شده است و قانونا باید سالی ۵۰ استاندارد بالینی ابلاغ شود، اما ما خیلی جلوتر هم بوده‌ایم.

او افزود: نسخه الکترونیک از دی ۱۴۰۰ شروع شد و الان بالای ۹۰ درصد اجرایی است. برنامه سلامت خانواده که پزشکی خانواده جزئی از آن است در شهرهای زیر ۲۰ هزارنفر اجرا شده است. نظام ارجاع کاملا الکترونیک انجام می‌شود و خبرهای خوبی درباره رایگان شدن بستری از مسیر ارجاع هم گفته شد.

کریمی ادامه داد: اکنون سه دهک اول درآمدی، ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزارنفر، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و استان‌های بوشهر، کردستان، خراسان جنوبی، ساکنین شهر کهنوج و منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل اگر از نظام ارجاع بستری شوند طبق قانون بودجه امسال رایگان درمان می‌شوند. هدف ما حفاظت مالی و کاهش پرداخت از جیب مردم است. دستورالعل اجرایی و اجرا در HIS ها در حال اجرا است.

او در این باره افزود: بستری از نظام ارجاع رایگان و برای هزینه درمان سرپایی نیز تلاش می‌شود که تا ۱۵ درصد کاهش یابد.

کریمی ادامه داد: در مورد درمان ناباروی که موضوع مهمی است ما ۱۲۳ مرکز ناباروری سطح ۳ در کشور داریم و ۴۷ مرکز درمان ناباروری سطح دو هم در همین دولت راه اندازی شد و تا آبان ماه هم قصد داریم این تعداد به بیش از ۶۰ مرکز برسد. خدمات این بخش چه سرپایی و ‌چه بستری با تعرفه دولتی تا ۹۰ درصد تحت پوشش قرار گرفتد و بسته‌های خدمتی هم مرتبا در حال تدوین و اضافه شدن است.

کریمی ادامه داد: درخصوص گردشگری سلامت، ۲۵۰ مرکر درمانی ما مجوز IPD گرفتند که دارای استانداردهای بسیار خوب پذیرش بیماران بین‌الملل هستند و سال قبل یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر سلامت داشتیم و اینها کسانی هستند که به قصد گردشگری سلامت آمدند، درمان شدند و رفتند و اینگونه نبوده دانشجو یا ساکن ایران باشند، بلکه به قصد درمان آمدند. به دلیل کیفیت بالای خدمات پزشکی و اعتماد و هزینه رقابتی این بستر خوب شکل گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره خدمات طب ایرانی نیز بیان کرد: حدود ۴۰۰ فارغ‌التحصیل طب ایرانی داریم که علمی کار می‌کنند. اداره کل طب ایرانی در این زمینه فعال هستند و کار ما این بود که در اعتبار بخشی مراکز گفتیم اگر بیمارستانی درمانگاه طب ایرانی راه اندازی کند نمره مثبت می‌گیرد. خدمات علمی باید از ادعاهای آسیب‌زا جدا شود. باید از پتانسیل این علم بویژه در سبک زندگی استفاده شود.

او با تاکید بر لزوم بررسی صلاحیت فردی که مردم قرار است خدمات درمانی از او دریافت شود، گفت: افراد باید به سایت سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند و اسم پزشک را استعلام کنند و اگر پزشک است اصلا تخصص او چیست؟ تخصص هم مهم است، یک پاتولوژیست نمی‌تواند اعمال زیبایی انجام دهد و همه اینها باید از سوی خود فرد بررسی شود.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: در سه ماهه نخست امسال ۳۳ هزار و ۲۵ بازدید از مراکز درمانی انجام دادیم و ۱۲۷۰ مرکز درمانی غیرمجاز تعطیل شدند و ۱۹۲۹ مرکز هم به مراجع قضایی معرفی شدند؛ یعنی ما کار نظارتی را افزایش دادیم اما خود مردم هم باید تحقیق کنند و بعد برای خدمت گرفتن مراجعه کنند.

کریمی در پاسخ به سوالی درباره روند بروز سرطان در کشور گفت: اخیرا یکی از همکاران پیشکسوت مصاحبه‌ای درخصوص افزایش سرطان انجام دادند. این روند افزایشی برای تمام دنیا است که علت آن هم افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سن است؛ سرطان با سن ارتباط دارد. ایران جزو کشورهایی است که آمار سرطان خیلی بالا نیست و در اروپا سرطان‌ها بیشتر است. کسانی که مصاحبه می‌کنند باید با رفرنس صحبت کنند، مثلا ایشان گفته بودند ما ۹۴ درصد MRI نابجا می‌گیریم؛ خب بگویند MRI نابجا چه تعریفی دارد؟ ما انواع و اقسام MRI داریم و باید دقیق صحبت شود.

کریمی با تاکید بر اینکه پزشکی ایران سرآمد است، گفت: اصلا معنی ندارد ما پزشک از کشور دیگری بیاوریم. در مورد رشته‌های پزشکی نحوه جذب اشتباه بود که اینها لاین طراحی می‌کردند و این اصلاح شد و امسال تعداد صندلی خالی در برخی رشته‌ها کم شد و تعرفه‌ها هم تغییر کرد؛ هرچند که طی سالیان گذشته متناسب با تورم افزایش نیافته است مثلا سال ۱۳۹۰، « k جزء حرفه‌ای» ۳۶ هزارتومان بود و سال ۱۴۰۰ این عدد به ۵۲ هزارتومان رسید؛ درحالی که نوسانات ارزی بسیار بالا بود و امسال ۶۹ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد. برای اصلاح این تعرفه بویژه برای رشته‌های حیاتی باید کوشا باشیم و اگر امکان آن وجود داشته باشد در نیمه دوم سال هم مجددا ترمیم شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم. چیزی به عنوان تخت فرسوده نداریم ولی بیمارستان فرسوده داریم‌ که آن هم تعاریف مخصوص خود را دارد. در مورد بیمارستان‌های ناایمن باید گفت که ایمن سازی هزینه‌بر است و شاید بودجه‌ یک سال برای همه مراکز پاسخگو نباشد و باید در یک برنامه چند ساله به آن نگاه کرد. وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند و سایر نهادها هم باید ایفای نقش کنند.

کریمی افزود: صدور پروانه‌ها هم مهم است که در این زمینه تفاهم نامه‌هایی با مراکز مرتبط داریم. در برنامه هفتم توسعه این موضوع به صورت یک حکم پیشنهاد شده است که کار نوسازی انجام شود.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره تخت‌های روان پزشکی و سوختگی نیز گفت: این تخت‌ها از نظر اقتصادی کاملا ضرر ده هستند اما کاملا مورد نیاز نظام سلامت هستند. یک بسته برای این بخش ارائه کردیم و اخیرا پیشنهاد شد این دو بیماری جزو بیماری‌های صعب‌الاعلاج شناخته شوند و ذیل این صندوق خدمت گیرند. چند بیمارستان بزرگ روانپزشکی مجوز افزایش تخت گرفتند و نیاز به حمایت دارند.

او درباره تاثیر اقدامات وزارت بهداشت درخصوص افزایش موالید نیز بیان کرد: نرخ باروری کاهشی بود و امسال برای اولین بار این روند متوقف شد. میزان فرزند سوم و چهارم هم به وضوح افزایش یافته است‌. در مورد ناباروری نزدیک به ۱۰۰ هزار درمان ناباروری انجام شد و ۲۵ درصد موفقیت درمان ناباروری در سطح ۳ و درمان ناباروری در سطح دو نیز تا ۸۵ درصد موفق است.

کریمی درخصوص مهاجرت پزشکان نیز بیان کرد: مهاجرت کادر پزشکی در تمام دنیا زیاد شده است و حتی پزشکان آلمان و هلند هم مهاجرت می‌کنند و این بعد از کرونا روندی جهانی است چون کرونا مثل یک جنگ جهانی عمل کرد. پزشکان و پرستاران ما کیفیت خوبی دارند و نباید اختلاف معیشتی برون و درون مرز به حدی باشد که انگیزه مهاجرت شکل گیرد. اصلاح تعرفه‌ها می‌تواند انگیزه ایجاد کند.

معاون درمان وزارت بهداشت در این باره گفت: از طرفی موضوع مالیات هم مهم است، برخی کشورها برای درمان بویژه در مناطق محروم مالیات وضع نمی‌کنند بعد ما برای پزشک و کادر درمانی که در خاش و سراوان و... هم خدمت می‌کند اندازه تهران مالیات می‌گیریم و این درست نیست. نمی‌توان فردی را با زور برای ارائه خدمت فرستاد بلکه باید انگیزه ایجاد کنیم و بانک‌ها هم می‌توانند تسهیلات دهند.

او گفت: حقوق پزشکان طرحی اصلا خوب نیست و حدود ۱۰ میلیون است و ما تقاضای افزایش ۵ میلیونی آن را مطرح کردیم. در مورد کارانه هم برداشتن سقف در مناطق محروم اصلاح شد. تعرفه بخش خصوصی و دولتی برای نیروهای تمام وقت هم یکسان شد که این هم دستاورد مهمی بود.

کد خبر: 63178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =