نگاهی به درآمدهای حاصل از حق بیمه در تأمین اجتماعی

براساس جدیدترین آمارهای مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی منتشر شده در اسفند ۱۴۰۱، میزان درآمدهای حاصل از حق بیمه در این سازمان در ۱۵ سال گذشته مشخص شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر بین ۸۶ تا ۹۰ درصد منابع خود را از محل وصول حق بیمه‌های شرکای اجتماعی تأمین می‌کند که این منابع برای تعهدات همه‌جانبه در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هزینه می‌شود.

تأمین اجتماعی با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه‌شده اصلی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگاه فعال را تحت پوشش دارد که منابع خود را از محل وصول حق بیمه از سوی کارفرمایان و کارگران بیمه‌شده تأمین کرده و برای بخش‌های درمانی و بازنشستگی هزینه می‌کند.

میزان منابع حاصل از حق بیمه به تفکیک نوع بیمه در ۱۵ سال گذشته

درآمد حاصل از حق بیمه در سازمان تأمین اجتماعی به تفکیک نوع بیمه با بررسی این شاخص، سهم هر یک از اجزای درآمدی از کل درآمد تعیین می‌شود. براساس آمارهای موجود بیشترین سهم حق بیمه‌های دریافتی در این سازمان مربوط به وصول آن در کارگاه‌های فعال تحت پوشش است.

از آنجا که سهم قابل توجهی از میزان حق بیمه از کارگاه‌ها وصول می‌شود، تقویت بخش اجراییات و بازرسی در راستای کاهش میزان فرار از پرداخت حق بیمه در برخی از کارگاه‌ها دارای اهمیت است به همین منظور سازمان تأمین اجتماعی نیز در این زمینه تلاش جدی دارد.

این حق بیمه‌ها شامل وصولی از کارگاه‌ها، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری، رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری، حق سرانه بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد، ۵۰ درصد کسورات سهم کارفرما ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع، حق بیمه و مستمری سهم دولت و سایر موارد است.

براساس این آمارها کل حق بیمه در سال ۱۳۸۶ حدود ۸۲ هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال، سال ۱۳۸۷ نیز ۱۰۴ هزار و ۵۰۶ میلیارد ریال، سال ۱۳۸۸ به ۱۳۴ هزار و ۵۷ میلیارد ریال، سال ۱۳۸۹ این منابع به ۱۹۶ هزار و ۹۷۸ میلیارد ریال و سال ۱۳۹۰ به ۲۴۹ هزار و ۵۸۶ میلیارد ریال رسید.

همچنین میزان منابع حاصل از وصول حق بیمه وصولی تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۱ به ۳۲۴ هزار و ۲۹۱ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۲ به ۴۰۷ هزار و ۱۱۴ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۳ به ۵۵۳ هزار و ۵۱۸ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۴ به ۷۶۷ هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۵ به ۸۵۴ هزار و ۷۷۷ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۶ به ۹۶۷ هزار و ۴۱۹ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۷ به ۱۴۹۱۹۶۰ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۸ به ۱۳۸۳۱۹۷ میلیارد ریال، سال ۱۳۹۹ به ۲۳۴۶۶۱۳ میلیارد ریال و در نهایت سال ۱۴۰۰ به ۳۳۰۹۶۰۸ میلیارد ریال رسیده است.

نگاهی به درآمدهای حاصل از حق بیمه در تأمین اجتماعی

بیشترین میزان وصولی حق بیمه مربوط به کارگاه‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی

داده‌های آماری نشان می‌دهد که بیشترین میزان وصولی حق بیمه مربوط به کارگاه‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است که در این ۱۵ سال از سال ۱۳۸۶ میزان وصولی حق بیمه از کارگاه‌ها از ۵۹ هزار و ۴۹۸ میلیارد ریال به ۲۴۶۲۸۲۱ میلیارد ریال رسیده است.

کمترین میزان وصولی نیز مربوط به ۵۰ درصد کسورات سهم کارفرما ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع بوده که از ۶۱۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۶ به رقم ۲۱ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسید.

همچنین براساس آمارهای موجود سهم هر یک از اجزای درآمدی از کل درآمدها محاسبه شده است که سهم حق بیمه وصولی از کارگاه‌ها در سال ۱۳۸۶ حدود ۷۱.۹ درصد بیشترین و کمترین آن مربوط به ۵۰ درصد کسورات سهم کارفرما ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع به شمار می‌رود.

اما در سال ۱۴۰۰ نیز میزان سهم وصولی حق بیمه از کارگاه‌ها به ۷۴.۴ درصد و کمترین آن مربوط به ۵۰ درصد کسورات سهم کارفرما ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع بر رقم ۰.۰۰۱ درصد بود.

سازمان تأمین اجتماعی با دریافت این حق بیمه‌ها از شرکای اجتماعی به تعهدات خود در قبال مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان در بخش بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی اجرایی می‌کند به طوری که در سال گذشته آمار ماهانه تعهدات ۳۸ هزار میلیارد تومان و سالانه ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

این سازمان بیمه‌ای اکنون بیش از ۴۶ میلیون نفر را در قالب ۵۳ درصد جامعه خدمات‌رسانی می‌کند که براساس داده‌های آماری به طور متوسط هر ۲۶ ثانیه یک نفر به این خانواده بزرگ تأمین اجتماعی افزوده می‌شود.

کد خبر: 62382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =