افزایش شمار بیمه‌شدگانِ تأمین اجتماعی با رونق گرفتن اقتصاد

در زمستان ۱۴۰۲ تعداد جمعیت شاغل در کشور نسبت به فصول مشابه سال‌های قبل به بالاترین رقم تاریخی رسید و این در حالی است که افزایش تعداد شاغلان در کشور، مهم‌ترین عاملِ تأمین اعتبار پایدار برای سازمان تأمین اجتماعی و بهبود وضعیت این سازمان بیمه‌گر است.

به گزارش آتیه آنلاین، آمارهای رسمی از رکورد تاریخی تعداد جمعیت شاغل در زمستان ۱۴۰۲ حکایت دارند. بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان ۱۴۰۲ جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیش‌تر در این فصل ٢٤ میلیون و ١٩٤هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ٧٥٧ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٤٠٢، بخش خدمات با ٥٣,٦ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣.٥ درصد و کشاورزی با ١٢.٩ درصد قرار دارند. نکته مهم آمار جمعیت شاغل در زمستان ۱۴۰۲ این است که نسبت به فصول مشابه در سال‌های گذشته، زمستان ۱۴۰۲ بیشترین تعداد شاغلان در تاریخ کشور ثبت شده است. این برای اولین بار است که در فصل زمستان تعداد جمعیت شاغل در کشور از ۲۴ میلیون نفر فراتر رفته است.

اگر تعداد جمعیت شاغل در زمستان ۱۴۰۲ را با همین شاخص در زمستان ۱۳۹۹ (در دولت دوازدهم) قیاس کنیم، به نتایج جالبی دست خواهیم یافت؛ در دولت سیزدهم در بازه زمانی حدود سه ساله، بیش از یک میلیون نفر به جمعیت شاغلان کشور افزوده شده است.

تاثیر افزایش نرخ شاغلان بر تأمین اجتماعی

افزایش یک میلیون نفری شاغلان در دولت سیزدهم برآمده از رونق اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های صحیح اشتغال‌زایی است که موجب شده برای اولین بار نرخ بیکاری تک رقمی شده و به کمتر از ۹ درصد برسد؛ در عین حال، افزایش آمار شاغلان و رونق اقتصاد، به طور مستقیم بر ایستایی و رونق سازمان تأامین اجتماعی اثرگذار است.

به گفته علیرضا حیدری، کارشناس رفاه و تأمین اجتماعی، هرچه اشتغال کشور بیشتر رونق بگیرد و پربارتر شود، تعداد شاغلان رسمی و بیمه شده افزایش خواهد یافت و افزایش نرخ شاغلان رسمی به معنای افزایش شمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی است.

او در گفت‌وگو با آتیه آنلاین تصریح کرد: افزایش شمار بیمه‌شدگان جدید، بهترین راه تأمین منابع پایدار در تامین اجتماعی است. این صندوق برای رفع بی‌هزینه و پایدار کسری منابع راهی ندارد جز اینکه بر شمار بیمه‌شدگان خود بیفزاید و از محل حق بیمه‌های ماهانه دریافتی از آن‌ها، اعتبار ریالی برای انجام تعهدات مستمر و ماهانه خود به دست بیاورد.

حیدری با تاکید بر رابطه مستقیم رونق اشتغال و برطرف شدن کسری بودجه سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: افزایش آماری شاغلان و کاهش نرخ بیکاری اهمیت بسیار دارد اما مسئله‌ مهم‌تر، حذف مشاغل کاذب و غیررسمی‌زدایی از اقتصاد است که بیش از هر چیز دیگر به نفع سازمان تأمین اجتماعی است. در حال حاضر حدود ۵ تا ۱۰ میلیون نفر در اقتصاد غیررسمی کشور و بدون برخورداری از بیمه کار می‌کنند؛ اگر اینها به چتر بیمه‌ای تأمین اجتماعی افزود شوند، ماهانه هزاران میلیارد تومان منابع ورودی پایدار نصیب تأمین اجتماعی می‌شود.

به نظر می‌رسد راهبردهای کلان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم، هم‌راستا با این بایدها تنظیم شده؛ تلاش در جهت افزایش نرخ بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی یکی از اقدامات موثری است که در بیش از دو سال گذشته با جدیت دنبال شده و از قضا به نتیجه نسبتاً قابل قبولی هم رسیده است.

شمار بیمه‌شدگان جدید و وصول منابع پایدار

براساس آمارهای سازمان تأمین اجتماعی، از ابتدای کار دولت سیزدهم تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر به بیمه شدگان این صندوق افزوده شده بود؛ این رقم تا پایان سال قبل، به بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. افزایش ۲ میلیون و چند صد هزار نفری بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، به معنای وصول بیش از ۴۹ هزار میلیارد تومان منابع پایدار جدید از محل حق بیمه نوبیمه‌شدگان است. در مهرماه ۱۴۰۲، «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی گفت: این سازمان در دولت سیزدهم تنها از محل پوشش بیمه‌ای بیمه‌شدگان جدید، ۴۹ هزار میلیارد تومان منابع جدید به دست آورده و از آینده‌سوزی برای تأمین منابع مورد نیاز خود جلوگیری کرده است.

در عین حال، قرار است این مسیر با سرعت و قدرت بیشتر تداوم داشته باشد و بدون تردید، رونق اقتصاد و اعمال سیاست‌های غیررسمی‌زدایی از سوی وزارتخانه‌های دولتی مرتبط، می‌تواند تأمین اجتماعی را در نیل به هدف افزایش بیش از هشت میلیون نفری شمار بیمه‌شدگان در سال جدید یاری دهد؛ ۲۱ فروردین سال جاری، میرهاشم موسوی، در تشریح این هدف کلی، با اشاره به جذب بیمه‌شدگان جدید در دو سال و نیم گذشته که بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید است، گفت: اما امسال باید در این زمینه یک جهش اتفاق بیفتد و مطابق اصل ۲۹ قانون اساسی تلاش داریم تا حدود هشت میلیون نفر از افراد فاقد بیمه را نیز تحت پوشش چتر بیمه‌ای قرار دهیم.

به این ترتیب، با استناد به داده‌های آماری و نسبت‌گیری اعداد و ارقام به این نتیجه می‌رسیم که با افزایش هشت میلیون نفری نوبیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، ماهانه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع ریالی پایدار نصیب تأمین اجتماعی خواهد شد؛ بدون تردید با این ورودی چشم‌گیر ماهانه، سازمان تأمین اجتماعی دیگر دچار کسری بودجه و بحران نقدینگی نخواهد شد و ضریب پشتیبانی‌اش به شکلی مطلوب ارتقا می‌یابد اما افزایش هشت میلیون نفری بیمه شدگان تأمین اجتماعی جز با رونق اقتصاد و بهبود فضای اشتغال کشور میسر نیست. باید اشتغال رسمی برچیده و چتر حمایت‌های قانونی بر سر تمام شاغلان کشور گسترده شود تا نرخ بیمه‌شدگان ارتقاء یابد و به نقطه مطلوب برسد.

کد خبر: 70308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =