کارفرمایان از فرصت بخشودگی جرائم بیمه‌ای استفاده کنند

حوزه کارفرمایی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان به این سازمان بدهکار هستند که اکنون طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان از اول خردادماه اجرایی شده و این موضوع فرصت مناسبی برای استفاده کارفرمایان برای بخشوده شده جرائم بیمه‌ای آنان است.

به گزارش آتیه آنلاین، یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارفرما در کارگاه‌های تولیدی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند که در سال‌های گذشته تاکنون بخشی از طلب خود را در راستای حق بیمه کارگران و خود کارفرمایان را به سازمان پرداخت نکرده‌اند که همین موضوع منجر به انباشت بدهی آنها شده است.

از آنجا که ۸۶ درصد منابع تأمین اجتماعی برای ارائه تهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت از وصول حق بیمه حوزه کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی تأمین می‌شود کارفرمایان بخش خصوصی باید به این موضوع توجه داشته باشند که حق بیمه نیروهای تحت پوشش را باید در موعد مقرر پرداخت کرده تا به بدهی انباشته شده تبدیل نشود.

با توجه به اینکه اکنون این میزان بدهی کارفرمایان بخش خصوصی به تأمین اجتماعی پرداخت نشده است، این سازمان نیز در راستای تعامل بیشتر با کارفرمایان و کمک به حوزه تولید، کسب و کار و تقویت جامعه کارگری در چند سال گذشته تاکنون چندین بار طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای را اجرایی کرده است.

بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان

سال جاری نیز طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای از اول خردادماه تا پایان مرداد به مدت سه ماه برای بهره‌مندی کارفرمایان از این فرصت پیش‌رو به اجرا گذاشته شده است تا از این طریق بخشی از مطالبات سازمان پرداخت شود و از طرفی دیگر بخشی از جرائم بیمه‌ای کارفرمایان بدهکار بخشوده شود.

اگر پرداخت بدهی ناشی از حق‌بیمه و بیمه بیکاری معوق در ۱۲ ماه تقسیط شود، میزان بخشودگی جرائم صددرصد، در صورت تمایل کارفرمای مشمول برای پرداخت حق‌بیمه و بیمه بیکاری در ۱۸ قسط، میزان بخشودگی جرائم ۸۵ درصد محاسبه خواهد شد

همچنین در صورت تقسیط به مدت ۲۴ ماه، میزان بخشودگی جرائم ۷۵ درصد، در شرایط تقسیطی ۳۰ ماهه میزان بخشودگی جرائم ۶۰ درصد و در نهایت در صورت تقسیط بدهی حق‌بیمه و بیمه بیکاری در ۳۶ ماه، میزان بخشودگی ۵۰ درصد قابل محاسبه است.

شرایط بهره‌مندی کارفرمایان از طرح بخشودگی

محمد محمدی سرپرست معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی نیز کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدماتی و اصناف و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط را مشمولان طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای دانست و گفت: این کارفرمایان باید حداقل به مدت یک سال از زمان تقسیط بدهی، نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه خود بر مبنای لیست اسفندماه سال ۱۴۰۱ اقدام و لیست و حق‌بیمه کارکنان شاغل کارگاه را در طول دوره مذکور به ترتیب مقرر در قانون تأمین‌اجتماعی ارسال و پرداخت کنند.

او ادامه داد: همچنین درباره کارفرمایانی که در طول دو سال گذشته از بخشودگی جرائم برخوردار شده‌اند، شرط حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه از زمان تعیین تکلیف بدهی، به مدت دو سال مدنظر خواهد بود.

محمدی در راستای تشریح جزییات و شرایط بهره‌مندی کارفرمایان از بخشودگی جرائم بیمه‌ای گفت: مهلت استفاده از این تسهیلات از ابتدای خرداد تا پایان مردادماه سال‌ جاری و نحوه ثبت درخواست استفاده از مزایای طرح مذکور را صرفاً ثبت در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی به نشانی (es.tamin.ir) اعلام کرد.

حمایت از تولید هدف اجرای طرح بخشودگی جرائم

تأمین اجتماعی که در راستای حمایت همه‌جانبه از جامعه کارگری و حوزه تولیدی و اقتصادی تلاش‌های زیادی انجام داده است این بار با اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان این حمایت خود را نشان داده است.

با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۲ تحت عنوان سال مهار تورم و رشد تولید، تأمین اجتماعی حمایت از تولید، حفظ و افزایش اشتغال بنگاه‌های کوچک و متوسط، طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان را اجرایی کرده تا کارفرمایان بتوانند از این فرصت به نحو مطلوبی برای پرداخت بدهی انباشته شده خود اقدام کنند.

۴۲ هزار میلیارد تومان بدهی حوزه کارفرمایی

حمیدرضا عابدی، معاون امور اجرائیات و بازرسی اداره کل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی گفت: براساس آخرین آمارها، اکنون میزان مطالبات سازمان از جامعه کارفرمایی به حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

عابدی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: در واقع حدود ۴۱۹ هزار میلیارد ریال، معادل ۴۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی در سیستم‌های سازمان تأمین اجتماعی در حوزه کارفرمایی تا اواخر سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ به ثبت رسیده است.

او ادامه داد: کارفرمایان از طرح در حال اجرای بخشودگی جرائم بیمه‌ای یا تقسیط مجدد که اکنون امکان آن فراهم شده است می‌توانند بدهی بیمه‌ای خود به سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کنند.

معاون امور اجرائیات و بازرسی اداره‌کل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی گفت: براساس آخرین آمارهای مربوط به اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای تا هفته‌های گذشته حدود ۲۲ هزار نفر از جامعه کارفرمایان برای استفاده از بخشودگی جرائم مربوط به حق بیمه از این طرح استقبال کرده و به عبارتی مشارکت داشته‌اند.

عابدی بیان کرد: در راستای اجرای طرح مورد اشاره، سیستم به صورت الکترونیکی تمام شروط لازم جهت بهره‌مندی کارفرمایان را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت داشتن شرایط لازم براساس مصوبه هیأت وزیران، امکان استفاده از مزایای بخشودگی برای کارفرمایای مشارکت‌کننده در طرح فراهم خواهد شد.

تأمین اجتماعی با اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای امکان دریافت برخی از منابع موردنیاز خود برای ایفای تعهدات همه جانبه خود به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش را دارد. بنابراین کارفرمایان باید از این فرصت به بهترین شیوه جهت پرداخت بدهی خود استفاده کنند.

کد خبر: 62114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =