بازماندگان و فوت‌شدگان ۱۰ درصد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن ۶۰ درصد جامعه بازنشستگان کشور اکنون تعهداتی در قبال مستمری‌بگیران شامل بازماندگان، فوت‌شدگان، ازکارافتادگان و بازنشستگان به عهده دارد که اکنون ۱۰ درصد افراد مستمری‌بگیران را گروه بازماندگان و فوت‌شدگان تشکیل می‌دهند.

به گزارش آتیه آنلاین، اکنون کل بازماندگان و فوت‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در گروه مستمری‌بگیران ۲ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۵۴ نفر هستند که تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدتی همچون مستمری را از سازمان دریافت می‌کنند.

تعداد بازماندگان تحت پوشش تأمین اجتماعی اکنون یک میلیون و ۶۰۹ هزار و ۲۱۲ نفر تا پایان سال گذشته و تعداد فوت‌شدگان یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۸۴۲ نفر هستند.

در حال حاضر تعداد مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی سه میلیون و ۳۴۹ هزار و ۴۵۷ نفر است که نسبت به سال گذشته ۶.۷ درصد رشد نشان می‌دهد. برای ارائه خدمات به همه افراد تحت پوشش تعهداتی کوتاه‌مدت و بلندمدت از سوی سازمان ارائه می‌شود.

بازماندگان و فوت‌شدگان ۱۰ درصد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی

قوانین مربوط به بازماندگان تأمین اجتماعی

‌در قوانین مربوط به افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، در ماده ۸۰ این قانون بازماندگان واجد شرایط بیمه‌شده متوفی در شرایط خاصی امکان دریافت مستمری را دارند که در صورت فوت بیمه‌شده بارنشسته یا از کارافتاده کلی و مستمری‌بگیرد و با فوت بیمه‌شده‌ای که در ۱۰ سال حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار را در آخرین سال حیات پرداخته باشد و یا بیمه‌شده‌ای که براثر حادثه ناشی از کار یا بیماری‌های حرفه‌ای فوت کند، می‌توانند از مستمری بهره‌مند شوند.

همچنین در ماده ۸۱ قانون تأمین اجتماعی بازماندگان واجد شرایط متوفی که استحقاق دریافت مستمری را خواهند داشت شامل عیال دائم بیمه شده متوفی مادام که شوهر اختیار نکرده است و فرزندان متوفی که سن آنها کمتر از ۱۸ سال تمام و یا در حال تحصیل باشند یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی قادر به کار نباشند و پدر و مادر متوفی در صورتی که تحت تکفل آن فرد بیمه شده باشند و سن پدر از ۶۰ سال و مادر از ۵۵ سال تجاوز نکرده باشد.

در ماده ۸۲ قانون تأمین اجتماعی بازماندگان بیمه شده زن نیز شرایطی را برای استفاده از مستمری در این سازمان را خواهند داشت که شوهر مشروط بر اینکه باید تحت تکفل زن بوده یا طبق نظر کمیسیون پزشکی ازکارافتاده بود و در هر حال مستمری از سازمان دریافت نکند.

فرزندان نیز در صورت حائز بودن شرایطی امکان دریافت مستمری را خواهند داشت پدر آنها در قید حیات نباشد یا واجد شرایط از سازمان مستمری دریافت نکند و سن آن کمتر از ۱۸ سال تمام و تنها مشغول به تحصیل باشد و یا اینکه تا پایان تحصیل و یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی قادر به کار نباشد.

همچنین اگر پدر و مادر تحت تکفل این فرد باشند و سن پدر از ۶۰ سال و مادر از ۵۵ سال تجاوز کرده باشد و یا اینکه به تشخیص کمیسیون پزشکی از کارافتاده باشد و در هر حال مستمری هم از تأمین اجتماعی دریافت نکند.

تعیین سهم مستمری به بازماندگان

در ماده ۸۳ نیز سهم مستمری برای هر یک از بازماندگان تأمین اجتماعی تعیین شده است که میزان مستمری همسر بیمه‌شده متوفی معادل ۵۰ درصد مستمری استحقاقی بیمه‌شده است و در صورتی که بیمه شده مرد دارای چند همسر دائم باشد مستمری به تساوی بین آنها تقسیم می‌شود البته میزان مستمری هر فرزند بیمه شده متوفی معادل ۲۵ درصد مستمری استحقاقی بیمه شده محسوب می‌شود.

همچنین مجموع مستمری بازماندگان بیمه شده متوفی نباید از میزان مستمری استحقاقی بیمه شده متوفی تجاوز کند و هرگاه مجموع مستمری بیشتر از مستمری متوفی باشد سهم هر یک از مستمری‌بگیران به نسبت تقلیل داده می‌شود. در این صورت ‌اگر یکی از مستمری‌بگیران فوت شود یا فاقد شرایط استحقاقی دریافت مستمری شود سهم بیمه آنان با توجه به تقسیم‌بندی یاده شده در این ماده افزایش خواهد یافت و در هر حال بازماندگان بیمه شده از ۱۰۰ درصد مستمری بازماندگان متوفی استفاده می‌کنند.

براساس ماده ۸۴ قانون تأمین اجتماعی هرگاه بیمه شده فوت کند هزینه کفن و دفن او از طرف سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از تعهدات کوتاه مدت پرداخت می‌شود.

در مجموع سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات به همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تعهدات کوتاه‌مدت وبلندمدت را برنامه‌ریزی کرده است که سال گذشته ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای ایفای این تعهدات هزینه کرده است.

کد خبر: 61917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =