بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری چه تسهیلاتی دریافت می‌کنند؟

صندوق بازنشستگی کشوری یک میلیون و ۶۳۰ هزار بازنشسته و وظیفه‌بگیر تحت پوشش دارد که در راستای تأمین معیشت، بهبود وضعیت زندگی و رفاه حال این افراد هرساله برنامه‌ریزی جدی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به آنان دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، وام ضروری قرض‌الحسنه بیشترین آمار پرداختی میان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق را دارد به طوری که سال گذشته بیش از ۳۱۴ هزار و ۴۶۰ نفر از افراد تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری از این تسهیلات ضروری بهره‌مند شدند.

صندوق بازنشستگی کشوری علاوه بر وام ضروری بازنشستگان، پرداخت تسهیلات ازدواج برای فرزندان بازنشستگان و وام حمپاد برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از دیگر برنامه‌های عملیاتی برای ارائه تسهیلات به بازنشستگان و وظیفه‌بگیران و فرزندان آنان است.

افزایش سقف وام ضروری به ۳۰ میلیون تومان

وام ضروری بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی که تا سال گذشته با مبلغ ۱۵ میلیون تومان و به بیش از ۳۱۴ هزار نفر از این افراد پرداخت شد، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ با اقدامات این صندوق در راستای بهبود وضعیت بازنشستگان تحت پوشش به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به همین منظور نخستین مرحله پرداخت این تسهیلات که از ششم تا ۲۸ اسفند سال گذشته ثبت‌نام آن آغاز شده بود، در سوم خرداد سال‌جاری به حساب ۳۲ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط این تسهیلات در صندوق بازنشستگی پرداخت شد.

براساس اقدامات صورت گرفته از سوی صندوق بازنشستگی کشوری، از ششم خرداد سال جاری نیز سامانه ثبت‌نام اینترنتی تسهیلات ضروری بازنشستگان فعال شده و بازنشستگان می‌توانند به طور مستمر در طول سال نسبت به ثبت‌نام برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

به همین منظور متقاضیان در این دوره پرداخت تسهیلات، مبلغ وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی خود را با بازپرداخت ۳۶ ماهه و کارمز چهار درصد دریافت می‌کنند.

بنابراین با توجه به اینکه اعتبار تخصیصی این تسهیلات به صورت ماهانه و مرحله به مرحله به صندوق بازنشستگی کشوری داده می‌شود، پرداخت این تسهیلات نیز براساس اولویت‌بندی به واجدان شرایط براساس میزان حقوق دریافتی و مانده بدهی وام‌های سنوات گذشته صورت می‌گیرد.

پرداخت وام ازدواج به فرزندان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران

صندوق بازنشستگان کشوری همچنین به منظور حمایت از خانواده‌های تحت پوشش و برای کمک به فرزندان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج اقدام می‌کند که تاکنون هفت مرحله از این تسهیلات ازدواج به افراد واجدشرایط تعلق گرفته است.

طبق اعلام این صندوق، در مرحله هشتم ثبت‌نام اینترنتی وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ فرزندان افراد بازنشسته و وظیفه‌بگیر تحت پوشش از طریق درگاه خدمات الکترونیک برای دریافت این تسهیلات انجام شد تا در این مرحله بتوانند از تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی ازدواج برخوردار شوند.

وام ازدواج ویژه فرزندان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تا پایان سال جاری به افراد متقاضی به صورت مستمر پرداخت می‌شود البته متقاضیان باید با مراجعه به درگاه الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری در بخش تسهیلات مالی – وام ازدواج نسبت به ثبت درخواست و بارگذاری مدارک موردنیاز اقدام کنند.

برای پرداخت این تسهیلات نیز شرایطی در نظر گرفته شده است که طبق اعلام این صندوق فرزندان بازنشستگان تحت پوشش که در چهار سال اخیر ازدواج کرده‌اند می‌توانند به عنوان مشمول دریافت این تسهیلات باشند.

این تسهیلات صرفا به ازدواج اول فرزند (عروس/ داماد) بازنشستگان و فرزند وظیفه‌بگیر (همسر) تحت پوشش صندوق تعلق می‌گیرد البته اگر پدر و مادر هر دو مشترک صندوق باشند، تنها یک فقره تسهیلات ازدواج به فرزندان آنان پرداخت خواهد شد.

بنابراین امکان ثبت تقاضای اینترنتی دریافت تسهیلات وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری که تاریخ عقد آنان از اول فروردین ۱۳۹۸ به بعد باشد از سوی صندوق فراهم شده است تا فرزندان آنان از این میزان تسهیلات با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه بهره‌مند شوند.

تسهیلات حمپاد برای متقاضیان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری

یکی دیگر از برنامه‌های صندوق بازنشستگی کشوری در راستای حمایت از خانواده بازنشستگان و وظیفه‌بگیران پرداخت تسهیلات حمپاد به متقاضیان کارشناسی ارشد و دکتری است که از این طریق این تسهیلات به حساب بازنشستگان کشوری پرداخت می‌شود.

براساس اقدامات صورت گرفته از سوی این صندوق در سال جاری تاکنون ۴۸۹ نفر از متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از وام حمپاد برخوردار شدند که ۳۰۴ نفر از فرزندان بازنشستگان و یا خود آنان در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۸۵ نفر در مقطع دکتری از این تسهیلات استفاده کردند.

تسهیلات پایان‌نامه‌های دانشجویی صندوق بازنشستگی کشوری در راستای اجرای طرح حمپاد در زمان تنظیم پایان‌نامه افراد مشغول به تحصیل در این مقاطع تحصیلی دانشگاه به افراد مشمول پرداخت می‌شود. مبلغ این وام برای پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد ۶ میلیون تومان و برای دوره دکتری هشت میلیون تومان است.

البته این تسهیلات در سال گذشته برای پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد چهار میلیون تومان و پایان‌نامه دوری دکتری ۶ میلیون تومان بوده که امسال روند افزایشی این میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان اعمال شد.

بنابراین افراد متقاضی شامل بازنشستگان و فرزندان در حال تحصیل آنان از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی به نشانی sabasrm.ir می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

براساس جدیدترین آمارهای صندوق بازنشستگی کشوری، حدود یک میلیون و ۶۳۰ هزار و ۱۵۳ نفر حقوق‌بگیر و بازنشسته تحت پوشش صندوق است که ۶۶ درصد آنان مردان و ۳۴ درصد را نیز زنان تشکیل می‌دهند. تعداد بانوان تحت پوشش این صندوق ۵۵۳ هزار و هشت نفر و تعداد مردان وظیفه‌بگیر و بازنشسته یک میلیون و ۷۷ هزار و ۱۴۵ نفر هستند.

همچنین بازنشستگان به عنوان بزرگترین جامعه هدف تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری ۸۱ درصد این جامعه هدف، متوفیان نیز ۱۸ درصد و ازکارافتادگان یک درصد از افراد حقوق‌بگیر و بازنشسته را تشکیل می‌دهند.

کد خبر: 61642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =