بازتاب اجرای سیاست‌های جمعیتی در سازمان تأمین‌اجتماعی

تأمین‌اجتماعی در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، طرح‌هایی مانند پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان، درمان ناباروری مردان و زنان و تسهیلات خاص برای مادران باردار در دوران شیردهی را هدف‌گذاری و محقق کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سازمان تأمین‌اجتماعی نیز سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی در راستای افزایش جمعیت و فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری را در دستور کار دارد.

بر اساس داده‌های آماری، اکنون از حدود بیش از ۱۵ میلیون بیمه‌شده اصلی تأمین‌اجتماعی حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و ۲۱ درصد مستمری‌بگیران شامل بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده را بانوان تشکیل می‌دهند که حمایت از آنان علاوه بر رشد جمعیت، کاهش مشکلات حوزه فرزندآوری بیشتر را موجب خواهد شد.

از آنجا که در مجموع تعداد قابل توجهی از جامعه آماری سازمان تأمین‌اجتماعی را بانوان تشکیل می‌دهند، با ارائه تسهیلات ویژه‌ به این گروه هدف، موضوع حمایت از خانواده، توجه به مقوله افزایش جمعیت و اجرای درست قانون جوانی جمعیت محقق می‌شود.

این سازمان چند اقدام مهم برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات تخصصی ناباروری، برخورداری افراد دارای بیش از دو فرزند از مزایای عائله‌مندی، پرداخت ماهانه غرامت دستمزد ایام بارداری و افزایش مدت مرخصی زایمان بیمه‌شدگان به ۹ ماه را سیاستگذاری و انجام داده است.

با فعالیت دولت سیزدهم و مدیریت جدید، سازمان تأمین‌اجتماعی اقدامات مؤثری در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت را هدف‌گذاری کرد؛ به طوری که برای حمایت از زوجین نابارور و راه‌اندازی بیمه ناباروری حدود ۳ هزار میلیارد ریال تاکنون هزینه شده است.

بند «۳» سیاست‌های کلی جمعیت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ به موضوع اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران؛ به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط پرداخته است.

سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به همین منظور به عنوان یک نهاد اجتماعی در راستای بهبود وضعیت افراد تحت پوشش این خدمات را در دستور کار قرار داده تا بانوان تحت پوشش بتوانند با دریافت این تسهیلات ویژه، بخشی از هزینه‌های درمانی خود در دوران بارداری، زایمان و حتی درمان ناباروری تأمین کنند.

خدمات ناباروری به ۳۰۰ هزار زوج

سازمان تأمین اجتماعی پس از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، هدف‌گذاری‌های مختلفی در راستای تحقق این قانون بر مبنای توسعه ظرفیت‌های این حوزه سیاست‌گذاری کرده است. در این ارتباط اقدامات قابل توجهی از طرف این سازمان بیمه‌گر صورت گرفته که ارائه خدمات ناباروری به ۳۰۰ هزار زوج نابارور از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز با تاکید بر اولویت‌ ارائه خدمات سازمان به زوج‌های نابارور، تعریف و پیاده‌سازی مشوق‌هایی در راستای تشکیل و بالندگی خانواده را جهت کمرنگ کردن پدیده تجردگرایی در جامعه مورد توجه قرار داده است.

او همچنین ضرورت توجه به تعالی جمعیت و فرزندآوری، اشاره شده در بند ۷ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی را از موضوعات مهم در این حوزه دانسته و بر تعریف و عملیاتی کردن راهبردهای تحکیم خانواده و فرزندآوری در جامعه درون‌سازمانی و در سطح خانواده بزرگ تحت پوشش تأمین اجتماعی تاکید کرده است.

موسوی همچنین اتخاذ سیاست‌های تشویقی و حمایتی از کارکنان تأمین اجتماعی و نیز برنامه‌های توسعه‌محور در سطح خانواده‌های تحت پوشش این سازمان را به عنوان گام‌های اساسی در راستای تدوین راهبرد عملیاتی تحکیم خانواده معرفی می‌کند.

برنامه‌ها و سیاست‌های کلان مبتنی بر حمایت از مادران

سیاست‌ها و راهبردهای کلانی در حوزه حمایت از نهاد خانواده و مادران در قالب قوانین و مقررات قانونی مصوب جهتارتقاء وضعیت در این حوزه وجود دارد.

تأمین مراقبت پزشکی پیشگیرانه، کنترل بیماری، سوء‌تغذیه و فراهم کردن مراقبت بهداشتی برای مادران در دوران بارداری، زایمان و شیردهی، حمایت حقوقی و قضایی از زنان شاغل باردار و شیرده و ایجاد تسهیلات شغلی متناسب با مسئولیت‌های مادری از مهم‌ترین موضوعات حمایتی مورد تاکید در سند ملی حقوق کودک و نوجوان محسوب می‌شود. برنامه‌های اشاره شده در این سند به نوعی مکمل قانون ابلاغی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و بخشی از برنامه‌ریزی قانونی این حوزه به حساب می‌آید.

همین‌طور در بند هشت سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی نیز تحکیم خانواده و فرزندآوری مورد تاکید قرار گرفته است که سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از امکانات و ظرفیت‌ بخش‌های مختلف عملکردی، راهکارهای تخصصی و کارآمد را در دستور کار قرار داده است.

تحکیم بنیان خانواده از درون سازمان تأمین اجتماعی

هماهنگی در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های مشاوره‌ای موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی جهت ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به زنان شاغل در سازمان تأمین اجتماعی، یکی از اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در راستای اجرایی کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به شمار می‌رود.

تأمین اجتماعی در واقع از طریق اجرای این مهم، تحکیم بنیان خانواده را از درون مجموعه و توسط سازوکارهای مشاوره‌ای و روانشناسی به جامعه کارکنان شاغل سازمانی برنامه‌ریزی کرده است.

شکیبا محبی‌تبار، مشاور امور زنان و خانواده مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز پیگیری ارسال اسناد محاسباتی بودجه‌ای به سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی جمعیت جهت گنجاندن در مصوبه‌های این ستاد را از برنامه‌های جاری سازمان در راستای تحکیم بنیان خانواده معرفی می‌داند.

او همچنین اقدام برای انجام محاسبه بودجه‌های پیشنهادی لازم سال ۱۴۰۲ جهت اجرای وظایف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را در راستای حمایت از مادران تحت‌پوشش سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌کند.

کد خبر: 60973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =