۵۰۰ هزار نفر امسال با طرح بیمه فراگیر خانواده بیمه می‌شوند

سازمان تأمین اجتماعی برای گسترش خدمات خود، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را برای افزایش سطح پوشش بیمه‌ای اقشار مختلف جامعه اجرایی کرده است به طوری که طی سال گذشته حدود یک میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند و در سال جاری نیز برنامه‌ریزی برای بیمه شدن ۵۰۰ هزار نفر از جامعه هدف در دستور کار است.

به گزارش آتیه آنلاین، تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای در ارتباط با توسعه فعالیت‌های پوشش بیمه‌ای گروه‌های مختلف برنامه‌ریزی را از سنوات گذشته آغاز و در این مسیر تلاش کرده است تا همه افراد فاقد بیمه تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار بگیرند.

در همین ارتباط طرح‌های متعددی از سوی سازمان تأمین اجتماعی اجرا شده است که از آن جمله می‌توان به بیمه کارگران ساختمانی، بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری اشاره کرد.

طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به عنوان یکی از طرح‌های سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود و سازمان با معرفی این طرح به دنبال این است تا خانواده‌ها بتوانند، بهتر و ساده‌تر از گذشته، از انواع بیمه‌های این سازمان بهره‌مند شوند.

پوشش بیمه‌ای بیشتر به معنی رفاه اجتماعی بالاتر

مجید ملکی، رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: تأمین اجتماعی بدون تردید یکی از ارکان اصلی و مهم جامعه امروزی است. ساختار و کارکرد این سازمان در هر کشوری یکی از معیارهای اندازه‌گیری رفاه و عدالت اجتماعی نظام حاکم بر آن است.

او ادامه داد: سنجش اثربخشی تأمین اجتماعی در رفاه مردم در مؤلفه‌های پوشش بیمه‌ای و کفایت مزایای تأمین اجتماعی انعکاس می‌یابد. وسعت و گستره پوشش یا ضریب نفوذ بیمه‌ای بیانگر میزان برخورداری قشرهای مختلف جامعه از حمایت‌های تأمین اجتماعی است.

به گفته ملکی، در واقع پوشش بیمه‌ای بیشتر به معنی رفاه اجتماعی بالاتر است. پوشش بیمه‌ای از مبحث شمول مقررات و بیمه‌پردازی یا به عبارت دیگر وجود قوانین و سازوکارهای بیمه‌پردازی آغاز می‌شود.

سابقه پرداخت حق بیمه اساس برخورداری از حمایت‌های تأمین اجتماعی

ملکی ادامه داد: سابقه پرداخت حق بیمه در واقع اصل و اساس برخورداری از حمایت‌های تأمین اجتماعی است. بیمه‌پردازی به هنگام و مستمر بهره‌مندی بیمه‌شده از حمایت‌ها را در زمان مناسب فراهم می‌آورد. در قوانین و احکام بالادستی کشور به موضوع تأمین اجتماعی به‌ صورت ویژه و خاص توجه شده است.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: اصل ۲۹ قانون اساسی برخورداری از تأمین‌ اجتماعی‌ از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، در راه‌ ماندگی، حوادث‌ و سوانح، نیاز به خدمات‌ بهداشتی و درمانی‌ و مراقبت‌های‌ پزشکی‌ به‌صورت بیمه و غیره‌ را حقی‌ همگانی دانسته است.

او بیان کرد: این اصل مهم‌ترین و بنیادی‌ترین استراتژی و راهبرد کشور در موضوع تأمین اجتماعی است که خود بیانگر جایگاه تأمین اجتماعی در نزد ارکان و آحاد افراد جامعه است.

ملکی گفت: همچنین بندهای (۱) و (۵) سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب، استقرار نظام تأمین اجتماعی به ‌صورت جامع، یکپارچه، شفاف، کارآمد، فراگیر و چندلایه و پوشش بیمه پایه برای آحاد جامعه متناسب با وضع آنان را مدنظر قرار داده است.

به گفته وی، از طرفی یکی از مهم‌ترین ابعاد مأموریت‌های سازمان تأمین به استناد بخش آغازین ماده (۱) قانون تأمین اجتماعی «اجرا و تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی» است.

راهبرد گسترش پوشش بیمه‌ای

سازمان تأمین اجتماعی برحسب وظیفه و رسالت قانونی خود و در جهت تحقق اهداف مذکور راهبرد گسترش پوشش بیمه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. انواع مختلفی از طرح‌های توسعه بیمه‌ای که به ‌وسیله سازوکارهای پیش‌بینی‌ شده اقشار مختلف جامعه در زمره بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند، عملیاتی شده است.

اهتمام اصلی در این طرح‌ها استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای ایجاد بستر لازم برای تعمیم بیمه به گروه‌های وسیعی از قشرهای اجتماعی و اقتصادی جامعه بوده و در مرحله دوم تسهیل و روان‌سازی فرآیند بیمه‌پردازی بوده است، بر همین اساس طرح‌ها و روش‌های بیمه‌پردازی نزد سازمان تأمین اجتماعی تحول چشمگیری داشته است.

سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود طرح‌های بیمه گوناگونی را نیز به اجرا گذاشته است. طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی از بارزترین طرح‌های بیمه‌ای بوده است که می‌تواند طیف وسیعی از افراد جامعه را به ‌طور بالقوه تحت پوشش قرار دهد.

ملکی به جزییات این طرح اشاره کرد و گفت: طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با هدف گسترش پوشش بیمه‌ای به آحاد مردم جامعه و فراهم کردن امکان تحت پوشش قرار گرفتن تمامی اعضای خانواده در قالب یکی از انواع بیمه شامل زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه بیمه به ‌طور اختیاری به‌عنوان یکی از برنامه‌های تحولی حوزه بیمه‌ای سازمان است.

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: این طرح در سال ۱۴۰۱ با هدف جذب یک میلیون نفر بیمه شده از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ و عملیاتی شد به نحوی که در سال گذشته ۹۹۴ هزار و ۴۸۴ قرارداد از انواع بیمه‌های یاد شده منعقد شده است.

او افزود: با توجه به اینکه انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌ بیمه افراد بیمه ‌شده به صورت اختیاری است بنابراین تداوم و استمرار در پرداخت حق‌بیمه متغیر است، به این صورت که پرداخت حق‌ بیمه بین یک تا ۱۲ ماه از اختیارات بیمه شدگان موصوف خواهد بود.

ترویج امر بیمه در بستر جامعه از آثار مثبت طرح بیمه فراگیر

رئیس اداره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تأمین اجتماعی به آثار مثبت اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: بر همین اساس یکی از آثار مثبت اجرای این طرح علاوه بر امکان برخورداری بیمه ‌شدگان ذیربط از تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی، ترویج امر بیمه در بستر جامعه بوده است.

او بیان کرد: برنامه موردنظر به عنوان برنامه عملیاتی دارای اولویت با هدف انعقاد قرارداد بیمه به تعداد ۵۰۰ هزار نفر نیز در سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد: در همین راستا علاوه بر استفاده از ظرفیت کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین اجتماعی، نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه بازاریابی رسانه‌ای با تمرکز بر بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان با سازمان صدا و سیما به منظور تبلیغات گسترده‌تر طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و به تبع آن فرهنگ‌سازی بیشتر اقدام شده است.

کد خبر: 60116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =