تأمین اجتماعی در جمع اولین سازمان‌های مجری خدمات الکترونیک

کتابی، مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمین اجتماعی گفت: حوزه فناوری اطلاعات دیرزمانی است که در کشور، ارائه خدمات الکترونیکی را عهده‌دار است و تأمین اجتماعی نیز یکی از اولین سازمان‌های تحقق کننده الکترونیکی کردن خدمات محسوب می‌شود.

کتابی در جریان نمایشگاه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، اکسپو (expo ۲۰۲۳) در گفت‌گو با آتیه آنلاین گفت: در چندسال اخیر دورنمای ما در تأمین اجتماعی الزامی نکردن حضور مخاطبان در شعب سازمان بوده که در برخی خدمات موفق عمل کرده‌ایم. بزرگترین پروژه آن اجرای طرح ۳۰۷۰ در راستای ارائه خدمات الکترونیک با ادامه روند صعودی به ۴۴ خدمت ارتقاء پیدا کرده است.

او ادامه داد: همچنین تدوین و اجرای موبایل اپلیکیشن تامین من نیز در راستای توسعه خدمات غیرحضوری از دیگر موارد اجرا در این حوزه است که بخشی از خدمات را به راحتی در دسترس بیمه‌شدگان قرار می‌دهد.

مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: تمامی خدمات اشاره شده نیز در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشان es.tamin.ir در دسترس افراد است. به عنوان مثال در راستای توسعه خدمات الکترونیک، اقدام و پرداخت و تمامی مراحل انجام کار هدیه ازدواج بیمه‌شدگان سازمان به شکل کاملاً غیرحضوری و از طرق سامانه صورت می‌گیرد. همچنین ارسال لیست‌های حق بیمه نیز در سال‌های اخیر به شکل کاملاً الکترونیک و بدون نیاز به مراجعه افراد به شعب انجام می‌شود.

مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه سازمان در راستای ایجاد شرایط بررسی و تصمیم‌سازی بهتر در حوزه خدمات الکترونیک، داشبوردهای لازم برای مدیران بخش‌ها تهیه کرده تا با استفاده از داده‌های آماری و تحلیلی، امکان اخذ تصمیمات مناسب در این‌باره فراهم شود، گفت: میزان استفاده بیمه‌شدگان و ذینفعان تأمین اجتماعی از امکانات و بسترهای خدمات الکترونیک سازمان در سالهای اجرا به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. البته در بخشی از کارها به سمت الزام حرکت نکرده و در حالی که سرویس به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود، منعی برای دریافت حضوری برخی سرویس‌ها وجود ندارد.

او در ادامه تاکید کرد: گاهی تحول دیجیتال به الکترونیکی کردن فرایندهای انجام کار ربط داده می‌شود که البته صرفاً قابل تعریف و گنجاندن در این راستا نیست. برای رسیدن به این تحول در سازمان، بهبود فرایندها و بهره‌مندی از هوشمندسازی باید مورد توجه قرار گیرد. اکنون در یکی از شعب تهران هوشمندسازی ارسال لیست به صورت پایلوت در حال اجرا است.

کتابی اضافه کرد: حوزه فناوری اطلاعات در واقع ابزاری برای تحول دیجیتال به حساب می‌آید و در تمامی ابعاد سازمان باید به این مهم توجه داشت. با نظر مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی شورایی با نام شورای تحول دیجیتال به ریاست وی تشکیل شده و با حضور مدیران ارشد سازمان و مدیرعامل به صورت مستمر برگزار می‌شود.

او اضافه کرد: با توجه به رشد مکانیزه کردن سیستم‌ها در ده‌های گذشته، بهبود فرایندها در کشور در بخش‌های مختلف مغفول مانده است. در تلاش هستیم که با هدایت با شورای تحول دیجیتال سازمان کارهایی در راستای بهبود فرایندها صورت گیرد.

این مدیر سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: امیدواریم که ارتقاء کیفیت سرویس‌های ارائه شده به مخاطبان محصول اصلاح و بهبود فرایندها باشد.

مدیر فناوری و تحول دیجیتال سازمان تأمین اجتماعی گفت: حوزه فناوری اطلاعات تأمین اجتماعی را شامل مرکز فناوری اطلاعات با زیرمجموعه‌های مدیریت فناوری و مدیریت آمار و همچنین بدنه اجرایی در قالب شرکت خدمات ماشینی تامین هستند که امیدواریم در این حوزه به هدف نهایی در راستای افزایش رضایتمندی مخاطبان برسیم.

کد خبر: 59982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =