قانون بیمه بیکاری نیازمند اصلاح است

قدرت‌الله سعادتی، رئیس شعبه تأمین اجتماعی بروجرد گفت: با توجه به اینکه قانون مقرری بیمه بیکاری از سالیان گذشته به تصویب رسیده است به دلیل وجود برخی مشکلات نیازمند اصلاحات و رفع ایرادهای مرتبط با این قانون است.

سعادتی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: موضوع بیمه بیکاری یک قانون آزمایشی با تصویب آن از سال ۱۳۶۶ بوده که تاکنون ماندگار و به قانون تبدیل شده است و این موضوع نیاز به ارائه راهبردها و راهکارهایی برای اصلاح دارد.

او بیان کرد: مسئولان و مدیران سازمان تأمین اجتماعی تاکنون برای این موضوع اقدامات اساسی و راهبردی انجام داده است اما برای انجام اصلاحات مربوط به این قانون نیاز به همکاری مجلس شورای اسلامی است.

به گفته وی، در صورت همکاری بیشتر مجلس شورای اسلامی می‌توان اقدامات خوبی برای اصلاح این قانون انجام داد البته برای اصلاح مقرری بیمه بیکاری پیشنهاداتی وجود دارد که با اجرای آنها برخی از مشکلات موجود رفع خواهد شد.

ارائه راهکاری برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری

کارشناس بیمه‌های اجتماعی ادامه اولین پیشنهاد را ارائه خدمات و پرداخت به مقرری‌بگیران بیمه بیکاری از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد و افزود: باید با این اقدام برخی از مشکلات درباره این موضوع را حل کرد.

او حذف سوابق بیمه‌ای را راهکاری برای درست استفاده کردن از قانون بیمه بیکاری دانست و گفت: ارائه این پیشنهاد در راستای کاهش رغبت بیمه‌شدگان به استفاده از بیمه بیکاری موثر است زیرا برخی از افراد بیمه‌شده به دلایل مختلف و حتی با داشتن اشتغال برای دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام می‌کنند.

رئیس شعبه تأمین اجتماعی بروجرد بیان کرد: بسیاری از کارگاه‌ها و صنوف کوچک فعال در عرصه تولیدی و اقتصادی اکنون بیشترین بیمه بیکاری به صورت صوری را برای کارگران مشغول به کار دارند که باید روی این موضوع هم برنامه‌ریزی جدی برای جلوگیری از این قضیه انجام داد.

سعادتی ادامه داد: البته در کارگاه‌های بزرگ تولیدی به دلیل انجام تعدیل نیرو تا حدودی قضیه استفاده از بیمه بیکاری متفاوت است.

بیکار شدن صوری برای دریافت مقرری بیکاری

رئیس شعبه تأمین اجتماعی بروجرد اضافه کرد: در این زمینه برخی افراد برای استفاده از مقرری بیمه بیکاری خود را بیکار کرده تا این موضوع به آنها تعلق بگیرد بنابراین سازمان باید در این قضیه یک مانعی قرار دهد تا افراد با رغبت به این سمت حرکت نکنند.

سعادتی ادامه داد: بسیاری از این اقدامات می‌تواند در راستای پایداری و ماندگاری سازمان تأثیر داشته باشد اما نیاز به تلاش و ممارست و همت عالی در رده بالای سازمان دارد تا یکسری اصلاحات صورت گیرد تا به بازنشستگان و بیمه‌شدگان تحت پوشش خدمات بهتری ارائه شود.

وی بیان کرد: با توجه به رسالت سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمت به افراد بیمه شده و بازنشسته و وظیفه تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی برای همه افراد فاقد بیمه، باید با انجام برخی اقدامات اصلاحی در قوانین، زمینه را برای استفاده مطلوب همه افراد مستحق بیمه فراهم کرد.

براساس اطلاعات و داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی، در سال گذشته میزان مقرری بیمه بیکاری با کاهش روبه‌رو بود به نحوی که این نوع بیمه بین ۱۷ تا ۱۸ درصد کاهش داشته است.

تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال گذشته به بیش از ۱۷۰ هزار و ۶۴۵ نفر رسید این در حالی است که شمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۶ هزار و ۴۲۲ نفر بوده که ۱۳۷ هزار و ۹۴۱ نفر از آنان را مردان و ۸۳ هزار و ۲۸۸ نفر را زنان تشکیل می‌دادند.

مقایسه آماری میان سال گذشته و سال ۱۴۰۱ نشان دهنده کاهش آمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سازمان تأمین اجتماعی است.

کد خبر: 59733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =