جزئیات جذب و استخدام ۳ هزار نفر در دولت سیزدهم

«حسن امیرموسوی بنه‌کهل» مدیرعامل شرکت کار و تأمین با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۲۰۰ نفر از طریق برگزاری آزمون‌های استخدامی به‌صورت شرکتی در بخش‌های مختلف بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور جذب شدند، مجموع استخدام شرکتی در دوره حدود سه‌ساله فعالیت دولت سیزدهم را ۳۰۰۰ نفر عنوان کرد. شرکت کار و تأمین علاوه بر نیازسنجی نیروی انسانی برای اشتغال در بخش‌های مختلف بیمه‌ای و درمانی تأمین‌اجتماعی و برگزاری آزمون استخدامی و جذب نیروی کار در این بخش‌ها که توسط این سازمان صورت می‌گیرد، براساس تکلیف مشخص، وظیفه تأمین نیروی انسانی برای اشتغال در حوزه‌های فعالیت تأمین‌اجتماعی را عهده‌دار است.

تأمین نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص برای ادارات‌کل بیمه‌ای و درمانی تأمین‌اجتماعی و شرکت‌های تحت‌پوشش این سازمان به‌صورت شرکتی و تأمین نیروی کار برای بخش خصوصی به عنوان اصلی‌ترین مأموریت و اولویت شرکت کار و تأمین تعریف شده است.
مشروح اقدامات انجام شده در حوزه فعالیت شرکت کار و تأمین، جزئیات آماری حوزه جذب و استخدام نیروی انسانی، اطلاعات مربوط به برگزاری آزمون‌های جذب نیروی کار در مشاغل مختلف، تبدیل وضعیت استخدامی نیروی شاغل تحت‌پوشش و برنامه سال‌ جاری در راستای تأمین نیروی انسانی برای سازمان تأمین‌اجتماعی، موضوعاتی است که در این گفت‌وگو می‌خوانید.

شرکت کار و تأمین چه اقداماتی در حوزه جذب نیروی انسانی در سال ۱۴۰۲ محقق کرد؟ در سال‌ جاری چه برنامه‌ای برای توسعه نیروی انسانی در حوزه فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی در سطح کشور پیش‌بینی کرده‌اید؟
شرکت کار و تأمین در حال حاضر تعداد بیش از ۸۰۰۰ نفر را تحت‌پوشش دارد. این تعداد با عناوین شغلی بهدار، بهیار، منشی پزشک، نگهبان، متصدی خدمات اداری، راننده آمبولانس، راننده با خودرو، خدمتگزار، آشپز، کمک‌آشپز، رختشویخانه، باغبانی و فضای سبز زیر چتر شرکت و به‌عنوان نیروی شرکتی در مراکز درمانی و ادارات‌کل بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی و سایر شرکت‌ها و سازمان‌های طرف قرارداد مشغول خدمت‌رسانی هستند. با توجه به مجوزهای معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی، در سال ۱۴۰۲ برای تعداد ۱۶۰۰ نفر در قالب مشاغل خدمتگزار، آشپزخانه، رختشویخانه، باغبانی و فضای سبز برای ادارات‌کل بیمه‌ای و درمانی سراسر کشور مجوز صادر شد. برای این تعداد در راستای ایجاد فرصت‌های برابر و عدالت استخدامی، فراخوان، آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و آزمون عملی انجام گرفت و تعداد ۱۲۰۰ نفر جهت اشتغال به‌کار در بخش‌های مختلف به استان‌ها معرفی شدند. علاوه بر آن براساس راهبردهای تنظیمی در سال ۱۴۰۳ کارکنان تازه‌وارد، از آموزش‌های بدو استخدام برخوردار خواهند شد.

در مدت فعالیت شرکت کار و تأمین در دوره دولت سیزدهم، چه میزان نیروی انسانی به جمع کارکنان این شرکت اضافه شده است؟
در سال ۱۴۰۱ در قالب مشاغل خدمتگزار، بهدار، بهیار، نگهبان، راننده آمبولانس، متصدی خدمات اداری و منشی پزشکی ۱۶۰۰ نفر جهت به‌کارگیری بعد از فراخوان، برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه به استان‌ها معرفی شدند. در سال ۱۴۰۲ نیز در مشاغل نیازسنجی شده و مورد درخواست بخش‌های بیمه‌ای و درمانی سطح کشور جذب ۱۲۰۰ نفر را شاهد بودیم. به این ترتیب شرکت در دوره فعالیت دولت سیزدهم حدود ۳۰۰۰ نفر را طی برگزاری آزمون و انجام فرایند استخدامی جذب کرده است.

چه برنامه‌ای جهت برگزاری آزمون‌ و جذب نیروی کار در سال‌ جاری دارید و از این طریق چه تعداد نیروی انسانی استخدام و مشغول به‌کار خواهند شد؟ برنامه جذب امسال برای چه رشته‌ها و شغل‌هایی برنامه‌ریزی شده است؟
در سال ۱۴۰۳ تکمیل ظرفیت ۴۰۰ نفر باقی‌مانده مجوزها در مشاغل خدمتگزار، آشپزخانه، رختشویخانه، باغبانی و فضای سبز مربوط به سال گذشته، انجام می‌گیرد. هم‌سو با آن آزمون سراسری جهت تأمین ۲۸۵ نیروی نگهبانی ادارات‌کل بیمه‌ای و درمانی در همه استان‌ها با فراخوان، آزمون کتبی و مصاحبه برگزار و داوطلبان پذیرفته شده جهت آغاز به‌کار به استان‌ها معرفی می‌شوند.
البته به دنبال آماده کردن زیرساخت‌های لازم جهت برگزاری آزمون‌های جذب و استخدام در سال‌ جاری و برگزاری جلسات تخصصی با سازمان تأمین‌اجتماعی در این ارتباط، شرکت کار و تأمین در صورت کسب مجوز از سازمان، آمادگی جذب نیروی انسانی در حوزه‌های مدیریت بیمه و درمان را دارد.

آیا برنامه‌ای برای تبدیل وضعیت استخدامی نیروی کار در سال ‌جاری تدارک دیده‌اید؟
شرکت کار و تأمین به منظور تبدیل وضعیت استخدامی نیروی انسانی، براساس قوانین بالادستی کشور و بخشنامه‌های صادره سازمان تأمین‌اجتماعی عمل می‌کند. در این ارتباط در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲۵۰ نفر از نیروهای شاغل در شرکت کار و تأمین تبدیل وضعیت شدند و در سال‌ جاری نیز در صورت اخذ مجوزهای لازم در این حوزه، این مهم اجرایی می‌شود. در چندین مرحله، تبدیل وضعیت جامعه ایثارگران در ستاد شرکت کار و تأمین و نیروهای تحت‌پوشش انجام و حدود ۱۵۰۰ نفر تبدیل وضعیت شده‌اند.

چه برنامه‌های حمایتی در حوزه‌های رفاهی، تسهیلات، حقوق و مزایا برای نیروی کار تحت نظر شرکت کار و تأمین در سال گذشته انجام شده و برنامه‌ریزی امسال به چه صورت است؟
همواره وضعیت رفاهی کارکنان تحت‌پوشش، از دغدغه‌های هیأت‌مدیره شرکت و مدیرعامل بوده و در این زمینه اقدامات بسیار خوبی در پرداخت ضابطه رفاهی و پرداخت‌های کمک‌معیشتی داشته‌ایم. امنیت شغلی نیروهای تحت‌پوشش، پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای نیروی کار شاغل، پرداخت مستمر حق‌بیمه سهم کارفرما، برقراری بیمه تکمیلی، پرداخت ضوابط رفاهی و کمک‌معیشتی بخشی از مزایای شرکت کار و تأمین به‌شمار می‌روند. همچنین تلاش ما معطوف به پرداخت حقوق و مزایای شاغلان براساس قانون و در زمان مناسب است. در سال‌های اخیر بر مبنای دستور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، حقوق و مزایای شاغلان شرکت کار و تأمین پیش از کارکنان رسمی تأمین‌اجتماعی پرداخت شد. همین‌طور بیمه تکمیلی، عمر و حوادث به‌صورت اختیاری برای نیروی انسانی شاغل در شرکت کار و تأمین تدارک دیده‌ شده است. ظرف دو سال گذشته نیز پرداخت‌هایی در قالب ضابطه رفاهی تحت عنوان کمک‌معیشتی به مناسبت اعیاد مختلف در نظر گرفته شده که در سنوات گذشته این مهم اتفاق نمی‌افتاد. از طرفی سال قبل برای اولین‌بار امکان استفاده نیروی کار طرف قرارداد با شرکت کار و تأمین از امکانات رفاهی و اقامتی سازمان تأمین‌اجتماعی محقق شد؛ به‌گونه‌ای که زمینه استفاده از سهمیه ۱۰۰۰نفری در این سال فراهم شد. همچنین برنامه تخصیص تسهیلات برای استفاده نیروی انسانی شرکت کار و تأمین در سال‌ جاری نیز براساس مذاکرات با بانک رفاه کارگران با اعتبار ۱۰۰میلیارد تومانی در حال پیگیری است. در این ارتباط سال گذشته مبلغ ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار متقاضیان شاغل قرار گرفت.

رعایت عدالت استخدامی و دسترسی به فرصت‌های شغلی را در حوزه استخدام و جذب نیروی کار در بخش‌های مختلف با چه دیدگاه و رویکردی دنبال می‌کنید؟
برگزاری فرایند استخدام و جذب نیروی کار لازم برای اشتغال در بخش‌های مختلف بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی بخش قابل‌توجهی از عدالت افراد در دسترسی به فرصت‌های شغلی یا به اصطلاح عدالت استخدامی را محقق می‌سازد. در این ارتباط امکان حضور عموم مردم متناسب با شرایط در آزمون‌های استخدامی شرکت کار و تأمین و استفاده از زمینه جذب در این مجموعه از مهم‌ترین اقدامات عدالت‌محور در حوزه اشتغال محسوب می‌شود. ظرف دو سال اخیر تمامی جذب‌ نیرو در شرکت از طریق آزمون استخدامی و با برگزاری فرایند مصاحبه انجام شد. این در حالی است که فرایند جذب نسبت به رشته‌های شغلی مختلف شرایط متفاوتی را داراست.

کد خبر: 70461

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =