ثبت بیش از ۷ هزار موارد ابتلا به اسهال خونی در کشور

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اعلام کرد: هفت هزار و ۱۸۱ بیمار مبتلا به اسهال خونی در سال جاری در کشور شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، شهنام عرشی گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده در نظام کشوری مراقبت بیماری‌های واگیر، شمار مبتلایان به اسهال خونی در سالجاری حدود ۴۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: اگر چه در سال جاری شاهد روندی افزایشی در مراجعین با شکایت از اسهال خونی به مراکز درمانی بودیم اما مقایسه روند ابتلا طی چند سال اخیر موید کاهش موارد ابتلا به اسهال خونی نسبت به دوران قبل از همه‌گیری کرونا است.

عرشی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود، حدود ۶۶ درصد موارد ابتلا به اسهال خونی در مناطق شهری و ۳۴ درصد در نقاط روستایی سکونت داشته‌اند و ۵۴ درصد از موارد ابتلا مردان و مابقی زنان و کودکان بوده است.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: حدود ۳۶ درصد مبتلایان به اسهال خونی در گروه سنی کمتر از پنج سال و ۱۶درصد در سنین پنج تا ۱۰ سال بودند، ۵۱ درصد بیماران با شکایت از این بیماری بستری و سایر موارد به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

عرشی در پایان تاکید کرد: رعایت بهداشت دست و شست‌وشوی صحیح دست‌ها به ویژه بعد از اجابت مزاج، قبل از تهیه و صرف غذا، استفاده از توالت بهداشتی و دفع بهداشتی فاضلاب، استفاده از آب آشامیدنی ایمن و بهداشتی، شست‌وشو و ضد عفونی صحیح میوه و سبزیجات از جمله اقدامات اصلی جهت پیشگیری از ابتلا به اسهال خونی است.

اسهال خونی یک عفونت روده‌ای دردناک است که معمولاً توسط باکتری یا انگل‌ها ایجاد می‌شود. این نوع اسهال که در آن خون، چرک و مخاط وجود دارد و معمولاً با درد شکم همراه است سه تا هفت روز طول می‌کشد.

درد شکم، شروع ناگهانی تب بالا، احساس فوریت برای دفع مدفوع، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، سردرد، خستگی، حالت تهوع، استفراغ و کم‌آبی بدن از علایم این بیماری است.

کد خبر: 57952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =