افراد فاقد پوشش بیمه‌ برای سازمان تامین اجتماعی یک ظرفیت هستند

رییس شعبه ششم تأمین‌اجتماعی تبریز گفت: ۲۷ درصد افراد فاقد هر نوع پوشش بیمه‌ای در کشورند که به عنوان ظرفیت بزرگی برای سازمان تأمین اجتماعی شناخته می‌شوند و باید برای بهره‌مندی آنها از خدمات بیمه‌ای و درمانی اقدام شود.

حمیدرضا نائب خسروشاهی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: با توجه به داده‌های آماری اکنون بیش از ۷۳ درصد جامعه از خدمات بیمه‌ای صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر برخوردارند و جمعیت ۲۷ درصدی نیز تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌های اجتماعی نیستند.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی به تنهایی ۵۳ درصد افراد جامعه را تحت پوشش دارد و اکنون برای افراد فاقد بیمه نیز برنامه‌ریزی جدی دارد.

به گفته خسروشاهی استفاده از ظرفیت افراد فاقد بیمه فرصتی را برای سازمان تأمین اجتماعی فراهم می‌کند تا در راستای گسترش خدمات بیمه‌ای و درمانی و تأمین پایداری منابع، عدالت و توسعه اجتماعی را برای نسل‌های آینده به دنبال داشته باشد.

توسعه پوشش بیمه‌ای طبق ماده یک قانون تأمین اجتماعی

خسروشاهی با اشاره به ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی و اصل (۲۹) قانون اساسی و تکلیف و وظیفه‌ای آن به ‌عهده سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای برای افراد فاقد بیمه اضافه کرد: اجرای این ماده قانونی و توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی وظیفه ذاتی و کارکردی سازمان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در این راستا در سنوات اخیر طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی جهت پوشش بیمه‌ای افراد فاقد برنامه‌ریزی شده است.

رییس شعبه ششم تأمین‌اجتماعی تبریز افزود: در این باره بیمه‌های زنان خانه‌دار و دانشجویان در کنار بیمه‌های اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد برای افزایش شمار بیمه‌شدگان در این سازمان اجرایی شده است.
وی اضافه کرد: این افراد فاقد بیمه علاوه بر بهره‌مندی از خدمات به تبعیت از والدین یا همسران خود، از خدمات سازمان در سال‌های آینده برخوردار خواهند شد.

تأثیر گسترش چتر بیمه‌ای در منابع سازمان
خسروشاهی به گسترش چتر بیمه‌ای و تأثیر آن در افزایش منابع و ورودی‌های سازمان تأمین‌اجتماعی اشاره کرد و گفت: تأمین‌اجتماعی به عنوان یک سازمان اجتماع‌محور و سرمایه‌آفرین اقشار مختلف را از بُعد اجتماعی توانمند می‌کند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی اضافه کرد: هر ورودی به تأمین‌اجتماعی ضمن افزایش منابع سازمان در آینده، تعهداتی را در قالب حساب‌های انفرادی اشخاص ایجاد و ضرورت عمل به آنها برای سازمان شکل می‌گیرد.

به گفته وی، جذب هر بیمه‌شده‌ جدید با ایجاد تعهد برای سازمان روند افزایشی بیمه‌شدگان را استمرار می‌بخشد و باید در کنار این رشد بیمه‌ای، اصلاحات پارامتریک، تغییرات در قوانین و مقررات با توجه به افزایش سن امید به زندگی و تغییرات ساختاری در جمعیت کشور لحاظ شود.

خسروشاهی ادامه داد: باید با تغییر و اصلاح قوانین، تحولات جدیدی را دنبال کرد تا منابع سازمان تأمین اجتماعی در نسل‌های متوالی و برای سالیان آتی تأمین شود.

ایام دانشجویی به عنوان سوابق بیمه‌ای برای دانشجویان
رییس شعبه ششم تأمین‌اجتماعی تبریز گفت: دانشجویان با استفاده از فرصت پیش آمده امکان بهره‌مندی از ایام دانشجویی به عنوان سوابق بیمه‌ای برای آینده خود را خواهند داشت.

وی ادامه داد: دانشجویان در آینده با اشتغال در بازار کار، سوابق بیمه‌پردازی دوران تحصیل را برای بهره‌مندی بهتر از خدمات بازنشستگی تأمین‌اجتماعی به سوابق آتی خود اضافه می‌کنند.


بیمه زنان خانه‌دار فرصتی برای بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: همچنین با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی زنان خانه‌دار زمینه بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی فراهم شده است تا اشتغال زنان در منزل به عنوان فعالیتی با ارزش افزوده جهت تحت پوشش بیمه قرار دادن این افراد باشد.

وی ادامه داد: بیمه فراگیر خانواده ایرانی همراه با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، می‌تواند انگیزه‌ای برای زنان خانه‌دار باشد تا علاوه بر اشتغال در خانه و انجام درست وظیفه تربیت فرزندان، در آینده هم از مزایای بیمه تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند.

خسروشاهی یادآور شد: ایجاد ظرفیت‌هایی برای گسترش و تعمیم پوشش بیمه‌ای برای افراد فاقد بیمه، امکان بهره‌مندی زنان خانه‌دار و دانشجویان از خدمات تأمین اجتماعی را فراهم کرده است.

براساس آمارهای موجود و در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده بیش از یک میلیون نفر در قالب بیمه دانشجویی و زنان خانه‌دار از خدمات تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند.

کد خبر: 56942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =