تاثیر سیاست‌ جوانی جمعیت بر بیمه‌پردازی سازمان تامین اجتماعی

با توجه به اینکه اصلی‌ترین منبع درآمدی سازمان تأمین وصول حق بیمه افراد شاغل بیمه‌پرداز در بازه سنی جوانان است، اثرگذاری سیاست‌های مرتبط با جوانی جمعیت بر منابع این سازمان قابل پیش‌بینی است. در این راستا تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی و تاکید بر تحکیم خانواده و فرزندآوری در آن و همچنین تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط مجلس شورای اسلامی، سیاستگذاری سازمان تأمین اجتماعی درباره جوانی جمعیت را مشخص کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، بند هشت سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به صراحت به «ارائه خدمات لازم به منظور تحکیم نهاد خانواده و فرزندآوری» اشاره دارد.

همچنین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز سال گذشته در راستای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

پیری جمعیت و رشد بازنشستگی زمینه‌ساز کاهش منابع

با درنظر گرفتن رشد مصارف در مقابل کاهش منابع در شرایط پیری جمعیت، سیاستگذاری جمعیتی تاکید شده در سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی با استفاده از طرح‌های مختلف در برنامه‌های سازمان قابل مشاهده است.

براساس پیش‌بینی داده‌های حوزه جمعیت، جامعه سالمندان کشور در سال ۱۴۲۱ دو برابر و در سال ۱۴۳۵ این جامعه آماری از ۳۳ درصد عبور می‌کند و این مسئله ضرورت توجه به جوانی جمعیت برای ماندگاری سازمان‌ها را بیشتر می‌کند.

اگرچه اکنون امید به زندگی به ۷۶ سال رسیده اما سن بازنشستگی ۵۲ سال است و تقریبا ۲۵ سال از عمر افراد در دوره بازنشستگی سپری می‌شود، براین اساس تقویت زیرساخت‌های سازمان‌های بیمه‌ای برای این بازه سنی باید مدنظر باشد.

محاسبات بیمه‌ای نشان می‌دهد که رشد منابع سازمان تأمین اجتماعی به دنبال افزایش جمعیت بازنشسته، حتماً از طریق کاهش ورودی‌ها، پایداری منابع این سازمان را متاثر خواهد کرد.

هزینه‌های تأمین اجتماعی در حوزه جوانی جمعیت

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی پانزدهم دی‌ماه در نشست مشترک با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره هزینه‌کرد این سازمان در حوزه جوانی جمعیت گفته بود: تا به امروز تأمین‌اجتماعی حدود ۲ هزار میلیارد ریال در بحث جوانی جمعیت هزینه کرده است. یکی از اتفاقات خوب انجام شده در این سازمان حمایت از زوجین نابارور و راه‌اندازی بیمه ناباروری است که اقدامی در راستای اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت محسوب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع خانواده و لزوم توجه به فرزندآوری اضافه کرده بود: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تکالیف و تعهدات مهمی بر عهده نظام بهداشت و سلامت کشور قرار دارد.

به گفته موسوی بیش از ۴۰ تکلیف بر عهده نظام درمان قرار گرفته است که قطعا کادر درمان کشور در عمل به تکالیف و رفع خطر پیری جمعیت کشور به وظایف خود به بهترین نحو عمل خواهند کرد.

پرداخت هدیه ازدواج در راستای حمایت از سیاست‌های جوانی

محمد بایندریان، معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی پیش از این در گفتگو با آتیه آنلاین گفته بود: پرداخت هدیه ازدواج توسط سازمان تأمین اجتماعی در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صورت می‌گیرد.

او می‌گوید: میزان کمک‌هزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق‌بیمه ظرف دو سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ در صورتی‌ که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد.

بایندریان با اشاره به اینکه مبلغ قابل پرداخت با توجه به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد هم اضافه کرده بود: پرداخت این هدیه در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گامی مؤثر در ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری محسوب می‌شود.

تاکید وزیر کار بر پیوست جوانی جمعیت برای طرح ها

آذرماه سال‌جاری در اولین نشست قرارگاه جمعیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تشکیل مستمر نشست‌های این قرارگاه و تسریع در اجرای خروجی آن مورد تاکید وزیر کار قرار گرفت.

صولت مرتضوی در این نشست با بیان اینکه اجرای قانون جوانی جمعیت نیازمند نگاه جهادی است، گفته بود: طرح‌ها و پروژه‌های این وزارتخانه باید با پیوست جوانی جمعیت تهیه و تدوین شود.

او با یادآوری لزوم اجرای قانون در تمامی حوزه‌ها و سازمان‌های تابعه و شرکت‌های وابسته بر لزوم هم‌افزایی و اقدام مشترک با نهادهای انقلابی و هماهنگی کامل با دولت و مجلس شورای اسلامی تأکید کرد.

وزیر کار همچنین بر لزوم پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز در بودجه سال ۱۴۰۲ به صورت واقع‌بینانه تأکید کرده و گفته بود: مشارکت در تدوین برنامه هفتم توسعه با رویکرد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیگیری شود.

با این دیدگاه که اجرای سیاست‌های مربوط به جوانی جمعیت، تضمین شکل‌گیری جامعه بیمه‌پرداز آینده در چارچوب سیاست‌های این حوزه باشد، طرح‌های مختلف سازمان تأمین اجتماعی مانند بیمه اجتماعی فراگیر خانواده ایرانی با رویکرد جوان‌سازی جمعیت و هزینه‌کرد مربوط به این بخش، سرمایه‌گذاری است.

کد خبر: 56924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =