ناهمگامی بیمه‌های تکمیلی با نسخه‌نویسی الکترونیک

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قزوین با اشاره به روند اجرایی سازی نسخه‌نویسی الکترونیک گفت: توسعه‌نیافتن ارائه خدمات الکترونیک از سوی تعدادی از شرکت‌های بیمه تجاری تکمیلی همگام با طرح نسخه الکترونیک باعث بروز برخی مشکلات و نارضایتی‌ها شده است که به‌تدریج رفع خواهند شد.

کامبیز شقاقی در گفتگو با آتیه‌آنلاین، درباره روند ارائه خدمات بیمه‌ای ناباروری که اوایل شهریورماه جاری در قالب دستورالعمل‌های جدیدی تحت پوشش قرار گرفت، گفت: ویرایش جدید دستورالعمل خدمات ناباروری هم اکنون در سازمان تأمین اجتماعی به اجرا گذاشته شده است و پرداخت پرونده‌های بیمه‌شدگان سازمان بر مبنای این دستورالعمل صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: از زمان ابلاغ دستورالعمل در تعهد قرار گرفتن خدمات ناباروری توسط سازمان‌های بیمه‌گر درمانی پایه تا ماه گذشته، حدود ۵۰۰ پرونده در مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قزوین تشکیل شده که هزینه ۴۰۰ پرونده این دسته از بیمه‌شدگان به مبلغی در حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قزوین همچنین پیرامون خدمات رسانی به بیماران خاص و به‌ویژه مبتلایان به اوتیسم هم گفت: در حال حاضر پرداخت هزینه تمام داروهای تخصصی تحت پوشش بیماران خاص بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه از سوی سازمان صورت می‌گیرد.

شقاقی ادامه داد: درباره بیماران مبتلا به اوتیسم شرط تحت پوشش قرار گرفتن هزینه‌ها، مراجعه بیمه‌شدگان به کلینیک‌های طرف قرارداد است که تاکنون در استان قزوین درخواستی جهت عقد قرارداد با کلینیک اوتیسم به مدیریت درمان ارائه نشده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر چالش‌ها و مشکلات فعلی معاونت خرید راهبردی و رسیدگی به اسناد پزشکی گفت: بزرگ‌ترین مشکل اجرای ساختار تشکیلاتی جدید در مدیریت‌های درمان، از بین رفتن استقلال عملکرد حوزه درمان غیرمستقیم سازمان در استان‌ها (دفاتر اسناد پزشکی) در بخش‌های مختلف پشتیبانی (فرابری داده‌ها، اداری، مالی و ...) است که روند امور اجرایی جاری را با کندی و دشواری بسیار مواجه کرده است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قزوین به میزان رضایتمندی بیمه‌شدگان از نحوه بازپرداخت هزینه‌های درمانی نیز اشاره کرد و گفت: رضایتمندی چندانی در بازپرداخت هزینه‌های درمانی به بیمه‌شدگان وجود ندارد؛ زیرا با مراجعه بیمه‌شدگان به بخش خصوصی چه در مراکز سرپایی و چه به بخش بستری بیمارستان‌های خصوصی طرف قرارداد، پرداخت بیمه تأمین اجتماعی با تعرفه دولتی صورت می‌پذیرد، درصورتی‌که بیمه‌شده صورتحساب سرپایی یا بیمارستانی خود را با تعرفه خصوصی پرداخت می‌کند که این مابه‌التفاوت را باید از جیب خود پرداخت کند.

شقاقی اضافه کرد: علاوه براین، عدم توسعه ارائه خدمات الکترونیک از سوی تعدادی از شرکت‌های بیمه تجاری تکمیلی همگام با طرح نسخه الکترونیک باعث بروز برخی مشکلات و نارضایتی‌ها شده است که به‌تدریج رفع خواهند شد.

وی پیرامون پایش و رتبه‌بندی فراهم‌کنندگان خدمات و بهره‌برداری از اطلاعات آن ها اظهار کرد: ابلاغ دستورالعمل‌ها و راهنماهای پایش و رتبه‌بندی فراهم‌کنندگان خدمات از سوی ستاد مرکزی سازمان در دست پیگیری است که به‌محض ابلاغ دستورالعمل نهایی به مدیریت درمان استان‌ها به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قزوین ادامه داد: رسیدگی به تخلفات بیمه‌ای مراکز طرف قرارداد منطبق با ضوابط و سازوکارهای مرتبط با برگزاری کمیته‌های فنی رسیدگی به تخلفات (با محوریت اداره بازرسی و نظارت معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی) با جدیت هرچه تمام در حال اجراست.

شقاقی همچنین با بیان اینکه به‌روزرسانی استانداردها و راهنماهای بالینی به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که به‌تدریج در حال انجام است گفت: استانداردها و راهنماهای بالینی ابلاغ شده درباره مصرف برخی از داروها نیز کاملاً مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی از ستاد مرکزی صورت می‌گیرد.

وی در پانان افزود: لازم به ذکر است که رعایت برخی از استانداردهای بالینی و نظارت و پایش آنها صرفاً پس از راه‌اندازی کامل رسیدگی الکترونیک به پرونده‌های بستری امکان‌پذیر خواهد بود.

کد خبر: 56806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =