امضای پنج تفاهم نامه برای ساخت مسکن

رئیس کمیسیون مسکن و خدمات فنی و مهندسی اتاق تعاون از امضای پنج تفاهم نامه مختلف برای ساخت مسکن در کشور خبرداد.

محمد تقی حاج ابراهیمی رئیس کمیسیون مسکن و خدمات فنی و مهندسی اتاق تعاون در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: از پنچ تفاهم نامه امضا شده برای ساخت مسکن یکی در سطح استانی و شهرستانی بوده و بقیه ملی است. برای ساخت و ساز عمرانی در شهر تهران در مجلس جلسه‌ای برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تفاهم‌نامه‌های اتاق تعاون ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است، هدف از امضای این تفاهم نامه را همراهی با دولت برای تحقق هدف ساخت چهار میلیون مسکن اعلام کرد.

حاج ابراهیمی افزود: در اولین جلسه ملی مسکن که با حضور ریاست جمهور تشکیل شد، چند نهاد و ارگان از جمله سپاه، کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در جهت تحقق وعده چهار میلیون واحد مسکونی دولت، تعهداتی برای خود ایجاد کردند. یکی از مجموعه‌هایی که برای خود تعهد ایجاد کرد، اتاق تعاون ایران بود.

رئیس کمیسیون مسکن و خدمات فنی و مهندسی اتاق تعاون گفت: در آن جلسه قرار شد اتاق در حمایت از انجام این تعهد وارد عمل شود.

به گفته وی، بخش قابل توجهی از مجموعه ما تعاونی‌های کارگری و کارمندی هستند. طبق قانون اساسی و قوانین مرتبط، کارکنان دولت به استناد اصل ۱۴۱ قانون اساسی در جهت ارائه خدمت به همکاران خود، فقط می‌توانند در سه نوع تعاونی مصرف، مسکن و اعتبار عضو باشند. در غیر این صورت عضویت در دیگر مجموعه‌ها خلاف قانون است و کارکنان دولت نمی‌توانند هیات مدیره شرکت‌های اقتصادی باشند.

حاج ابراهیمی ادامه داد: روی این حساب جمعیت قابل توجهی در سطح کشور را به‌عنوان اعضای خود تحت پوشش قرار داده‌ایم. بر اساس بانک اطلاعاتی و نیاز سنجی که شده بود، پس از مشارکت در اجرای طرح مسکن مهر، مسکن اجتماعی و امثالهم ما آمادگی خود را اعلام کردیم که در جهت نیل به هدف ساخت چهار میلیون مسکن، برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بعد از صدور مجوزهای لازم به دولت کمک کنیم.

وی بیان کرد: قرار است این تعداد مسکن در سطح کل کشور اجرا شود و مربوط به نقطه خاصی نیست.

آغاز ساخت مسکن در ۱۰ نقطه

رئیس کمیسیون مسکن و خدمات فنی و مهندسی اتاق تعاون گفت: امروز در ۱۰ نقطه کشور برای تحویل زمین اعلام آمادگی شده است. دوستان ما فرآیند اجرای کار را شروع کرده‌اند. در ایوانکی، کرج، شاهرود، کرمانشاه و یزد زمین برای ساخت مسکن تخصیص داده شده است.

وی یادآور شد: تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده در هر شهر، بسته به جایگاه و ساختاربندی واحدهای مسکونی متفاوت است. این شرایط به تناسب قراردادها در استان‌های مختلف مشخص می‌شود.

حاج ابراهیمی عنوان کرد: در ایوانکی حدود هزار واحد مسکونی داریم. در یزد ۱۱۰ واحد جانمایی شده است. ما بر اساس زمینی که در فاز اول، دوم و سوم تخصیص داده می‌شود، تکمیل مدارک و مشارکت مالی افراد در ساخت، وارد عمل می‌شویم.

سه تفاهم نامه مشترک با تامین اجتماعی، اوقاف و شهرداری

رئیس کمیسیون مسکن و خدمات فنی و مهندسی اتاق تعاون به تفاهم‌نامه‌های مشترک دیگر در زمینه ساخت مسکن اشاره کرد و افزود: با سازمان تامین اجتماعی، شهرداری تهران و اوقاف تفاهم نامه مشترک داریم.

وی ادامه داد: برای بافت فرسوده سراسر کشور نیز یک تفاهم نامه دیگری به امضا رسیده است. قرار است شرایط اجرای این تفاهم نامه را مشخص کنیم.

حاج ابراهیمی افزود: دنبال این هستیم که سایت جامع مسکن تعاون را برای هر استان راه‌اندازی کنیم. بر اساس هماهنگی با وزارتخانه و شهرداری‌ها، مناطقی که باید بازسازی انجام شود، شناسایی خواهد شد و بافت‌های فرسوده را دوباره احیا می‌کنیم.

وی گفت: در استان‌های مختلف مکان‌های مناسب از سوی شهرداری‌ها و مسکن و شهرسازی جانمایی شده و به ما معرفی می‌شود. سپس با تفاهم نامه‌ای که با این مجموعه‌ها منعقد می‌شود، وارد عمل خواهیم شد. زیرا قراردادهای بافت فرسوده با طرح ملی جهش مسکن فرق می‌کند.

رئیس کمیسیون مسکن و خدمات فنی و مهندسی اتاق تعاون ادامه داد: مقدمات کار برای بافت فرسوده انجام شده است اما هنوز این طرح اجرایی نشده است.

وی یکی از بزرگترین معضلات ساخت مسکن در استان‌ها را تامین زمین مناسب اعلام کرد و افزود: در بعضی سایت‌ها صحبت شده و اهتمام لازم برای تامین زمین وجود دارد. اما این بحث نیاز به مصوبات ملی دارد تا پس از آن در استان‌ها بر اساس سیاست‌های ابلاغی در جلسات معاونت عمرانی استانداری، تصمیم لازم گرفته شود و تخصیص زمین انجام شود.

حاج ابراهیمی گفت: بعد از تخصیص زمین بحث تامین حامل‌های انرژی مثل برق و گاز، آب و تلفن هم باید در دستور کار قرار گیرد.

وی درباره همکاری با تامین اجتماعی عنوان کرد: اتحادیه اسکان که یک اتحادیه کارگری است با این مجموعه همکاری می‌کند. در قالب طرح جهش مسکن کار را در استان‌ها شروع کرده است. این اتحادیه تعهد ساخت ۱۰ هزار واحد را دارد. این طرح در سطح کشور محقق می‌شود و عملکرد آنها وابستگی مستقیم به تامین زمین دارد.

کد خبر: 56189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =