ضرورت تقویت سیستم ایمنی بدن در آلودگی هوا

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران، تقویت سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عوارض بیماری‌زای آلودگی هوا بسیار ضروری دانست و برای این منظور بر مصرف شیر و لبنیات تاکید کرد.

دکتر محمد هاشمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه کاهش دما در فصول سرد در کنار جو آرام و بدون بارندگی سبب بروز پدیده وارنگی هوا در کلان‌شهرهایی نظیر تهران می‌شود، افزود: در چنین شرایطی با بالا رفتن سطح آلودگی هوا، هشدارهایی به ویژه برای گروه‌های در معرض خطر اعلام می‌شود تا با انجام اقدمات احتیاطی، از این مقطع به سلامت عبور کنند.

وی اظهار کرد: آنچه که در این زمان بیشتر در رسانه‌ها شنیده می‌شود، بحث ارتباط این آلودگی با سیستم تنفسی است و براین اساس هشدارهای لازم از سوی مسئولان جامعه در راستای مصون ماندن از این آلودگی اطلاع‌رسانی می‌شود.

متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه، گفت: پرسش اینجاست که آیا نحوه تغذیه می‌تواند در محافظت از سلامتی در مقابل عوارض ناشی از آلودگی هوا موثر باشد که پاسخ این سوال، مثبت است؛ درواقع یک برنامه غذایی اصولی که تامین کننده نیازهای غذایی بدن باشد، می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر واقع شود و بالطبع در توانایی بدن برای مقابله با عوارض بیماری‌زای آلودگی اثر فزاینده داشته باشد.

هاشمی با اشاره به مهمترین مواد غذایی موثر در کاهش عوارض آلودگی هوا بر جسم، تصریح کرد: گروه شیر و لبنیات تاثیر ویژه‌ای در افزایش توان بدن برای مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد. این گروه غذایی به دلیل دارا بودن مقادیر قابل ملاحظه‌ای از کلسیم، فسفر و منیزیم، سبب اشغال گیرنده‌های این مواد در سطح سلول‌ها شده و به شکل رقابتی مانع از جذب سایر فلزات دو ظرفیتی موجود در هوای آلوده نظیر سرب می‌شود و به این ترتیب از بروز بسیاری از عوارض این آلاینده‌ها جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مصرف این گروه از مواد غذایی با تنظیم سیستم دفع مدفوع و ادرار موجب دفع مواد آلاینده از بدن می‌شود. در این میان، انواع لبنیات پروبیوتیک به سبب دارا بودن باکتری‌های مفید اثر بیشتری داشته و انتخاب بهتری به شمار می‌رود. به‌علاوه، لبنیات می‌تواند موجب نرم شدن مخاط تنفسی و گوارشی شده و از این طریق نیز در رفع سوم موثر عمل می‌کند.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران، افزود: پژوهش‌ها نشان داده است که آلودگی هوا سبب کاهش جذب ویتامین D می‌شود و در نتیجه افرادی که که کمبود کلسیم دارند بیشتر در معرض خطر عوارض آلودگی هوا قرار می‌گیرند. مصرف شیر و ماست از این جنبه نیز می‌تواند به سلامت افراد کمک کند.

هاشمی تاکید کرد: نکته قابل ملاحظه، مصرف لبنیات کم‌چرب به‌ویژه در زمان اوج آلودگی است؛ زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در مواد لنی پرچرب، علاوه بر مضرات متعددی که دارد، می‌تواند در کارایی سیستم ایمنی دخالت کرده و موجب افزایش بروز بیماری‌های تنفسی شود.

کد خبر: 56067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =