بیش از ۹۵ درصد جامعه کارگری امنیت شغلی ندارند

وقتــی در ســال ۱۳۷۳ دیوان عدالت اداری رایــش را بــه نفــع کارفرمــا صادر کرد، جامعه کارگری به راحتی از نقش آفرینــی در کارخانه، ســهیم شــدن در تولیــد و حتــی از صحنه اجتماع کنار گذاشــته شــدند. کافی بــود کارگری، زمزمــه اعتراضش در کارگاه یا کارخانه ای شــنیده میشد، فردای آن روز باید همه احتمالات را در نظر میگرفت و در بیشــتر مواقع، آوارگــی اش را نیز به جان می خرید.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه کار و کارگر، نتایــج آشــکار رای دیــوان عدالت اداری را حتــی در عــدم اســتقبال کارگران از فرم انتخاب کارگر نمونه و خالق، قابل مشاهده است و انگار که سالهاســت خلاقیتی در محیطهای کاری دیــده نمیشــود و رونقــی از تولید باقی نمانده است. بماند که نوع قراردادهای موقت کار و گســتردگی آن در ایــران، حتی تعجب ســازمان جهانــی کار را نیز برانگیخته اســت. اکنون بیــش از ۹۵ درصــد کارگران با عدم امنیت شــغلی مواجه هستند. شــاید امســال رونقــی در فعالیت و تجمعــات کارگــران اتفــاق بیفتد تا طرحــی را که در مجلــس در جریان است به نفع کارگران به ثمر بنشیند و از سال دیگر کارگرانی که چهار سال سابقه کار داشته باشند، قراردادشــان دایمی شود و امنیت شــغلی دوبــاره در بیــن کارگران کلماتی نامأنوس نباشد.

علیرضا محجوب: از وزیر کار دولت روحانی خواستیم که ساماندهی قرارداد موقت کارگران را بپذیرد در آخرین نشســتی کــه کارگران قراردادی در اوایــل مهرماه در خانه کارگر دور هم جمع شــده بودند هم علیرضا محجوب و هم فتح اله بیات، اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشــور، صحبتهایــی را بیان کردند کــه به تحرکاتــی در مجلس اشــاره داشت. از ســوی دیگر چند ماهی تا مهلت چهارســاله وزیر وقت دولت آقای حســن روحانی بــرای تحقق وعده دایمی شدن قرارداد کارگران با چهار سال ســابقه نمانده است. دبیر کل خانــه کارگر در این نشســت که همزمان با دهــه پایانی ماه صفر بود، با اشاره به مصوبه هیات دولت وقت در ســال ۱۳۹۸ که به اصلاح تبصره یک ماده ۷ قانــون کار انجامید گفت که زور آقــای ربیعی بــرای اصلاح تبصره نرســید ولی بــه محض اینکه آقای شــریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد، پیگیری کردیم و ایشان هم پذیرفت که تبصره مذکور اصلاح شــود. محجوب همچنین در ادامه ســخنانش درباره لایحه ای که گفته می شــود از ســوی دولت برای ساماندهی قراردادهای موقت تنظیم شــده اســت افزود که تشــکل های کارگری و کارگــران اگر تحرک کنند و زمانــی که لایحــه در مجلس طرح می شــود همراهــی لازم را داشــته باشند نتیجه اش به نفع خودشان رقم خواهد خورد.

فتح اله بیات: فقط کارگرانی که قبل از سال ۷۵ استخدام شدند قرارداد دایمی دارند در این نشســت همچنین فتح اله بیــات، اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور طی ســخنانی با اشاره به وضعیت قــرارداد کارگران اظهار داشــت که فقط کارگرانــی که قبل از سال ۷۵ استخدام شده بودند قرارداد دایمــی دارنــد ولی با بقیــه کارگران قرارداد موقت بســته شده است. در قراردادهای موقت، کارفرما به راحتی مــی توانــد کارگــر را بعــد از اتمام قــراردادش اخراج کنــد و همچنین مزایــا و حقوقــش طبیعتــا کمتر از کارگران دایمی خواهد بود. در ســال ۱۳۷۳ در پی شــکایت کارفرمایی به دیــوان عدالــت اداری و اخــذ رای هیــت عمومــی، کارفرمایــان اجازه یافتند که در کارهایی با ماهیت مستمر نیز با کارگران قرارداد موقت ببندند و تا زمانی که مصوبه مذکور لغو نشود حق کارگران ضایع خواهد شد. وی در ادامــه یادآور شــد که بعد از رای دیوان عدالت اداری شــرکت های پیمانکاری و به نوعی خصوصی به صورت قارچ گونه ظاهر شــدند و بازنشستگان دســتگاه های دولتی به لحاظ نفوذی که در آن نهادها داشتند به راحتی امتیاز نیروهای پیمانکاری را گرفتند و در پی آن با حذف برخی از مزایــا و پــاداش کارگران، ســود سرشاری را نصیب خودشان کردند. ما تشــکل های کارگری آماده هستیم تا با همراهی و همیاری کارگران علیه ظلم و اجحاف به قشر مظلوم حرکت کنیم و از سال آینده، دیگر شاهد بسته شــدن قراردادهای موقت با کارگران نباشیم.

احمدرضا معینی: هیچ کجای دنیا فشلی قراردادهای موقت کار همانند ایران نیست

احمدرضــا معینــی، کانــون شوراهای اسالمی کار استان اصفهان در خصوص وضعیــت قراردادهای موقت در بین کارگــران نیز در گفت وگویی با پایگاه خبری دسترنج نیوز داشــت، کاهش خلاقیــت در محیط های کاری، افزایش حوادث ناشــی از کار و پاییــن آمدن بهــره وری در کارگاه هــا را از آثــار قراردادهــای موقت کار عنوان کرد و افزود که رای ظالمانه ای کــه قاضی دیوان عدالت اداری بــر مبنای اســتدالال هایی که خودش داشته صادر کرد باعث شد تا قراردادهای موقت کار در محیط های کارگری رواج یافته و ضربه بزرگی به جامعه کارگری زده شود. او در ادامه یادآور شــد که قبل از رای دیوان عدالــت اداری در اوایل دهه ۷۰، هر ســاله چنان از فرم های انتخاب کارگر نمونه و خالق استقبال می شــد که هفته ها طول می کشــید تا در ســطح اســتان اصفهان فرم ها را آنالیــز کرده و از بیــن آنها بهترین ها را انتخاب کنیم ولی سالهاســت که دیگر از فــرم های انتخاب کارگر نمونه و خالق اســتقبال نمی شــود و تنهــا دغدغــه ای که بــرای کارگر باقی مانده، نداشــتن امنیت شغلی و قراردادهای موقت کار است، چنانچه کارگــر حتی نمــی تواند بــرای ماه بعدش برنامه ریزی کند. کانــون شــوراهای اســامی کار استان اصفهان همچنین معتقد است که دغدغــه امنیت شــغلی علاوه بر اینکه باعث کاهش خالقیت و ابتکار در محیــط های کارگری شــده بلکه به افزایش حوادث ناشــی از کار نیز منجر شــده اســت. وقتی در محیط کارگــری هیچ خالقیــت و ابتکاری وجود نداشــته باشــد طبیعتا کاهش تولیــد و بهره وری هم اتفاق خواهد افتــاد و پدید آمدن مســائل دیگری همانند از هم پاشــیده شــدن کانون خانواده هــا دور از انتظــار نخواهد بــود. بارها از طریــق کارگروه هایی در خصــوص مشــکلات کارگران و قراردادهای موقت ســمینار گذاشتیم و حتی نمایندگان حاضر از ســازمان جهانی کار از نوع قراردادهای موقتی که در ایران داریم، تعجب می کردند. در پایــش اطلاعــات قراردادهــای کاری ۱۶۳ کشــور از ســوی سازمان جهانــی کار، هیچ کجای دنیا فشــلی قراردادهای موقت ما را ندارند. در دنیــا قرارداد را با شــغل می بندند و اگر شــغلی ســه ســال ادامه داشــته باشد شغل دایم محسوب می شــود ولی ما در ایران قراردادها را با اشخاص حقیقی و آن هم به صورت موقت می بندیم.

علی اصلانی: هر کارفرمایی هر جور خودش تشخیص می دهد با کارگر قرارداد میبندد

علی اصلانی رییس کانون های شورای اسلامی کار البرز نیز در همین زمینه طی گفت و گویی معتقد است که اگر تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار اصالح شود تکلیف کارهای مستمر و غیرمستمر مشــخص می شــود و امروز دیگر بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار به صورت موقت نبود. هر کارفرمایی هر جور که خودش تشــخیص می دهد با کارگر قرارداد می بنــدد از یک ماهه تا یک ســاله. اگر تبصره ۲ تکلیفش مشــخص می شد در جامعه این بلاتکلیفی را نمی دیدیــم و امنیت شــغلی کارگران به خطر نمی افتاد. وقتی آقای ی در ســال های قبل از انتخابــات ریاســت جمهــوری ۱۴۰۰ بــه چند تا کارخانه ســر زد و افتتاحیه هایی را نیــز داشــت، در بین جامعه کارگران امیدواری هایی ایجاد کرده بــود و همین اقدامــات باعث شد در انتخابات نیز با اقبال عمومی قشــر کارگر مواجه شد. اما اکنون که سال ۱۴۰۱ نیز در سراشیبی نیمه دوم است همچنان قراردادهای موقت با کارگران بسته میشود و هنوز بیش از ۹۵ درصد کارگران قراردادهایی را با کارفرمایان منعقــد میکنند که مهلت انقضای آن یک ماه تا یک سال است.

کد خبر: 54458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =