انتقاد رییس انجمن نابینایان ایران از سازمان بهزیستی

رییس انجمن نابینایان ایران با انتقاد از متولیان امر گفت: روز عصای سفید بهانه مغتنمی برای ارایه گزارش عملکرد متولیان امور معلولان به جامعه نابینایان، تشکل‌ها و نمایندگان آنها و همچنین معرفی برنامه‌ها و اقدامات پیش‌رو در این حوزه است و امروز جای خالی سازمان بهزیستی در این مراسم جای نقد دارد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، علی‌اکبرجمالی در آیین روز جهانی عصای سفید با انتقاد از عدم حضور مسئولان سازمان بهزیستی کشور در این مراسم گفت:مسئولان سازمان بهزیستی باید در این مراسم حضور پیدا می‌کردند و جای خالی آنها به عنوان متولی اصلی امور معلولان از جمله نابینایان جای انتقاد دارد. ناگزیر آنها را به امور خودشان وامی‌گذاریم.

وی با ابراز تشکر از همکاری و حمایت ویژه اداره کل سلامت شهرداری تهران در برگزاری مراسم حاضر بیان کرد: حمایت این اداره کل به موازی همکاری و پشتیبانی هنرمندان عرصه سینماو موسیقی به عنوان اعضاء هیات امناء انجمن و همچنین شماری از اعضاء پرتلاش انجمن نابینایان در برگزاری این گردهمایی موثر بوده و جا دارد که از تک‌تک این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.

جمالی باتاکید بر افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی خدمات انجمن نسبت به سال گذشته گفت: خوشبختانه خدمات رفاهی انجمن به اعضاء که شامل ارایه سبد کالا، نوشت افزار و لوازم تحریر، کمک دارویی و درمانی، جهیزیه، خدمات مشاوره و مددکاری است رشدی ۲۰ تا ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است و به همین جهت از اعضاء هیات‌مدیره به خاطر فعالیت و تلاش‌های ارزشمندشان که در کسب این دستاورد بزرگ موثر بوده قدردانی می‌کنم.

رییس انجمن نابینایان ایران بااشاره به رویکردهای انجمن در ارایه خدمات به جامعه هدف خود عنوان کرد: رویکرد زیربنایی انجمن حول محور پیگیری امور کلان حوزه نابینایان از جمله مناسب‌سازی، احیاء حقوق شهروندی و همچنین رفع مشکلات نابینایان سراسر کشور در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها می‌چرخد. ارایه خدمات‌جاری (حمایتی و رفاهی) در راستای رویکرد درون سازمانی نیز مختص اعضاء انجمن است.

جمالی راه‌اندازی ماهنامه تخصصی نسل مانا را برآمده از رویکرد فرهنگی انجمن خواند و افزود: ۹ شماره از این ماهنامه به پشتوانه انجمن و همت جمعی ۲۲ عضو کم‌بینا و نابینا منتشر شده است و این حرکت فرهنگی اعضاء فرهیخته و توانمند یکی از گام‌های ارزشمند فرهنگی و قابل‌تقدیر به شمار می‌آید.

وی مهم‌ترین و بزرگترین معضل جامعه نابینایان را نبود امکان و بستر کسب مهارت‌ های فنی و حرفه‌ای دانست و گفت: با وجود پیگیری‌های فراوان انجمن فرصت آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین شناسایی فرصت‌های شغلی برای جامعه هدف فراهم نشده است و تبعات این مساله مستقیما بر کیفیت و کمیت زندگی شخصی و کاری نابینایان تاثیر می‌گذارد چرا که نابینای بیکار بعضا نمی تواند تشکیل زندگی و دارای فرزند شود.

جمالی تبعیض‌های موجود در مسیر برگزاری آزمون‌های استخدامی، نبود بستر ارایه امکانات ویژه توانبخشی به دانشجویان و دانش‌آموزان نابینا، موانع اخذ پلاک ویژه معلولان و همچنین نبود امکان ثبت نام خرید خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو را از دیگر مشکلات نابینایان خواند و تصریح کرد: متاسفانه پیگیری‌های متعدد انجمن در خصوص مشکلات پیش رو بی‌نتیجه مانده و امیدواریم که مسئولان و متولیان امر، توجه به مسایل و نیازهای نابینایان به یکی از اولویت‌های پیگیری و اجرایی‌شان تبدیل شود.

آیین گرامیداشت روز جهانی عصای سفید امروز ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ به همت انجمن نابیایان ایران و با همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران در تالار و باشگاه تشریفاتی اقدیسه برگزار شد.

کد خبر: 54408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =