فعالیت ۲۶ میلیون نفر در بازارکار

بر اساس جدیدترین شاخص‌های عمده بازار کار کشور در تابستان سال‌جاری بیش از ۲۶ میلیون نفر در قالب ۴۱ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر به عنوان نیروی فعال در چارچوب نرخ مشارکت اقتصادی حضور دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، بخشی از شاخص‌های عمده بازار کار در حوزه نیروی انسانی در سن کار، نشان از وجود ۶۳ میلیون و ۷۰۲ هزارنفر در بازه سنی ۱۵ ساله و بیشتر در کشور به عنوان جمعیت بالقوه نیروی کار دارد.

در این خصوص جمعیت در سن کار به دو گروه فعال در قالب داده‌های (نرخ مشارکت اقتصادی) و جمعیت غیرفعال تقسیم‌بندی می‌شوند که ۳۷ میلیون و ۵۹۰ هزارنفر از مجموع حدود ۶۴ میلون نفری افراد ۱۵ ساله و بیشتر در قالب جمعیت غیرفعال قرار دارند.

بر این اساس ۵۹ درصد افراد در سن کار جامعه به عنوان افراد غیرفعال و ۴۱ درصد نیز در جمع افراد فعال اقتصادی حضور دارند.

تازه‌ترین نرخ اشتغال و بیکاری در کشور

جدیدترین داده‌های آماری مربوط به شاخص‌های عمده بازار کار همچنین حاکی از نرخ اشتغال ۹۱.۱ درصدی و نرخ بیکاری ۸.۹ درصدی در کشور دارد.

بر این اساس ۲۳ میلیون و ۷۷۹ هزارنفر در تابستان سال‌جاری به عنوان جمعیت شاغل در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات در قالب‌های دولتی، خصوصی و تعاونی اشتغال به کار داشته و ۲ میلیون و ۳۳۳هزارنفر نیز به عنوان جمعیت بیکار کشور در این فصل به ثبت رسیده‌اند .

در حالی بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در تابستان امسال ۸.۹ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند که تابستان سال گذشته نرخ بیکاری ۹.۶ درصد بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۴۰۰) ۰.۷ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش همچنین در تابستان سال‌جاری ٤١ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر در جمع فعالان اقتصادی محسوب شده‌ به این معنی که در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی در برآورد شاخص‌های عمده بازار کار در فصل تابستان ۱۴۰۱ نیز حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٤٠٠) کاهش ٠.١ درصدی داشته و نسبت به فصل گذشته ۰.۱ واحد درصد افزایش را تجربه کرده است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٧٧٩ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٧٤ هزار نفر و نسبت به فصل گذشته حدود ۲۰۱ هزار نفر افزایش داشته است.

دلایل متعدد از جمله اجرای طرح‌های اشتغال‌زا در حوزه‌های مختلف بسترهای فعال کسب و کار در بخش های خصوصی و تعاونی، زمینه کاهش ۰.۷ درصدی نرخ بیکاری در کشور در طول یک سال گذشته را فراهم آورده و زمینه رشد شاخص‌های مرتبط با اشتغال نیز در این بستر مهیا شده است.

بررسی مولفه‌های حوزه بازار کار همچنین حاکی از این است که در تابستان گذشته شاخص نسبت اشتغال در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی نیز بیشتر از نقاط شهری بوده است.

سهم اشتغال در بخش‌های سه‌گانه

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۰.۴ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش های صنعت با ۳۳.۸ و کشاورزی با ۱۵.۸ درصد قرار دارند.

سهم شاغلان بخش کشاورزی در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش و سوم شاغلان بخش خدمات ۱.۶ درصد افزایش داشته است. سهم شاغلان بخش صنعت نیز بدون تغییر باقی مانده است.

در تازه‌ترین سهم‌پذیری اشتغال در بخش‌های مختلف به مانند روال فصل‌ها و سالهای گذشته بخش خدمات به دلیل توسعه زیرساخت‌ها، حضور و فعالیت راحت‌تر و هزینه کمتر برای توسعه فعالیت نسبت به دیگر بخش‌ها از سهم بالاتری برخوردار بوده و رده‌های بعدی نیز بدون تغییر به صنعت و کشاورزی اختصاص دارد.

اثرگذای شاخص‌های بازار کار از سیاستگذاری راهبردی

شاخص‌های عمده بازار کار در قالب مولفه‌های جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر(جمعیت در سن کار)، مشارکت اقتصادی(جمعیت فعال)، جمعیت غیرفعال، نرخ اشتغال(نسبت اشتغال)، نرخ بیکاری و دیگر موارد مرتبط با فعالیت‌های بازار کسب و کار و نیروی انسانی، هرکدام از طریقی در شکل‌گیری وضعیت بازار کار موثر هستند.

در واقع شرایط امروز شاخص‌های بازار کار ناشی از سیاست‌گذاری، تعیین اهداف و راهبردهای عملی این حوزه و در نقطه مقابل، هدف‌گذاری فردای بازار کار بر مبنای ظرفیت‌های موجود نیز بیانگر و تعیین کننده نرخ‌های موجود در شاخص‌ها و مولفه‌های بازار کار در فصل‌ها و سال‌های آتی است.

بر این اساس از شاخص‌های عمده بازار کار می‌توان به عنوان داده‌های موثر در تصمیم‌سازی و هدف‌گذاری سیاست‌های بازار کسب و کار بهره‌مند شد.

فعالیت ۲۶ میلیون نفر در بازارکار

کد خبر: 54331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =