توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با برقراری بیمه های اجتماعی ضروری است

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری تحت پوشش گفت: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هموارسازی شرایط پوشش بیمه‌های اجتماعی اقدامی بنیادی به شمار می‌آید و خوشبختانه تاکنون تعداد ۴۷ هزار و ۹۳۲ نفر از زنان شهری جامعه هدف بهزیستی، تحت‌پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

 نرجس اسعدی در گفتگو با آتیه آنلاین با بیان این مطلب گفت : در راستای اجرای بند «ب» ماده ۷ قانون «هدفمندسازی یارانه‌ها» از محل منابع حاصل از هدفمندسازی، نسبت به پذیرش و بیمه‌پردازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهری ۱۸ تا ۵۰ سال اقدامات لازم صورت گرفته است و تا کنون تعداد ۴۷ هزار و ۹۳۲ نفر از زنان شهری جامعه هدف، تحت‌پوشش بیمه تامین اجتماعی  قرار گرفته‌اند.

وی در خصوص بیمه اجتماعی زنان و دختران روستایی و عشایری تاکید کرد: بهره‌مندی از بیمه‌های اجتماعی موجود یکی از اقدامات مهم و بنیادی به منظور توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است  و خوشبختانه زنان روستایی و عشایری تحت‌پوشش سازمان بهزیستی کشور از پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه‌روستایی و عشایری بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به آمار۵۱ هزار و ۵۰۰ نفری از زنان و دختران روستایی تحت پوشش بیمه صندوق روستاییان و عشایر، افزود: حق بیمه این افراد با مشارکت صندوق مورد نظر و سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

معرفی جزییات فرصت بیمه زنان خانه‌دار تامین اجتماعی

بیمه زنان خانه‌دار فرصتی است برای آن دسته از زنان خانه‌داری که در جایی مشغول به کار نیستند، اما با پرداخت حق بیمه می‌توانند در دوران میانسالی و کهنسالی از مزایای بازنشستگی و دریافت مستمری برخوردار شوند.

در صورت احراز شرایط، مستمری آنها به فرزندانشان نیز تعلق می‌گیرد. علاوه بر زنان متاهل، زنان مجرد نیز می‌توانند تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار گیرند و زنان و دخترانی که بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن دارند می‌توانند از مزایای این بیمه برخوردار شوند.

تمام زنان خانه‌داری که کمتر از ۵۰ سال سن دارند، می‌توانند نسبت به ارائه تقاضا و انعقاد قرارداد به بیمه اقدام کنند. چنانچه سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا بیش از ۵۰ سال باشد، پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه حق بیمه قبلی معادل مدت مازاد سنی خواهد بود.

امتیازات انگیزه‌بخش بیمه زنان خانه‌دار

اگر فردی در زمان تقاضا مثلا دارای ۵۲ سال و ۳ ماه سن باشد، در صورتی می‌تواند از بیمه زنان خانه‌دار استفاده کند که ۲ سال و ۳ ماه سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی را داشته باشد و اگر سابقه بیمه بیش از ۱۰ سال را داشته باشد، بدون شرایط سنی می‌تواند از بیمه زنان خانه‌دار استفاده کند. دختران مجرد می‌توانند از سن ۱۸ سالگی تحت پوشش حمایت‌های تامین اجتماعی قرار گیرند.

متقاضیان می‌توانند از طرح بیمه زنان خانه‌دار تامین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، از کارافتادگی، خدمات درمانی و فوت (قبل و پس از بازنشستگی) استفاده کنند.

تعرفه های متنوع بیمه زنان خانه‌دار

نوع اول این بیمه نرخ ۱۲ درصد است که از خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی (مستمری بازماندگان) بر مبنای حداقل حقوق یعنی با پرداخت ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۵۱۲ ریال حق بیمه در ماه است.

نوع دوم بیمه یادشده نرخ ۱۴درصد است که متقاضیان بر اساس این نرخ حق بیمه از خدمات بازنشستگی و فوت (قبل و بعد از بازنشستگی) تنها با پرداخت ۲ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۵۹۸ ریال در ماه از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند می‌ شوند.

نوع سوم ۱۸درصد است که متقاضیان این نوع بیمه از خدمات بازنشستگی، فوت (قبل و بعد از بازنشستگی) و ازکارافتادگی با پرداخت ۳ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۷۶۹ ریال در ماه بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین،  حدود ۵ میلیون نفر زن سرپرست خانوار وجود دارد؛ ۵۲ درصد این افراد فاقد بیمه و مستمری هستند، همچنین ۳۸ درصد این افراد جز ۳ دهک پایین جامعه محسوب می‌شوند؛ در این میان ۱۹ درصد این افراد که قریب یک میلیون نفر می‌شوند تحت هیچ پوشش حمایتی قرار ندارند. همچنین ۶۲ درصد از زنان کشور خانه‌دار هستند و جمعیتی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند و بیش از ۷۵درصد از آنها فاقد بیمه مستقل بوده و تحت پوشش بیمه درمانی همسر خود هستند.

کد خبر: 53313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =