تاثیر معکوس چای در رفع عطش

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران، آب را سالم‌ترین نوشیدنی برای رفع تشنگی دانست و جایگزین شدن سایر مایعات مانند نوشیدنی‌های گازدار را سبب ایجاد عوارض جسمانی از جمله کاهش جذب کلسیم در بدن عنوان کرد و حتی مصرف چای را به جای آب به دلیل تاثیر در افزایش دفع آب بدن، مناسب ندانست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر محمد هاشمی با بیان اینکه گرمای طاقت‌فرسای تابستان، معمولا با تشنگی همراه می‌شود، افزود: گرمای هوا سبب از دست رفتن بیشتر آب بدن شده و نیاز بدن به مصرف آب را افزایش می‌دهد.  

وی اظهار کرد: آب اولین ماده غذایی و سالم‌ترین نوشیدنی است که ۶۰ درصد بدن بزرگسالان و ۸۰ درصد بدن نوزادان را تشکیل می‌دهد. کارشناسان توصیه می‌کنند، آقایان روزانه بیش از ۲.۵ لیتر و خانم‌ها ۲ لیتر آب در روز مصرف کنند. همچنین افرادی که ناراحتی کلیه، ناراحتی‌های قلبی عروقی و فشارخون دارند، باید زیر نظر پزشک آب بنوشند.

متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه، تشنگی را علامت خطری برای کم شدن مایعات بدن دانست و گفت: کاهش مایعات می‌تواند در اثر تعریق زیاد، اسهال، استفراغ، تب، آفتاب سوختگی یا رژیم غذایی رخ دهد.

هاشمی با اشاره به ضرورت رفع تشنگی و عطش برای پیشگیری از مشکلات کمبود آب در بدن، تصریح کرد: وقتی بدن کم آب می‌شود، بزاق دهان کاهش یافته و احساس خشکی دهان به‌وجود می‌آید. اگر در این مرحله کمبود آب جبران نشود، احساس ضعف، خستگی و سردرد ایجاد می‌شود.

توجه به مصرف آب

وی با بیان اینکه برای ادامه حیات و فعل‌وانفعالات درون بدن، مصرف آب ضروری است، ادامه داد: نیاز بدن به مصرف آب به طور متوسط ۸ تا ۱۰ لیوان است که در کودکان این مقدار کمتر می‌شود. حتی افراد مسن که به نسبت نیاز بدن‌شان به آب کمتر احساس می‌شود و کمتر احساس تشنگی می‌کنند، باید حتی‌الامکان همین مقدار آب را در طول روز مصرف کنند تا سلول‌های بدن دچار کم‌آبی نشود.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران، افزود: همچنین عواملی مانند قرارگیری در معرض گرما و نوع فعالیت افراد در تعیین میزان نیاز بدن به آب نقش دارد. به ویژه اینکه نباید فراموش کرد که افراد به طور معمول آب را از طرق مختلف نظیر تعریق، ادرار، مدفوع و حتی تنفس در طول روز از دست می‌دهند و بنابراین باید براساس میزان فعالیت و عوامل محیطی، میزان دریافت آب را تنظیم کرد.

دیابت و مصرف آب

هاشمی درخصوص مقدار مصرف مناسب آب برای بیماران دیابتی، اظهار کرد: افراد دیابتی به دلیل ماهیت این بیماری که افزایش دفع ادرار را به همراه دارد، نیاز بیشتری به مصرف آب دارند؛ اما مقدار مصرف آب باید با توجه به عواملی مانند سطح قندخون، داروهای مصرفی و نحوه کنترل بیماری درنظر گرفته شده و با نظر پزشک معالج تعیین شود.

آلارم رفع عطش

وی با بیان اینکه با کاهش آب بدن، مرکز تشنگی در مغز فعال شده و اعلام می‌کند که به آب نیاز دارد، گفت: نوشیدن آب کافی و فراوان بسیار اهمیت دارد؛ در فصول گرم سال به ویژه تابستان که آب بیشتری از طرق مختلف از دست می‌رود، عطش و تشنگی زودتر نمایان می‌شود. راهکار اصلی رفع عطش نوشیدن میزان آب کافی است در کنار آن می‌توان از نوشیدنی‌هایی مانند چای کم‌رنگ و آبمیوه‌ استفاده کرد.

مصرف نوشیدنی‌های گازدار ممنون

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران، تصریح کرد:‌ اما باید توجه کرد، برای تامین آب مورد نیاز بدن نباید از نوشیدنی‌های ناسالم مانند انواع نوشابه‌های گازدار و کافئین‌دار استفاده کرد. زیرا این مواد نه تنها جایگزین مناسبی برای رفع تشنگی نیست، بلکه عوارض جسمی متعددی را در پی خواهد داشت که کاهش جذب کلسیم در بدن از جمله آن است.

پرهیز از خوردن یکباره آب فراوان

هاشمی مصرف به‌ یکباره آب فراوان را سبب ایجاد مشکلات گوارشی و سوء‌ هاضمه عنوان کرد و افزود: توصیه می‌شود هر نیم ساعت تا یک ساعت دست‌کم نیم فنجان آب به بدن رسانده شود.

چای؛ جایگزین آب نشود

وی با اشاره به تاثیر آب در فعل‌وانفعالات بدن و تداوم حیات انسانی، ادامه داد: هنگام تشنگی هیچ نوشیدنی نمی‌تواند جایگزین آب شود. چای نوشیدنی است که به دلیل داشتن مواد آنتی‌اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است؛ اما هیچ‌گاه جایگزین مناسبی برای آب نیست. چای به دلیل خاصیت مدر بودن باعث می‌شود مقدار بیشتری از آب بدن که از طرق مختلف به بدن رسیده است، دفع شود. به طور کلی توصیه می‌شود، افراد تشنگی خود را با آب برطرف کنند.

کد خبر: 53274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =