ضرورت افزایش سن بازنشستگی در کشور

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری معتقد است: با توجه به اینکه سن امید به زندگی در کشور افزایش یافته است، باید برای افزایش سن بازنشستگی در کشور هم برنامه‌ریزی براساس ضرورت امروز جامعه انجام شود.

حسن صادقی در گفت و گو با آتیه آنلاین با بیان اینکه باید حقوق‌ها و دستمزد نیروی کار را به صورت واقعی درنظر گرفت اظهار داشت: براساس سیر طبیعی سازمانی در حال حاضر افزایش امید به زندگی و سالمندی را در کشور داریم در حالی که افزایش امید به زندگی از ۵۵ سال به ۷۵ سال در کشور رسیده اما اکنون سن بازنشستگی در کشور رقم پایینی است.
وی با اشاره به اینکه میانگین سن بازنشستگی در کشور به عدد ۵۰ سال رسیده است، ادامه داد: به همین دلیل تناسبی بین سن امید به زندگی و سن بازنشستگی در کشور وجود ندارد و این موضوع به عنوان یک مشکل جدی است چراکه با وجود اینکه امید به زندگی زنان از ۵۵ سال به ۷۵ سال و مردان از ۵۵ سال به ۷۰ سال رسیده است اما این موضوع در سن بازنشستگی روندی مناسب نداشته و تاثیرلازم را برجای نگذاشته است به گونه ای که چون سن بازنشستگی زنان به ۴۰ یا ۴۲ سال و مردان هم به ۵۰ سال رسیده است.
به گفته وی، حذف شرط سنی در مشاغل و کاهش سن بازنشستگی زنان در واقع دلیل اصلی بخشی از این سوال است که چرا به اینجا رسیده ایم، به همین دلیل معتقدیم که باید در وجود داشتن شرط سنی در بازنشستگی بازنگری صورت گیرد.
وی تاکید کرد: افزایش سن بازنشستگی به شرایط ۵۵، ۶۰ و ۶۵ سال باید صورت گیرد و رشد اقتصادی مستمر که در نهایت منجر به شکل گیری اشتغال و بیمه شده بیشتر در سازمان تأمین اجتماعی می شود نیز از ضروریات به شمار می رود.
وی همچنین تصریح کرد: اکنون اقتصاد مولد به غیرمولد و اشتغال هم از مولد به غیرمولد تبدیل شده است و همین عامل اصلی فرار بیمه ای در کشور است به طوری که در کشور سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از پرداخت حق بیمه فرار می‌کنند که البته این افراد باید بیمه شده اجباری باشند، که نیستند.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: اما تمهیدات تاخیری برای راهایی سازمان تأمین اجتماعی از وجود این مشکلات، افزایش نرخ حق بیمه متناسب با شرایط زمان است اکنون سهم حق بیمه پرداختی دولت نباید سه درصد باشد بلکه این سهم باید هفت درصد تعیین شود و در ادامه سیاست های مرتبط با سازمان های بیمه اجتماعی مانند تأمین اجتماعی افزایش سن بازنشستگی نیز در دستور کار قرار گیرد.
وی تصریح کرد: بر اساس قانون تأمین اجتماعی دولت‌ها مکلف هستند که نسبت به پرداخت سهم سه درصدی حق بیمه خود و برآورد و اعمال در بودجه جاری کشور اقدام کرده و این مبالغ به حساب سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات به بیمه شدگان و بازنشستگان واریز شود.
صادقی به برخی مداخلات بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: وقتی نظام اداری کشور یکپارچه می شود سازمان تأمین اجتماعی براساس تقویم تاریخ، دچار مداخلات غیربیمه‌ای مانند مشکلات دولت‌ها در ایفای تعهدات قانونی خود، متغیر شدن بازار کار و رشد اقتصادی، انجام نشدن به موقع اصلاحات بیمه ای شده است و همین موضوعات باعث شده است که امروز ما به این نقطه برسیم.
وی از دیگر مداخلات بیمه‌ای در تأمین اجتماعی را معافیت کارگاه های زیر ۵ نفر، حق بیمه دوران سربازی، قانون حمایت از بازسازی و نوسازی صنایع کشور، ایام بیکاری، مشاغل سخت و زیان آور کشور، ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع، کارگزاران مخابرات روستایی، قانون حمایت از آزادگان، سنوات ارفاقی کارکنان دولت، قانون برنامه پنجم توسعه ماده ۴۹، ۱۰۳ و بند «و» ماده ۸۰ و ۲ درصد حرف مشاغل آزاد، قوانین بودجه سنواتی رانندگان حمل ونقل عمومی، قالیبافان و صنایع دستی و قوانین بودجه سنواتی باربران عنوان کرد.

۲۶ درصد کل بازنشستگان تأمین اجتماعی پیش از موعد هستند
صادقی در ادامه گفت و گو با آتیه آنلاین به موضوع بازنشستگی پیش از موعد نیز اشاره کرد و افزود: ۵۳۰ هزار و ۳۹۴ نفر تا سال ۹۶ بازنشسته پیش از موعد از این سازمان خدمت می‌گرفتند که اکنون نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر رسیده است و افراد دارای کمتر از ۱۰ سال سابقه با رقم ۱۱ هزار و ۹۲۴ نفر تا سال ۹۵ پیش از موعد کارکنان دولت، ۷۷ هزار و ۱۹۸ نفر ماده ۱۰ نوسازی صنایع و معادن، تا سال ۱۳۹۵ اینها افرادی هستند که زود بازنشسته شده اند که تا پایان سال ۹۶ جمع آنها به ۶۵۰ هزار نفر رسید.
وی تاکید کرد: از این تعداد ۲۳۲ هزار و ۶۱۰ نفر افراد دارای کمتر از ۱۰ سال سابقه بوده که سابقه را خریداری و ۱۰ سال زودتر بازنشسته شدند و ۴۷۷ نفر از کارافتاده کار با اشعه و ۲۸۰ هزار و ۵۰۵ نفر مشاغل سخت و زیان آور است که این افراد متوسط ۶ سال ارفاق گرفته اند.
 رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: مستمری بگیران پیش از موعد تا سال ۹۵ نیز ۲۶ درصد کل مستمری بگیران تامین اجتماعی را تشکیل می دادند اما اکنون بیش از ۲ هزار یا ۳ هزار میلیارد تومان دریافتی دارند.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه با بیان اینکه برای این مشکلات باید اصلاحات و اقدامات اساسی انجام شود، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم این است که تجهیز منابع و کنترل مصارف صورت گیرد، باید سرمایه گذاری به سمتی برود که کارها به سمت سودآوری باشد.  
وی همچنین افزود: در بخش مطالبات از دولت نیز تمرکز بر تعهدات دولت ها از محل هدفمندی یارانه‌ها باشد، چون اکنون دولت کارفرمای بخش زیادی از بیمه‌شدگان از جمله رانندگان جدید و قدیمی حمل و نقل، زنان سرپرست خانوار، مددجویان، کارکنان مرکز توانبخشی، مربیان خودمالک و مزدبگیر مهدهای کودک، صیادان، زنبورداران، هنرمندان و نویسندگان شده است.

مصاحبه از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 51015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =