خدمت‌رسانی به یک سوم بیماران کرونا در مراکز ملکی

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان قزوین، با اعلام اینکه حدود یک سوم بیماران کرونای استان از خدمات تامین‌اجتماعی بهره‌مند شدند، جایگاه سازمان تامین‌اجتماعی را در تامین نیازهای درمانی بیمه‌شدگان که بیش از نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شود، بسیار ارزشمند توصیف کرد و این نهاد را تکیه‌گاهی مطمئن در مواجهه با ریسک‌های زندگی دانست.

دکتر محسن شمس‌الدینی مقدم در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، افزود: این مدیریت دارای دو بیمارستان با عناوین رازی و تاکستان، هفت مرکز درمانگاهی و یک پلی‌کلینیک تخصصی است و بیش از ۶۲ درصد از جمعیت استان زیر پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارد.

وی با اشاره به خدمات تامین‌اجتماعی در مهار بیماری کرونا اظهار کرد: از ابتدای شیوع کووید۱۹، این مدیریت در کنار بیمارستان‌های دانشگاهی استان نسبت به پذیرش و بستری بیماران کرونا اقدام کرد و حدود یک سوم این بیماران در دو بیمارستان تامین‌اجتماعی بستری شدند.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان قزوین درخصوص اقدامات تامین‌اجتماعی برای خدمت‌رسانی مناسب به بیماران کرونا، گفت: پس از ابلاغ شیوه‌ نامه‌های مربوط به بیماران کرونا از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم‌پزشکی، اقدامات لازم برای ارتقای خدمات انجام شد؛ تفکیک بیماران از بدو ورود به اورژانس از جمله این امور است که با استقرار دو پرستار در تریاژ تنفسی به اجرا درآمد.

شمس‌الدینی مقدم تصریح کرد: همچنین بخش‌های بستری بیماران کرونا با بیماران عادی برای جلوگیری از انتقال بیماری جداسازی شد و با سطح‌بندی بخش‌ها بیماران سطح ۱ تا ۳ در بخش‌های عادی و بیماران سطوح بالاتر در بخش‌های ویژه و پره‌ویژه بستری شدند و چیدمان کارکنان نیز متناسب با سطح‌بندی تعریف شد.

وی افزود: برای جلوگیری از فرسودگی کادر درمان در بخش‌های کرونا، برنامه‌ریزی مناسبی برای شیفت‌های کاری کارکنان انجام شد و نیز برای حفاظت از پرسنل، با تشکیل شورای پزشکی، فرمتی طراحی شد تا چنانچه افرادی که دارای بیماری‌های جسمانی مانند فشارخون و دیابت هستند، پس از رویت و تایید مدارک توسط شورای پزشکی از حضور در بخش‌های کرونا معاف شوند.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان قزوین با اشاره به راه‌اندازی بخش بستری موقت به عنوان یکی دیگر از روش‌های مناسب‌سازی خدمات، اظهار کرد: در پیک‌های ۴ و ۵ بیماری کرونا به دلیل افزایش ورودی‌های اورژانس و عدم امکان سرویس‌دهی متناسب با این میزان از مراجعه‌کننده، بخش بستری موقت راه‌اندازی شد و روزانه علاوه بر بیماران بستری دائم، ۱۰۰ بیمار به صورت سرپایی رمدسیویر دریافت می‌کردند.

شمس‌الدینی مقدم افزایش مزایای انگیزشی و مناسب‌سازی شیفت‌های کاری را از دیگر اقدامات این مدیریت برای ارتقای روحیه و انگیزه کادر درمان عنوان کرد.

وی درخصوص آمار ارائه خدمات به بیماران کرونا، گفت: از ابتدای شیوع کرونا در بیمارستان رازی قزوین ۷ هزار و ۹۲۵ نفر بستری شدند که ۷ هزار و ۱۶۵ نفر آن‌ها پس از بهبودی کامل ترخیص شدند. در بیمارستان تاکستان نیز از تعداد ۴ هزار و ۱۴ بیمار بستری کرونا، ۲ هزار و ۶۹۸ بیمار بهبودی کامل یافته و با حال مساعد از بیمارستان مرخص شدند.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان قزوین با اشاره به وضعیت کنونی استان در زمینه شیوع کرونا، تصریح کرد: با توجه به انجام واکسیناسیون فراگیر در کشور که در این استان نیز بیش از ۹۶ درصد جمعیت واکسینه شده‌اند، شیوع کرونا کاهش چشمگیری داشته است و درحال حاضر هیچ بیمار کرونا در بخش‌های بستری وجود ندارد.

دسترسی به دارو

شمس‌الدینی مقدم با بیان اینکه تهیه دارو از طریق خرید داروهای در تعهد بیمه پایه و در چارچوب بودجه مصوب سازمان انجام می‌شود، افزود: سعی بر این است که سبد دارویی مراکز تابعه براساس نفع حداکثری بیمه‌شدگان تامین شود. هرچند به دلیل محدودیت‌ بودجه تخصیصی امکان ارتقای خدمات دارویی به صورت عمده وجود ندارد و از طرفی برخی از داروهای جدید و رایج در درمان بیماری‌های مزمن مانند فشارخون و دیابت در تعهد بیمه پایه نیست و با توجه به نیاز جامعه، ضرورت بازنگری در داروهای تحت پوشش بیمه وجود دارد.

وی اظهار کرد: در همه‌گیری کرونا نیز براساس آخرین پروتکل‌های تشخیصی و درمانی کووید۱۹ وزارت بهداشت، داروهای مورد نیاز بیماران بستری از جمله رمدسیویر برای بیماران بستری و سایر داروهای جهت بیماران سرپایی در تمامی مراکز درمانی تابعه، تامین شد.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان قزوین گفت: این مدیریت در مواقع کمبود مقطعی دارو با انجام پی‌گیری‌های لازم از طریق معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین و رایزنی با شرکت‌های توزیع کننده دارو نسبت به رفع این کمبود اقدام می‌کرد.

کد خبر: 50831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =