۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 50551

مقوله محوری افزایش جمعیت در نگاه مقام معظم رهبری

دکتر حسین تدین، عضو پژوهشگاه فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
مقوله محوری افزایش جمعیت در نگاه مقام معظم رهبری

پیام اخیر مقام معظم رهبری به فعالان حوزه جمعیت و تاکید معظم له بر فریضه بودن تلاش برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده بر مسئولان و آحاد مردم و قلمداد نمودن این امر به عنوان یک سیاست حیاتی برای آینده‌ی بلندمدت کشور ما را بر آن می‌دارد که باور کنیم مسئله‌ی جمعیّت از خطراتی است که وقتی انسان درست به عمق آن فکر کند بایستی تن او بلرزد.

به گزارش آتیه آنلاین، مسئله‌ی جمعیّت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ده سال دیگر فکر میکنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست.  بلاشک از نظر سیاست کلّی کشور، کشور باید برود به سمت افزایش جمعیّت؛ البتّه به‌نحو معقول و معتدل.  ایشان در سال ۹۸ فرمودند که ما بیست سال فرصت داریم از جمعیت جوان کشور بهره ببریم، اگر در این بیست سال توانستیم پایه‌های کار خودمان را محکم کنیم که بُرد کردیم؛ اگر غفلت کردیم و این بیست سال فرصت از دستمان رفت و کشور وارد عرصه‌ی سالمندی و فرسودگی شد، دیگر کاری نمیشود کرد. خب در این بیست سال از این فرصت چه استفاده کنیم؟ دو مطلب اساسی هست: یکی مسئله‌ی جمعیّت که نگذاریم جمعیّت کاهش پیدا کند، نگذاریم جمعیّت جوان کاهش پیدا کند، موالید را افزایش بدهیم؛ دوّم ایجاد ثروت پایدار و یا به عبارتی ثروت‌آفرینی برای کشور.  که خود این ثروت‌آفرینی به عنوان یک تسهیل کننده، تاثیر بر افزایش جمعیت دارد.

حال با عنایت به اهمیت مقوله محوری افزایش جمعیت در منویات مقام معظم رهبری می‌توانیم چهار مقوله دیگر مرتبط با  این مقوله را در نگاه ایشان ردیابی کنیم که لازم است سیاستگذاران و دلسوزان این حوزه به آن توجه کنند. یکی مقوله علّی که رابطه‌ای سلبی با مقوله محوری دارد یعنی شامل علل و موانع حرکت و بروز مقوله محوری افزایش جمعیت می‌شود. مانند وجود عادات غلط مسابقه‌ی تجمّل در ازدواج‌ها و بالا رفتن سنّ ازدواج در بین مردم  که موجب  پیری جمعیّت کشور می‌شود؛ تبلیغات چندجانبه و همه‌جانبه روی فرزندآوریِ کمتر؛ ادامه بی‌توجهی طولانی گذشته به افزایش جمعیت؛ وجود سیاستی که نعمت جوانان انبوه و فراوان را از ملّت ایران سلب کند؛ درست عمل نکردن مسئولین میانی در حوزه افزایش جمعیت؛ تجویز مدل‌ها و نسخه‌های غربی در قضیّه‌ی جمعیّت؛ اعتماد بیشتر بعضی‌ از مسئولینِ ما در گوشه‌وکنار کشور به نسخه‌ی بیگانگان؛ عدم همراهی کامل با سیاست مقابله  با مسئله‌ی جلوگیری از منع باروری؛ کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته؛ نگاه مقلّدانه به زندگی غربی؛ غفلت سیاستگذاران.

 سه مقوله دیگر رابطه ایجابی با مقوله محوری دارند. مقوله مداخله‌گر و زمینه‌ای که مقوم‌های عاملیتی و ساختاری برای تحقق مقوله محوری هستند. از جمله قانونگذاری و پیگیری جدّی دستگاه‌های اجرائی؛ فرهنگ‌سازی تشکیل خانواده، ازدواج آسان، تعداد فرزندان، تلقی فرزندآوری به عنوان یکی از مهمترین مجاهدت‌ها و وظائف زنان و معروف بودن تکثیر نسل در جامعه و همچنین فرهنگ‌سازی ضرورت افزایش جمعیت در فضای عمومی و در نظام بهداشتی؛ هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در زمینه افزایش جمعیت؛ رصد مستمر اجرای سیاست‌های کلی جمعیت؛ نیاز ظرفیّت طبیعی و ویژگی جغرافیای سیاسی کشور به جمعیّت بیشتر؛ اقناع افکار نخبگان به ضرورت افزایش جمعیت؛ حل مسئله‌ی مشکل جنسی جوان‌ها در جامعه.

 مقوله راهبردی که راهبردها و چشم‌انداز کلی رسیدن به مقوله محوری را به ما نشان می‌دهد، عبارتند از: ترویج ازدواج بهنگام و بدون تأخیر؛ ترویج نسخه‌ی اسلامی «تَنَاکَحوا تَناسَلوا تَکثُروا فَاِنّی اُباهی بِکُمُ الاُمَمَ یَومَ القِیامَة» (حدیث نبوی(ص))؛ چشم‌انداز جمعیّتی کشور بایستی رسیدن به ۱۵۰ میلیون نفر باشد؛ پیگیری سیاست‌های کلی جمعیّت و طرح مجلس در مورد افزایش باروری و پیشگیری از کاهش جمعیّت؛ برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی.

مقوله پیامدی افزایش جمعیت که نتیجه و پیامد تحقق مقوله محوری را به ما عرضه می‌کند، می‌تواند افزایش اقتدار ملی؛ افزایش تعداد افراد صالح در جامعه اسلامی؛ موفقیت و اعتلای کشور؛ پیشرفت کشور را به دنبال داشته باشد.  

کد خبر: 50551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =