تاثیرات روانی برگزاری اعیاد و جشن‌های باستانی

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران گفت‌: تکریم و برگزاری آیین باستانی نوروز به عنوان یک سرمایه اجتماعی می‌تواند سلامت روان جامعه را به ویژه پس از شیوع دو ساله کرونا تقویت کند.

به گزارش آتیه آنلاین، مجید صفاری‌نیا  در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به ابعاد روانی و اجتماعی جشن‌های ملی افزود: کشور ایران جزو معدود مناطق دنیا است که با تغییر فصل و آغاز بهار، روز نو، سال نو را جشن گرفته و این عمل یک مفهوم معنوی، محیطی، محیط ‌زیستی، "نو شدن" و تجدید حیات و زندگی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین جنبه‌های روانی این جشن‌های باستانی و آداب و سنن،  تقویت هویت ملی ایرانی، انسجام اجتماعی، حمایت اجتماعی، خانوادگی و دوستانه است.

صفاری‌نیا ادامه داد: دید و بازدیدهای نوروز، تعاملات اجتماعی، خانوادگی و اصطلاحا "صله رحم" نیز باعث آگاهی از اوضاع خانواده، اقوام و خویشاوندان شده و برخی از آداب و سنن این ایام، استفاده از رنگ‌ها و... در این مناسک و مراسم، سرمایه اجتماعی و روانشناختی، اتحاد اجتماعی شهروندان را تقویت کرده و به افزایش احساس شادی و نشاط و شادمانی کمک خواهد کرد.

رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران تاکید کرد: این اعیاد ملی ضرورت اجتناب‌ناپذیر هر قوم و فرهنگی است. رسانه‌ها، مطبوعات و حکمرانی هم باید برای برگزاری و تکریم و بزرگداشت این آیین و سنن ملی اهتمام ورزند.

صفاری‌نیا افزود: آیین نوروز در ناخودآگاه جمعی ایرانیان نهادینه شده و هموطنان باتوجه به گذران دوران سخت شیوع کرونا در این دو سال درصدد برگزاری این مناسک برای ارتقای سلامت روانی و کسب "حال خوش" هستند.

گرامیداشت سنن باستانی و تقویت تاب‌آوری اجتماعی 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: نوروز همچنین می‌تواند تاب‌آوری اجتماعی را افزایش داده و با تقویت همدلی در جامعه، قدرت سازگاری جمعی را تشدید کند. مفاهیم متعددی در قالب برگزاری آداب و سنن نوروز نیز با آغاز سال نو برای مردم تداعی می‌شود. این خاطرات کهن و شیرین هم یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در ارتقای سلامت روان جامعه خواهد بود.

صفاری‌نیا اظهار داشت: بنابراین اعیاد ملی در هر جامعه باید گرامی داشته شود و تمامی رسانه‌های جمعی و سیاست‌گذاران جامعه به تکریم و بزرگداشت این آیین و سنت‌ها کمک کنند.

به گزارش ایرنا، نوروز با عنوان رسمی  «روز بین‌المللی نوروز» توسط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشر به ثبت جهانی هم رسیده ‌است.

کد خبر: 49212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =