سیزده بدر به طبیعت احترام بگذاریم

سیزده بدر، سیزدهمین روز از نوروز و فروردین ماه است که در این روز مردم به دل کوه و دشت و جنگل و صحرا زده تا در کنار یکدیگر روز خوب و خوشی را سپری کنند و چه خوب است در این روز همگان به طبیعت احترام بگذارند.

به گزارش ایرنا، از گذشته های دور تاکنون مردم از چند روز قبل از سیزده بدر با برنامه ریزی برای برگزاری یک دورهمی با شکوه و به صورت دسته جمعی خود را برای این روز آماده می کنند و هستند بسیاری از خانواده هایی که یک روز یا ۲ روز قبل از سیزدهمین روز از فروردین ماه را به دل طبیعت و استقبال این روز می روند.

بساط برپایی چادرهای مسافرتی و آتش روشن کردن و کباب و خوردنی های رنگارنگ در روز طبیعت به اوج خود می رسد که در کنار شادمانی مردم و دورهمی هایشان صحنه های ناراحت کننده ای نیز دیده می شود که دل هر دوستدار طبیعتی را به درد می آورد.

صحنه های شکستن شاخ و برگ درختان، ریختن زباله در دل طبیعت، برافروختن آتش که به آتش سوزی جنگل و مراتع منجر می شود، آلوده کردن آب رودخانه ها و انداختن بطری ها و شکستن صندل های بوستان ها و پارک ها و نوشتن یادگاری بر روی وسایل بازی در پارک ها و یا درختان، شکار حیوانات و پرندگان به صورت غیر مجاز و یا چیدن گل ها و گیاهان همگی میراث روز طبیعتی است که عده ای از مردم به جای آشتی با این روز  در واقع به جنگ با طبیعت می روند.

اما هستند کسانی که برای طبیعت سبز خداوندی ارزش قایلند و طبیعت را مانند خانه خود مراقبت می کنند تا مبادا چهره سبز آن خراب شود.

روز طبیعت در واقع ما باید یک کلاس درس برای فرزندانمان برگزار کنیم کلاس درس عملی و درس این روز نیز باید مراقبت همه جانبه از طبیعتی باشد که میراث و سرمایه نسل های بعدی ما است.

در روز طبیعت همه خانواده‌ها به شکل دسته جمعی با هم غذای ظهر را آماده کرده و میوه و خوردنی‌های سفره هفت سین را با خود برداشته و به دامان صحرا و طبیعت می‌روند.

پختن آش رشته، پخت شیرینی های محلی، بساط پختن نان ساجی و گرده در دل طبیعت و انداختن سبزه به آب روان و گره زدن سبزه توسط جوانان برای بخت گشایی و برآورده شدن آرزوها همگی از سنت های مردم در این مناطق است.
گپ و گفت های خانوادگی و  شوخی و بازی کردن دسته جمعی  از دیگر رسوم این روز است.

در کنار همه این سنت های زیبا باید طوری عمل کنیم که اگر چهاردهم سری به بوستان ها و یا فضای سبز و طبیعت اطرافمان بزنیم با حجم بسیاری از زباله و شاخ و برگ شکسته درختان و نایلون های رها شده و یا زباله هایی که به رودخانه ها ریخته شده مواجه نشویم.

چندین سال است که شهرداری و محیط زیست و سازمان های مردم نهاد با توزیع نایلون زباله، مردم را به نگهداری از طبیعت دعوت می کنند و یا در روز طبیعت با حضور در میان مردم آموزش های لازم را ترویج می کنند.

مردم بر این باورند که در روز  طبیعت باید برای دور کردن نحسی و بلا، از خانه بیرون بروند و این نحسی را در طبیعت به در کنند، این اعتقاد مردم به این دلیل است که عدد ۱۳ در فرهنگ ایرانیان نحس و شوم شناخته شده است.

انداختن ۱۳ عدد سنگ ریزه کوچک در پشت سر برای بیرون کردن نحسی، نماندن در خانه برای بیرون کردن نحسی از سنت هایی است که از دیرباز در قصرشیرین وجود داشته است.
در هیچ یک از تقویم های رسمی، دانشنامه و متون کهن اشاره ای به نحس بودن روز سیزدهم فروردین نشده و همه این روز را به عنوان روزی فرخنده و نیک یاد کرده اند.

از مسافران می خواهیم در منقل هایی که در بوستان ها نصب شده است اقدام به روشن کردن آتش کنند و پس از پایان اقامت خود حتما نسبت به خاموش کردن آن اقدام کرده و از شکستن شاخ و برگ درختان نیز خودداری کنند.

۱۳ فروردین روز حضور در طبیعت 

امام جمعه قصرشیرین با گرامیداشت روز ۱۳فروردین ماه روز طبیعت گفت: این روز، روز طبیعت نام گرفته و روزی است که مردم برای سپری کردن اوقات خود به طبیعت می آیند البته این سنت بسیار خوبی است که باعث صله رحم و ارتباط بهتر و بیشتری با خویشاوندان است و در سبک زندگی اسلامی بسیار پسندیده است.

حجت‌الاسلام صادق صالحی افزود: در روز طبیعت باید دقت کنیم که به طبیعت آسیب نرسانیم و در روز طبیعت باید توجه کنیم این روز رو به نابودی طبیعت تبدیل نکنیم.

او ادامه داد: تمامی نعمت های الهی را باید به درستی و به اندازه استفاده کنیم و آن ها را حفظ نماییم و به نسل آینده به خوبی تحویل دهیم که در سال جدی از آسیب‌های اجتماعی مردم ما در امان باشند.

کد خبر: 49209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =