خسارت هزار میلیاردی گردشگری فارس از کرونا

 پیش بینی شده استان فارس تا پایان سال جاری معادل یک هزار میلیارد تومان از بابت همه گیری کرونا دچار خسارت ‌شود. ویروسی که اقامتگاه‌های سنتی، بوم‌گردی و هتل‌ها را به رکود کشیده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، گردشگری استان فارس با وجود گذشت یکسال از پاندمی کرونا در رکودی شدید به سر می‌برد و کارشناسان بر این باور هستند که مادامی که این روند ادامه داشته باشد در فصل گردشگری هم گشایشی در صنعت مذکور روی نخواهد داد و بسیاری از مشاغل مرتبط با گردشگری به ورشکستگی کشیده خواهند شد.

در اینکه همه گیری کرونا فقط محدود به صنعت گردشگری نیست و بسیاری مشاغل را به رکود واداشته شکی نیست اما با وجود گشایشی که در پی کشف واکسن کرونا روی می‌دهد، می‌شود شاهد بود که شهروندان کشورهای پیشگام در واکسیناسیون به زودی در پی تعطیلات سال نو میلادی راهی سفرهای گردشگری شوند هرچند که هنوز برای این کار بسیاری تردید دارند و ممکن است ترس از ناکارآمدی واکسن آنها را منصرف از چنین تصمیمی کند اما هستند گردشگرانی که پس از تحمل یکسال بی سفری برای سفر رفتن ریسک پذیری را به جان بخرند و پای در راه بگذارند.

به صفر رسیدن شمار گردشگران خارجی

در این میان کشور ما به دلیل میزان شیوع بیماری کرونا به مراتب مقصد گردشگران کمتری خواهد بود گو اینکه آمارها نشان از به صفر رسیدن شمار گردشگران خارجی دارد و اگر هم گردشگری راهی ایران می‌شود از کشورهای همسایه به منظور زیارت یا درمان است.

فارس نیز از این موضوع مستثنی نیست و بر اساس گفته‌های رئیس جامعه هتل داران استان، در شرایط فعلی سطح اشغال اماکن اقامتی استان کمتر از ۲ تا ۳ درصد است.

حسن سیادتان با بیان اینکه هتل‌ها و اماکن اقامتی زیان مالی بسیاری دیده‌اند، می‌گوید: صنعت هتلداری استان فارس دست کم از زمان شیوع کرونا تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان متضرر شده است.

وی با این وجود دریچه‌ای به سوی امید نیز گشوده و عنوان می‌کند: مقرر شد تا دولت فرصت‌هایی را به هتل داران بدهد و در همین راستا تأمین اجتماعی این اقدام را انجام داد؛ به طوری که قرار شد تا سازمان اقتصاد و دارایی هم میزان بدهی هتل‌ها را امحال کند تا هتلداران بتوانند سال را به پایان برسانند.

خسارت میلیاردی به صنعت گردشگری فارس

این در حالیست که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر، می‌گوید: میزان خسارت اقتصادی که به صنعت گردشگری و صنایع دستی استان وارد شده است تا پایان سال جاری بیش از یک هزار میلیارد تومان است.

مصیب امیری با این حال در پاسخ به اینکه در راستای تسهیلات کرونایی چه میزان وام به مشاغل آسیب دیده از کووید ۱۹ در حوزه گردشگری و صنایع دستی اختصاص یافته است، اعلام می‌کند: تمام تشکل‌هایی که از ناحیه کرونا آسیب دیدند از ابتدای سال جاری توسط دولت مشخص شد که به ازای هر نفر نیرویی که دارند ۱۲ میلیون تومان تسهیلات در مرحله اول بگیرند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس، بسیاری از این مشاغل و تشکل‌ها مانند جامعه هتل داران، دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری از این تسهیلات بهره بردند اما زمان اجرای مرحله دوم پرداخت تسهیلات از یک ماه پیش دولت آنها را به عنوان بنگاه محور شناخت و بدین شکل افزون بر وام پیشین این بار هم مشاغل پیشین در اولویت دریافت تسهیلات قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه برخی از این مشاغل ممکن است در مرحله دوم ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات مرحله دوم دریافت کرده باشند، یعنی اینکه سامانه باز بوده و تمدید شده است تا همه تشکل‌ها و کسانی که نیاز دارند از این تسهیلات بهره مند شوند، ضمن اینکه افزون بر این، وام‌هایی که پیشتر دریافت کردند با مصوبه‌ای که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دنبال کرد و به تصویب هیئت دولت رسید و به بانک‌ها هم اعلام شده، بانک‌ها موظف هستند برای بازپرداخت تسهیلات مهلت دهند.

امیری مهلتی که برای بازپرداخت تسهیلات داده شده به مشاغل آسیب دیده از کرونا تعیین شده را اردیبهشت ۱۴۰۰ عنوان کرد.

چراغ اقامتگاه‌های سنتی کم سو شد

این در حالیست که عضو هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی استان فارس به خبرنگار مهر می‌گوید: با زور چراغ اقامتگاه‌ها را روشن نگه داشتیم.

محمدهادی ستایش که دارای اقامتگاه بوم گردی در بافت تاریخی سنگ سیاه شیراز است با این وجود که عنوان می‌کند نیاز شدید به تسهیلات برای ادامه حیات این مکان اقامتی دارد، اما پروسه، کارمزد دریافتی و شیوه بازپرداخت آن تسهیلات بانکی را سخت ارزیابی کرده و می‌گوید: بانک‌ها متأسفانه زیر بار امهال بازپرداخت نمی‌روند و بسیاری از همکاران ما که از پیش تسهیلات در قالب وام دریافت کردند دچار مشکل شدند.

این فعال حوزه گردشگری و صنایع دستی و هنرهای تجسمی استان فارس می‌گوید: ما ناچاریم حقوق پرسنل را از جیب پرداخت کنیم اما حاضر نیستم خودم را درگیر این مسائل بکنم زیرا قوز بالای قوز می‌شود.

ستایش که خزانه دار انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی فارس است در پاسخ به ادعای مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مبنی بر اینکه به ازای هر نیروی کار مرتبط با گردشگری ۱۲ میلیون تومان وام اختصاص یافته است، می‌گوید: به هیچ عنوان هیچیک از اینها زیر بار این موضوع نمی‌روند و به عنوان عضو هیئت مدیره انجمن می گویم که هر روز اقامتگاه‌ها به ما درخواست می‌دهند که به دادشان برسیم اما هیچکس زیر بار نمی‌رود.

به گفته ستایش، حتی بانک‌ها نامه استاندار فارس را هم قبول ندارند و می‌گویند به ما هیچ گونه ابلاغی از بانک مرکزی داده نشده است.

از بانک‌های کارشکن به بازرسی شکایت شد

عضو هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی استان فارس با این حال از طرح دعوی علیه بانک‌ها در سازمان بازرسی خبر می‌دهد و می‌افزاید: با این شرایط و کسانی که پیش تر تسهیلات بانکی گرفته‌اند و برای بازپرداخت آن با مشکل روبه رو هستند تمایلی به وام گرفتن وجود ندارد.

وی شرایط گرفتن تسهیلات بانکی را حائز مسائلی می‌داند که متقاضی وام را پشیمان کرده زیرا شرایطی مانند اینکه نیروی کار باید زیر پوشش بیمه و در عین حال مدتی از بیمه شدن آن گذشته باشد یا وام در گذشته نگرفته باشد؛ شرایطی می‌گذارند که متقاضی را ناچار به نگرفتن تسهیلات کنند.

این هنرمند شیرازی که در زمینه خاتم کاری دارای پیشینه طولانی و خانوادگی است بسیاری از مشاغل مرتبط و وابسته به صنعت گردشگری را آسیب دیده از کرونا عنوان می‌کند.

ستایش از واگذاری شماری از اقامتگاه‌های بوم گردی به دلیل رکود حاکم بر صنعت گردشگری خبر می‌دهد و می‌گوید: آن چنان فشار اقتصادی بر صاحبان این اماکن اقامتی زیاد بوده که ناچار به واگذاری شده است.

دخل اقامتگاه‌های بوم گردی به خرجشان نمی‌رسد

وی این تعطیلی‌ها را ناشی از ورشکستگی دانسته و می‌افزاید: دخل برخی از این اقامتگاه‌ها به خرجشان نمی‌خورد و شاید مجبور است بفروشد تا بدهکاری یا حقوق پرسنل را بدهد.

عضو هیئت مدیره انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی استان فارس پیرامون گردشگرانی که در این اماکن حضور می‌یابند، عنوان کرد: اصلاً گردشگر خارجی نداریم و اکنون فقط اگر مسافری باشد ایرانی است که بعضاً سفر کاری داشته یا اینکه از شهرهای جنوبی هستند که ترجیح می‌دهند به مسافرخانه و مهمانپذیر بروند تا در اقامتگاه‌های بوم گردی و سنتی ساکن شوند.

وی هزینه‌های حفظ و نگهداری اقامتگاه‌های بوم گردی و سنتی را بالا ارزیابی کرده و می‌گوید: از آنجا که این بناهای تاریخی اغلب دچار استهلاک هستند نیاز به بازسازی مداوم دارند و به همین خاطر بسیاری ناچار به تعطیلی شدند اما همین کاری اشتباه است چراکه این بناها متروکه شده و به استهلاک آن شدت می بخشد.

 در استان فارس ۱۵۰ اقامتگاه بوم گردی و سنتی وجود دارد که از چندی پیش شماری از آنان در قالب انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی به ثبت رسیدند.

کد خبر: 4216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =