زنگ خطر «گردش خشونت» به صدا درآمده است

جامعه‌شناس و آسیب‌شناس‌ اجتماعی گفت: ما با پدیده‌ای به نام «گردش خشونت» در کشور روبرو هستیم و این مساله خشونت را در جامعه را دایمی می کند.

علی نوری در گفت و گو با آتیه‌آنلاین عنوان کرد: در گذشته بیشتر از خشونت جسمی و فیزیکی استفاده می‌شد اما امروزه صورت‌های خشونت بیشتر شده است و در این میان، خشونت علیه زنان بیش از همه بروز و ظهور دارد.

این دکترای جامعه شناسی در بیان تعریف خشونت عنوان کرد: خشونت در قالب خشونت فرزندان، زنان، مردان و همسران علیه یکدیگر یا علیه فرزندان و سالمندان قابل تعریف است و معمولا خشونت علیه اعضای ضعیف‌تر خانواده شکل می‌گیرد.

وی افزود: انواع خشونت مجموعه ای خشونت های مالی، جسمی، جنسی، عاطفی، کلامی و روانی را شامل می شود  و خشونت علیه زنان بیش از دیگر انواع خشونت ها بروز و نمود دارد که البته در تمام تاریخ هم همین گونه بوده است، تنها صورت و نوع  آن تغییر پیدا کرده است؛ یعنی از خشونت فیزیکی و جسمی به خشونت مالی و خشونت های کلامی، عاطفی و روانی تغییر پیدا کرده است.

نوری در بیان عوامل موثر در بروز خشونت علیه زنان گفت: نگرش‌های مردسالارانه، تجربه و یا مشاهده خشونت، نظام اجتماعی سنتی یا نبود منابع قدرت (در اختیار نداشتن شغل و درآمد برای زنان) فقر، اعتیاد مرد، تعدد زوجات، نابرابری جنسی، بی‌سوادی مردان، تنزل آستانه تحریک (تحریک پذیری زیاد)، تجربه خشونت، نوع تربیت و جامعه پذیری، تقلید از والد هم جنس، بی‌سوادی زنان، و نبود استقلال در تصمیم گیری و... از علل بروز خشونت علیه زنان به شمار می‌آیند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان شد: آنچه که باعث می شود مساله خشونت برای ما مهم باشد این است که تاثیر فعالیت خشونت‌آمیز به صورت شعاعی در جامعه پخش می‌شود، مثل سنگی که در آب رها می‌شود و این سنگ تا شعاع زیادی از آب را تحت تاثیر قرار داده، موج ایجاد می‌کند.

این جامعه شناس اضافه کرد: منظور از این جمله آن است که به عنوان مثال خشونت توسط فرزندان یاد گرفته می‌شود و آنها خشونت را در آینده علیه همسرانشان استفاده می‌کنند، مشکل دیگر آن است که خشونت مختص یک طبقه یا قشر خاص نیست بلکه در تمامی طبقات و اقشار اجتماعی خشونت  آشکار و قابل مشاهده است.

کد خبر: 41378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =