هنگام سکته مغزی، ثانیه‌ها برای نجات مهم است

افرادی که دچار سکته می‌شوند، برای نجات جان آن‌ها و نیز کاهش عوارض این بیماری، ثانیه‌ها اهمیت دارد و انجام کمک‌های اولیه توسط نیروهای امدادی اورژانس ۱۱۵ در دقایق اول رخداد سکته مغزی می‌تواند نقش مهمی در حفظ حیات فرد دچار سکته مغزی داشته باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سکته مغزی زمانی روی می‌دهد که جریان خون به مغز قطع شود. اگر خون به مغز نرسد، سلول‌های مغزی از بین رفته و آسیب دائمی به مغز وارد می‌شود. قطع جریان خون در سکته مغزی ناشی از دو عامل است؛ یکی لخته شدن خون در رگ که باعث توقف جریان خون به مغز می‌شود و دیگری پاره شدن رگ که در این‌صورت بافت مغزی دچار خون‌ریزی می‌شود.

بیمار در مراحل اولیه سکته مغزی ممکن است دچار سردرد شود، این سردرد ممکن است با سرگیجه یا استفراغ همراه باشد. هرچند اغلب بیماران دچار مشکلات حسی و حرکتی نیز می‌شوند؛ مانند عدم توانایی در حرکت اندام، بی‌حسی و لکنت زبان.

زیان‌های تاخیر در درمان سکته مغزی

بنابر اظهارات کارشناسان وزارت بهداشت، بیشترین عوارض و مرگ‌ومیر ناشی از سکته‌های مغزی به دلیل مراجعه با تاخیر به مراکز درمانی است. مهمترین قسمت زمان از دست رفته برای رسیدگی به سکته مغزی نیز مربوط به آگاه شدن بیمار از نشانه‌های مربوط به بیماری و تصمیم گرفتن برای مراجعه پزشکی است. در درمان سکته مغزی، ثانیه‌ها نیز اهمیت دارد. انجام کمک‌های اولیه توسط نیروهای امدادی اورژانس ۱۱۵ در دقایق اول رخداد سکته مغزی می‌تواند نقش مهمی را در حفظ حیات فرد دچار سکته مغزی، ایفا کند. وقتی اکسیژن به مغز نرسد، مرگ سلول‌های مغز در چند دقیقه آغاز می‌شود. به شرط مصرف داروهای حل کننده لخته خون در سه ساعت ابتدایی پس از بروز سکته مغزی، می‌توان از گسترش آسیب مغز کاست.

علایم سکته مغزی

کج شدن صورت، ضعف یا فلج شدن دست‌و بازو و اختلال تکلم از مهمترین علایم سکته مغزی به شمار می‌رود که هریک از این علایم به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و اگر از شروع این علایم (از آخرین باری که بیمار سالم دیده شده است)، کمتر از ۳ ساعت سپری شده باشد، نیازمند اقدام بسیار فوری است.

علایم ناگهانی

همچنین علایم دیگری نیز وجود دارد که آشنایی با آن در تصمیم‌گیری برای مراجعه سریع بیمار به مراکز درمانی بسیار مهم است؛ این علایم شامل تغییر ناگهانی دید، دوبینی یا انحراف در یک یا هر دو چشم، سردرد بسیار شدید، عدم تعادل با یا بدون سرگیجه، اختلال در درک صحبت، شناخت دیگران و محیط اطراف، ضعف یا فلج ناگهانی اندام‌های یک یا دو طرفه، بی‌هوشی ناگهانی و بی‌اختیاری ادرار و مدفوع است.

علایم سکته مغزی مربوط به محل آسیب مغزی است و از این‌رو ماهیت و شدت این علایم می‌تواند بسیار متغیر باشد.

آزمون سکته مغزی

آزمون سکته مغزی به شناسایی علایم و نشانه‌های این بیماری کمک می‌کند؛ این آزمون شامل موارد زیر است:

- چهره؛ از فرد بخواهید لبخند بزند؛ آیا یک طرف صورت بی‌حس است؟

- بازوها؛ از فرد بخواهید دست‌هایش را بالا ببرد؛ آیا یک دست پایین است؟

- حرف زدن؛ از فرد بخواهید یک جمله ساده را تکرار کند؛ آیا در به یاد آوردن و بیان کلمات با دشواری روبه‌رو است؟

اقدامات اولیه در مواجهه با سکته مغزی

- اگر یک یا چند تا از علایم سکته مغزی را در فرد مشاهده کردید، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

- فرصت را از دست ندهید، هریک دقیقه حیاتی است؛ پس فورا به پزشک مراجعه کنید.

- زمان شروع علایم سکته مغزی را به پزشک اعلام کنید.

کد خبر: 37171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =