تقاطع‌هایی که حرف می‌زنند

در حال حاضر ۲۸۰ میلیون نفر در جهان دارای اختلال بینایی بوده و یک پنجم آن‌ها نابینا هستند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته نابینایان ایران حدود ۱۵۰ هزار نفر است که به گفته وحید قبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی کشور، ۲۰۳ هزار نفر معلول نابینا و کم‌بینا از بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند. 

به گزارش آتیه‌آنلاین، جمعیت بی‌شمار نابینایان ضرورت توجه ویژه به آن‌ها و همچنین سیاستگذاری و اجرای قوانین در حمایت از آن‌ها را بیش از پیش کرده است. علی‌ اکبر جمالی، از موسسان و رییس هیات مدیره انجمن نابینایان‌کشور پیش از این در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین ضمن تاکید بر اجرای مناسب‌سازی ویژه روشندلان در کشور اظهار کرد: که پستی و بلندی‌های موجود در سطح شهرها، روشندلان را با مشکلات عدیده مواجه کرده است و به همین سبب در جلسات مختلف حذف موانع فیزیکی و اجرای مناسب‌سازی را به عنوان مهم‌ترین مطالبه جامعه معلولان از جمله روشندلان بارها مطرح و پیگیری کرده‌ایم.

وی عبور از تقاطع‌ها را چالش‌ همیشگی روشندلان دانست و گفت: چهارراه‌ها در کشورهای پیشرفته دنیا سال‌هاست به سیستم هوشمند صوتی مجهز شده‌اند و ما نیز باید سال‌های خیلی دور گذشته این موضوع را پیاده‌سازی می‌کردیم.

جمالی‌ این اقدام را ضرورت دنیای پرمشغله امروز خواند و تاکید کرد: شاید در اولین نگاه مساله‌ای در راستای تسهیل رفت و آمد نابینایان تلقی شود اما در دنیای پرمشغله‌ای که دل‌مشغولی و آشفتگی‌های ذهنی افرد رو به افزایش است این اقدام هشداردهنده‌ای ضروری برای عبور ایمن دیگر افراد جامعه نیز به شمار می‌آید. 

آذرماه‌سال گذشته نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱، از راه اندازی سیستم صوتی هوشمند در تقاطع خیابان ولیعصر(عج) و مولوی خبر داده بود و امروز نیز مدیرعامل شرکت کنترل‌ترافیک تهران از تجهیز ۲۰ تقاطع شهر تهران به سیستم هشدار صوتی چراغ عابرپیاده ویژه روشندلان و شهروندان کم‌توان و ناتوان خبر داد؛ مطالبه‌ای دیرینه که بسیاری از روشندلان در مناسبت‌های مختلف به آتیه‌آنلاین اعلام کرده بودند.

گفتنی است در حال حاضر این سیستم در تقاطع‌های آفریقا – حقانی، کلاهدوز – کاوه، کلاهدوز - آقامیری، (چهارراه قنات)، میدان صادقیه، میدان فردوسی، سهروردی – مطهری، بهشتی – سهند، گلبرگ - رشید، ثانی – گلستان، ولیعصر(عج) - مولوی، مصطفی خمینی – امیرکبیر (چهارراه سرچشمه)، جمهوری – سعدی، چهارراه تیرانداز، (حجربن عدی - رسالت) نصب شده است و بنابه اعلام شرکت کنترل‌ ترافیک تهران در فاز یک این پروژه، تا پایان تیرماه سال جاری، تعداد ۱۳ تقاطع هوشمند به۲۰ تقاطع ارتقاء داده می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، کاربرد این سیستم به گونه‌ای است که هنگام عبور نابینایان وضعیت چراغ راهنمایی و رانندگی را به شکل گویا و خودکار اعلام می‌کند و نسبت به عبور وسایل نقلیه هشدار می‌دهد، باتوجه به تراکم جمعیت میزان صدای اطلاع رسانی و هشدار متفاوت خواهد بود به این صورت که میزان صدای هشدار شبانگاهی به دلیل کاهش عبور و مرور با بررسی میزان صدای موجود در فضا نسبت به هشدار روزانه متفاوت خواهد بود.

کد خبر: 20291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =