۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 18490

به طب سنتی ایمان بیاوریم

دکتر سید عطاالله سیدقاسمی، متخصص طب سنتی
به طب سنتی ایمان بیاوریم

طب در ایران ریشه در تاریخ کهن این سرزمین‌ دارد؛ دستاوردهای این طب مبتنی بر تحقیق، پژوهش و تجارب دانشمندانی مانند بوعلی سینا، زکریای رازی، جرجانی، قرطبی، مجوسی، زهراوی و سایر دانشمندانی است که برگ‌های زرینی بر تاریخچه طب جهان اضافه کرده و تحول و انقلاب‌های بزرگی را در طب ایجاد کردند؛ بی‌شک دستاوردهای طب نوین بر پایه دانش و تجربه طب سنتی استوار است.

با پیشرفت علم پزشکی، چراغ طب سنتی هیچگاه خاموش نشد و این طب توانست تا به امروز گنجینه‌های تجارب و دستاوردهای خود را در پاسخگویی به نیازهای درمانی افراد جامعه حفظ کند. اکنون طب سنتی توانسته است در نظام سلامت کشورهایی که از دانش این طب بهره‌مندند، قد علم کند و با تخصیص رشته طب سنتی در مدار درمان قرار گیرد.

فلسفه طب سنتی مبتنی بر معرفت‌شناسی و خداشناسی است که تمامی وجوه زندگی را دربر گرفته و رعایت دستورات این طب که بر سبک زندگی آدمیان تأکید دارد، می‌تواند جامعه‌ای سالم و پویا را ایجاد کند.

طب سنتی، علمی است که بر آموزه‌های معرفت‌شناسی و خداشناسی تکیه دارد و این طب مبتنی بر شناخت آفریدگار و زیرمجموعه‌ای از جهان‌بینی توحیدی است. طب سنتی با توجه به ریشه‌های معرفت الهی، سبک زندگی را معرفی می‌کند که تمامی وجوه زندگی را دربر گرفته و رعایت اصول آن می‌تواند تضمین‌کننده سلامت جسم و روان انسان‌ها باشد.

جایگاه طب سنتی در بستر جامعه نهادینه شده، و این طب در طول سالیان متمادی با زندگی مردم عجین شده و بسیاری از مردم برای درمان بیماری‌ها به این طب مراجعه می‌کنند. پسخوراند (Biofeedback) این طب نیز نشان داده که پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها با طب سنتی میسر است.

باید تلاش شود تا آموزه‌های طب سنتی مانند گذشته در زندگی مردم به اجرا درآید. متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد هستیم که مردم از قوانین این طب در زمینه سبک زندگی فاصله گرفته‌اند. برای مثال مصرف خوراکی‌های مقوی مانند سرکه شیره یا سرکه و نمک به عنوان عادات روزمره مردم بود؛ اما امروزه به وفور می‌بینیم که مصرف انواع نوشابه، جایگزین این خوراکی‌های مفید شده که به طور حتم ما از عوارض آنها نیز مصون نخواهیم ماند.

ملل شرق مانند چین و ژاپن هنوز پایبند سنت‌های خود هستند و همچنان با «چوب غذا» خوراکی‌های خود را مصرف می‌کنند؛ زیرا فرهنگ قاشق بر آن‌ها غالب نشده؛ اما متأسفانه در کشور ما بسیاری از عادات خوب و سبک‌های زندگی که تضمین‌کننده سلامت افراد جامعه است و رعایت آن می‌توانست انسان را از بیماری‌ها دور نگه‌ دارد، جایگزین رفتارها و عادات غلط مانند مصرف فست‌فودها شده است.

از سوی دیگر، آداب غذا خوردن نیز دچار تغییر شده است. طب سنتی تأکید می‌کند هنگام صرف غذا نباید صحبت کرد؛ زیرا منجر به ناراحتی‌های گوارش می‌شود؛ اما مشاهده می‌کنیم که این جنبه از طب سنتی دستخوش تغییر شده و حتی در فیلم‌ها به عنوان یک ابزار تأثیرگذار و فرهنگساز، مشاهده می‌کنیم که هنگام صرف غذا، بحث‌های خانوادگی مطرح می‌شود.

امروزه بیماری‌هایی همچون چاقی، سکته قلبی، دیابت، فشارخون و بیماری‌هایی از این قبیل در اثر مصرف نادرست مواد غذایی و نیز مصرف غذاهای چرب و ناسالم و عادات بد غذایی پدید می‌آید.

باید توجه داشت، اساس طب سنتی بر جنبه‌های پیشگیرانه است و رعایت موازین این طب و پیروی از سبک زندگی منطبق بر آموزه‌های آن مانع ابتلای افراد به بیماری‌ها می‌شود. برای مثال رعایت آداب غذا خوردن طب سنتی از جمله تأکید بر جویدن غذا می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های گوارشی جلوگیری کند.

توجه به مسائلی مانند تغذیه، ورزش و برخورداری از خواب مناسب از اساس طب سنتی است و رعایت همین چند مورد نقش مهمی در حفظ سلامت افراد دارد؛ اما این ‌روزها جوانان تا پاسی از شب بیدار می‌مانند و صبحانه را ساعت ۱۱ صبح می‌خورند. این شب‌زنده‌داری‌ها پس از مدتی عوارض خود را نشان داده و مشاهده شده که کارکردهای مغزی مانند استنتاج، انتزاع و استدلال، در اثر آن کاهش می‌یابد.

امروزه دستگاه‌های ام. آر. ای و پت‌اسکن موجود در کشورمان برابر با تعداد کل این نوع از دستگاه‌ها در تمامی اروپاست، این میزان تجهیزات پزشکی نشان می‌دهد که در زمینه استفاده از طب نوین نیز فرهنگسازی نشده است. حال آنکه ما دارای بزرگان علمی مانند بوعلی‌ سینا، جرجانی، زکریای رازی و سایر دانشمندانی هستیم که از علم آن‌ها دنیا بهره‌ها برده است؛ اما امروزه نه تنها این جایگاه را حفظ نکرده‌ایم بلکه به درستی از علوم زمانه خود نیز استفاده نمی‌کنیم. باید نسبت به طب سنتی ایمان بیاوریم؛ زیرا دستاوردهای این طب، سبک زندگی متعادلی را به انسان‌ها می‌آموزد.

کد خبر: 18490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =