جزئیات ابتلاء بدون علامت در دوران بارداری

یک کارشناس مامایی با باین اینکه مهمترین مسئله حوزه مامایی ناشی از مسئولیت سنگین این حرفه و تحمل فشارهای روانی و جسمانی مرتبط با ایفای وظایف مامایی است، گفت: برخی مادران باردار بی‌هیچ علامتی به کرونا مبتلا شده و فاقد نشانه‌هایی مانند سرفه، تب یا دردهای عضلانی هستند.

فاطمه سالمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه ماما حافظ سلامت مادر و نوزاد است، اظهار کرد: شعار روز جهانی ماما در سال ۲۰۲۱ با عنوان «سرمایه گذاری بر روی ماماها، بهبود کیفیت شاخص‌ها» نشان دهنده اهمیت توجه به ماما و جایگاه مامایی است و انتظار این است به مشکلات حرفه‌ای ماماها توجه شود تا به این ترتیب بهترین خدمات برای سلامت مادر و نوزاد ارائه شود.

وی افزود: اضطراب و تنش‌های شغلی این حرفه بسیار زیاد است و این مسئله به ویژه در مراکز درمانی که با کمبود نیروی مامایی مواجه هستند، بیشتر نمایان شده و فشار مضاعفی را بردوش ماماها قرار می‌دهد. این درحالی است که تمام هّم و غم ماماها پایش سلامت مادر و نوزاد است؛ از این‌رو ارائه خدمات باید به گونه‌ای استانداردسازی شود تا این مشکلات مامایی به حداقل برسد.

این کارشناس مامایی ادامه داد: خوشبختانه تامین‌اجتماعی در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام داده و به ویژه در زمینه تامین نیروی انسانی مامایی برنامه‌ریزی کرده است. همچنین در این مرکز درمانی پایش سلامت مادران بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت انجام شده و مادران در بدو ورود به مرکز پایش می‌شوند.

ابتلا به کرونا می‌تواند بدون علامت باشد

سالمی با بیان اینکه در همه‌گیری کرونا حفظ سلامت مادران باردار بسیار مهم است، ادامه داد: زیرا طی شدن دوران بارداری در شرایط عادی نیاز به مراقبت و پایش دارد و ضرورت این مراقبت در دوران کرونا چند برابر می‌شود.

وی با اشاره به ابتلای برخی مادران باردار به کرونا و عوارض این بیماری تصریح کرد: جدا شدن جفت یا مشکلات خونی از جمله عوارض این بیماری به شمار می‌رود؛ باید توجه داشت، که ابتلای به کرونا می‌تواند بدون علامت باشد؛ در این دوران با مادرانی مواجه بودیم که بی‌هیچ علامتی به کرونا مبتلا شده و فاقد نشانه‌هایی مانند سرفه، تب یا دردهای عضلانی بودند. اما برخی از آن‌ها به دلیل مشکلاتی مانند جدا شدن جفت یا مشکلات خونی به مرکز درمانی مراجعه کرده و پس از بررسی، معلوم شده بود که کرونا مثبت هستند.

این کارشناس مامایی توصیه کرد: مادران باید ضمن رعایت موارد بهداشتی این بیماری، لازم است بر اساس برنامه‌های پایش سلامت خویش به موقع به پزشک یا مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا جلوی خطرات احتمالی آن‌ها گرفته شود.

سالمی افزود: برخی از مادران متاسفانه به دلیل ترس از کرونا، از مراجعه به موقع به مراکز درمانی خودداری می‌کنند؛ حال اینکه لازم است سلامت مادر و جنین در دوران بارداری بررسی شود.

وی گفت: به عنوان مثال، مادری که باردار بود، سردردهای زیادی را متحمل می‌کرد و اما از ترس کرونا به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه نکرده بود؛ حال اینکه سردردهای او بی‌اینکه خود بداند، ناشی از فشارخون بارداری بود و زمانی مراجعه کرد که فشارخون او به ۲۰ رسیده بود.

نقش ماما در مدیریت سلامت خانواده

این ماما با بیان اینکه ماما بیشترین نقش را در حفظ سلامت اعضای خانواده دارد، اظهار کرد: شرح وظایف مامایی بسیار گسترده است؛ این وظیفه از مرحله مشاوره ازدواج آغاز شده و سپس مراحل بارداری، زایمان و پس از زایمان را دربر می‌گیرد؛ همچنین این مشاوره برای طی شدن سنین بلوغ نوجوانان ادامه داشته و تا مرحله میانسالی دوران یائسگی پیش می‌رود. از سوی دیگر غربالگری برخی از بیماری‌های زنان برای پیشگیری از شیوع بیماری برعهده ماما قرار دارد.

کد خبر: 15023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =