پایان مشق شبهای طاقتفرسا
معاون آموزش ابتدایی خراسان شمالی از تغییر رویکرد در تعیین تکالیف دانشآموزان خبر داد و گفت: تکالیف سنتی و طولانی جای خود را به تکالیف مهارتمحور، خلاقانه و کوتاه خواهد داد تا یادگیری فعال و نشاط دانشآموزان حفظ شود.

معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش خراسانشمالی از اجرای رویکرد جدید در تعیین تکالیف دانشآموزان ابتدایی خبر داد. بنیامین یزدانی در گفتوگو با ایرنا گفت: تکلیفدهی در دوره ابتدایی دارای چارچوب و اصول مشخصی است. حجم و نوع تکالیف باید متناسب با گروه سنی، توان جسمی و ذهنی و شرایط رشدی دانشآموزان باشد.
او اصل مهم در این حوزه را رعایت تفاوتهای فردی دانست و یادآوری کرد: «همه دانشآموزان از نظر سرعت یادگیری، تمرکز و توان نوشتاری یکسان نیستند. تکالیف باید کمحجم، هدفمند و معنادار باشند. تکالیف سنگین، تکراری و خستهکننده که منجر به حذف بازی، استراحت و خواب کافی کودک میشود، مورد تایید نیست.»
یزدانی اضافه کرد: «در سنین پایینتر، به دلیل کوتاه بودن بازه تمرکز و رشد ناکافی عضلات ظریف دست، لازم است از تکالیف طولانی نوشتاری پرهیز شود و به سمت فعالیتهای متنوع، جذاب و کوتاهمدت حرکت کنیم. البته در برخی پایهها، به ویژه پایه اول ابتدایی، ارائه سرمشقهای محدود و هدفمند برای تسلط دانشآموز بر نوشتن اجتنابناپذیر است، اما این کار هم باید با دقت و در حد نیاز انجام شود.»
معاون آموزش ابتدایی استان درباره اهداف اصلی تکلیف گفت: «هدف اصلی، تقویت یادگیری، تثبیت مفاهیم درسی و ایجاد نگرش مثبت نسبت به مدرسه است، نه افزایش حجم تمرین یا پر کردن وقت کودک. رویکرد رسمی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی، حرکت به سمت تکالیف خلاق، متنوع، مهارتمحور و انگیزشی است.»
او درباره دستهبندی تکالیف توضیح داد: «تکالیف به سه دسته اصلی تقسیم میشوند. نخست تکالیف سنتی که شامل تمرینهای نوشتاری محدود و هدفمند است. دوم تکالیف مهارتی که بر تقویت مهارتهای پایه و فرآیندمحور تمرکز دارد و سوم تکالیف عملکردی که دانشآموز آموختههای خود را در موقعیتهای واقعی زندگی به کار میگیرد.»
یزدانی درباره نقش خانوادهها نیز گفت: «نقش خانواده باید حمایتی، غیرمستقیم و متعادل باشد. خانوادهها تسهیلگر فرآیند یادگیری هستند، نه جایگزین دانشآموز یا معلم. دخالت مستقیم خانواده در انجام تکالیف، آموزش دادن به جای معلم یا صرف زمان طولانی برای انجام تکلیف توسط والدین، توصیه نمیشود.»





