راهاندازی سامانه ۱۵۱۰ برای پاسخگویی به شهروندان در سازمان ثبت احوال
سازمان ثبت احوال کشور با راهاندازی مرکز ارتباط با شهروندان(۱۵۱۰)، امکان پیگیری مشکلات و دریافت خدمات مشاورهای را به صورت تلفنی و الکترونیکی برای مردم فراهم کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری ایرنا،سازمان ثبت احوال کشور در راستای تحول دیجیتال و بهبود کیفیت خدمات، مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان خود را با شماره تماس ۱۵۱۰ راهاندازی کرد.
هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، در آیین افتتاح این سامانه اظهار کرد: ثبت احوال، سازمانی خدماتی است و در همین راستا مرکز ارتباط با شهروندان آن با عنوان CRM برای خدمترسانی بهتر راهاندازی شد تا شهروندان مشکلات و مسائل خود را از این طریق با کارشناسان مطرح و پیگیری کنند. وی تأکید کرد: اگر نیاز باشد، شهروندان در پی این تماسها به کارشناسان درون سازمان نیز ارتباط داده میشوند تا به طور کامل پاسخ خود را دریافت کنند.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به واگذاری صدور گواهی انحصار وراثت از مردادماه به این سازمان، یکی از دلایل راهاندازی سامانه ۱۵۱۰ را رفع مشکلات شهروندان در این حوزه عنوان کرد. وی افزود: در استانها نیز این سامانه فعال است و مردم میتوانند پاسخ سوالات خود درباره ثبت احوال را دریافت کنند. کارگر ادامه داد: نظرات هموطنان که از ثبت احوال خدمت میگیرند نیز از طریق این سامانه دریافت و از نظرات آنها در اقدامات پیش روی سازمان قطعاً استفاده میشود.
وی در توضیح نحوه تماس یادآور شد: اتصال به شماره ۱۵۱۰ برای تهرانیها نیازمند پیششماره ۰۲۱ است اما برای استانها پیششماره نمیخواهد.
کارگر با اشاره به برنامهریزیهای چند سال اخیر سازمان گفت:در چند سال اخیر طراحی ما تحقق سازمان هوشمند ثبتاحوال بوده و تمام حرکتها در راستای هوشمندسازی خدمات در عرصههای گوناگون بوده است. وی به ایجاد بسترهای ارتباطی مانند «سامانه سهیم» و «سامانه هدا» برای احراز هویت غیرحضوری اشاره کرد و افزود: آخرین اقدام مهم، انتقال صدور گواهی انحصار وراثت از قوه قضاییه به ثبتاحوال بود. این فرآیند مبتنی بر ارائه خدمت غیرحضوری و بدون درخواست افراد طراحی شد؛ بهطوری که با ثبت فوت، گواهی انحصار وراثت به صورت خودکار صادر و برای وراث ارسال میشود و تا این لحظه حدود ۲۸۵ هزار گواهی صادر و ارسال شده است.
کارگر به دیگر خدمات الکترونیکی جدید اشاره کرد: هوشمندسازی صدور شناسنامه نوزاد از طریق دریافت الکترونیکی گواهی ولادت از بیمارستانها، امکان تعیین نام نوزاد به صورت غیرحضوری، و صدور و ارسال پستی شناسنامه. وی افزود: اکنون هیچ نیازی به مراجعه حضوری برای مراحل مربوط به ولادت نوزاد وجود ندارد. همچنین «گواهی وضعیت تأهل» و «گواهی فوت» به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه سهیم قابل دریافت است.





