فرصت آموزش مهارتهای زندگی؛ قربانی کتابهای درسی حجیم
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: کتابهای درسی، حجیم و فرصتسوز هستند و مجالی برای آموزش مهارتهای زندگی باقی نمیماند.

اسماعیل بحریزاده در پایان نخستین نشست کارگروه تدوین سند دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی، کار جهادی و شناخت دقیق مأموریتها را ضروری خواند و مشارکت داوطلبانه دانشآموزان در روزهای تعطیل را نشانهای از رشد مسئولیتپذیری آنان دانست.
مشاور وزیر آموزش و پرورش دو سیاست اصلی وزارتخانه را بازگشت به مدرسه و تمرکز بر فعالیتهای مدرسهمحور عنوان کرد و گفت: برنامهها باید از حالت ویترینی خارج شده و برای همه دانشآموزان در سطح مدرسه در دسترس باشند. شعار «هر دانشآموز یک نقش؛ هر دانشآموز یک تشکل» باید به برنامهای عملیاتی تبدیل شود.
بحریزاده با انتقاد از نظام حافظهمحور و کتابهای درسی حجیم، گفت که این رویکرد مجالی برای آموزش مهارتهای زندگی، ارتباطی، هنری و فناوریهای نو مانند هوش مصنوعی باقی نمیگذارد.
تحول در برنامهدرسی و رسیدن به عدالت آموزشی
او از تشکیل کارگروه تخصصی تحول برنامهدرسی با جلسات مستمر هفتگی خبر داد و گفت: تغییرات بنیادین در راه است، هرچند تحقق کامل آن زمانبر خواهد بود.
این مسئول، عدالت آموزشی را نه صرفاً برابری، بلکه «تخصیص هوشمندانه منابع» برای رساندن همه دانشآموزان به خط پایان دانست. به گفته او تجربههایی مانند مجلس دانشآموزی، نمونهای از یادگیری عمیق و مؤثر است که میتواند دانشآموزان را به مدیران آینده کشور تبدیل کند.
بحریزاده گفت: مجلس دانشآموزی یک نهاد نمایشی نیست، بلکه کارگاه تربیت مدیران و سیاستگذاران آینده است. او خطاب به دانشآموزان گفت: شما تنها مصرفکننده نظام آموزشی نیستید، بلکه شریک و ناظر آن هستید.
او همچنین از اعضای کارگروه خواست سندی آیندهنگر، عملیاتی و الهامبخش تدوین کنند و هشدار داد: آرمانگرایی بدون توجه به امکانات کشور، به نتایج عملی نمیانجامد.





