تاثیر مشکلات اقتصادی بر کیفیت تدریس معلمان
عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: معلم ما همه ذهن و دغدغه و تمرکزش به تدریس معطوف نیست، در نتیجه قطعاً مشکلات اقتصادی بر کیفیت تدریس تأثیر گذاشته است.

محمد جوادیپور، دانشیار دانشگاه تهران، در گفتوگو با ایلنا اعلام کرد: پایین بودن معدل دانشآموزان پدیدهای پیچیده و چندعاملی است که تنها به روش تدریس معلمان مربوط نمیشود، اما شیوه تدریس از عوامل مهم اثرگذار است.
او با اشاره به اقدامات آموزشوپرورش در ترویج روشهای فعال تدریس و برگزاری دورههای آموزشی، گفت: بسیاری از معلمان امروز از دانشگاههای تربیتی فارغالتحصیل شدهاند و دانش پایه لازم را دارند.
جوادیپور کاهش علاقه دانشآموزان را صرفاً ناشی از روش تدریس ندانست، اما بر نقش کلیدی آن تأکید کرد و خواستار برنامهریزی جدی برای بهروزرسانی مستمر دانش و روشهای معلمان شد.
دانشیار دانشگاه تهران همچنین از تأثیر منفی مشکلات معیشتی و حقوق پایین معلمان نسبت به سایر کارکنان دولت بر کیفیت تدریس گفت: دغدغههای اقتصادی، تمرکز معلم را کاهش داده و برای بهبود آموزش، باید از بار این دغدغهها کاست.
جوادیپور پدیده فعالیت برخی معلمان به عنوان «برندهای آموزشی» در مؤسسات خصوصی را کمشمار و عمدتاً محدود به مقاطع متوسطه برای کنکور یا مدارس خاص توصیف کرد: این افراد لزوماً دانش برتری ندارند و اگر انرژی خود را در مدارس دولتی متمرکز کنند، تأثیر بیشتری خواهند داشت.
او تأکید کرد: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد معلمان با انگیزه و دغدغه اصلی آموزش در مدارس حضور فعال دارند.
به گفته این استاد دانشگاه، برای ارتقای وضعیت آموزش، باید برای گروههای مختلف معلمان از جمله تازهکاران، باسابقهها و معلمان قدیمی، برنامههای آموزشی تفکیکشده و بلندمدت طراحی و اجرا شود. حرفهایسازی شغل معلمی میتواند هم نظام آموزشی و هم خود معلمان را به توسعه مستمل متعهد کند.
او ادامه داد: استقرار سیستم ارزیابی عملکرد مناسب و پاداشدهی شایسته، همراه با آموزشهای مداوم و کاربردی، از دیگر راهکارهای اساسی برای بهبود کیفیت تدریس و در نهایت، ارتقای سطح یادگیری دانشآموزان کشور است.





