آسیب‌های تعطیلی پنجشنبه‌ و قطع ارتباط ۴ روزه با دنیا

تعطیلی دو روز در هفته موضوعی است که از سال‌ها پیش مورد بحث بوده و حاشیه‌های خاص خود را به همراه داشته است. حال در آستانه عملیاتی شدن این تصمیم در ارتباط با انتخاب «پنجشنبه» یا «شنبه» بحث‌های متعددی درگرفته و طرفداران تعطیلی هر کدام از این روزها دلایل خاص خود را دارند. محمود جامساز، تحلیلگر مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در این میان معتقد است‌: «در صورت تعطیل شدن پنجشنبه‌ها در کنار جمعه‌ها به عنوان دومین روز تعطیل پایان هفته، به دلیل تعطیل بودن شنبه و یکشنبه در جهان، ارتباطات بین‌المللی و تبادلات تجاری با جهان به مدت چهار روز در هفته قطع می‌شود.»

به اعتقاد این تحلیلگر عدم برقراری ارتباط با سایر کشورهای جهان محرومیتی است که خود را در شاخص‌های مختلفی از جمله حجم تجارت جهانی، بهره‌وری، گردشگری و غیره نشان می‎‎‌دهد. با جامساز، درباره اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ برای تصویب و اضافه شدن دومین روز به تعطیلات آخر هفته، گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌‎خوانید:

• نظر شما درباره تعطیل شدن پنجشنبه و اضافه شدن یک روز دیگر به تعطیلات آخر هفته چیست؟
سال‌هاست که عدم انطباق تعطیلات آخر هفته کشور با نُرم و استانداردهای جهانی، اسباب کاهش ارتباطات تجاری و تعاملات بین‌المللی را فراهم آورده است. به گونه‌ای که عملاً چهار روز در هفته (از پنجشنبه تا یکشنبه) از برقراری تعاملات با سایر کشورهای جهان محروم بوده‌ایم. این محرومیت خود را در شاخص حجم تجارت جهانی، کاهش بهره‌وری و در عرصه داخلی کاهش گردشگری نشان می‌دهد. بر این اساس در مقاطع بسیاری کارشناسان اقتصادی و اجتماعی لزوم رویکرد هماهنگ تعطیلات آخر هفته را با کشورهای جهان مطرح و تبعات زیان‌بار اقتصادی و اجتماعی آن را گوشزد کرده‌اند. از سوی دیگر بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته حتی ساعات کار کارکنان را چه در بخش دولتی و عمومی ‌و چه در بخش خصوصی کاهش داده‌اند و شاهد بهره‌وری بیشتر بوده‌اند. نتیجه آنکه لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ در مورد تصویب دو روز تعطیلات آخر هفته که همچنان مسکوت مانده بود، اینک در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفته است.

• برخی اقتصاددانان و کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که تعطیل شدن پنجشنبه تبعات زیان‌بار اقتصادی برای کشور خواهد داشت و بهتر است مانند بسیاری کشورهای اسلامی ‌ضمن حفظ تعطیلی در روز جمعه به دلیل برگزاری نمازجمعه، روز شنبه را به عنوان دومین روز تعطیل هفته اعلام کرد. آیا شما نیز با این کارشناسان هم‌نظر هستید؟
نکته مهم آن است که با تعطیل شدن روز پنجشنبه به عنوان یک روز کامل و با احتساب روز جمعه، گرچه از نظر تعداد ساعات کار با کشورهای دیگر جهان به‌ویژه کشورهای عربی و منطقه همسان می‌شویم، اما تلاقی روزهای پنجشنبه و جمعه با شنبه و یکشنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته سایر کشورهای جهان، خسارات بسیاری را به لحاظ اقتصادی و اجتماعی بر کشور وارد می‌کند. این کار قطع تعاملات با جهان را به چهار روز افزایش می‌دهد. بنابراین لزوم اتخاذ رویکرد هماهنگ‌سازی آخر هفته با کشورهای جهان به شدت احساس می‌شود. از این‌رو به جای تعطیلات پنجشنبه و جمعه چنانچه نمایندگان مجلس روز شنبه را با پنجشنبه جایگزین کنند، هماهنگی تعطیلات با دیگر کشورهای جهان افزایش پیدا خواهد کرد و بر حجم تعاملات جهانی و تبادلات رسمی ‌تجاری در سطح بین‌المللی افزوده می‌شود که به نفع اقتصاد کشور است.

• هدف از تعطیل شدن دو روز در پایان هفته چیست و آیا شما این اقدام را به‌صورت کلی مثبت ارزیابی می‌کنید یا خیر؟
اصلاح این تبصره با هدف قدردانی و تکریم سرمایه‌های انسانی و اجتماعی، افزایش بهره‌وری، ایجاد تعادل بین کار و زندگی در جهت حفظ کرامت و استحکام خانواده و افزایش سطح رضایتمندی کارکنان با افزایش ساعات فراغت آنان و افزایش بهره‌وری به سبب بالا رفتن انرژی کارکنان و ارائه خدمات‌رسانی با کیفیت بهتر و در نتیجه ارتقای سطح رضایتمندی مردم بوده است. وضعیت نیز بدین صورت است که دو روز تعطیلات را در روزهای پنجشنبه و جمعه مورد اشاره قرار دادند و ضمناً هدف را محدود به کارکنان دولت کردند و بخش خصوصی را در شمول این تبصره نیاوردند. البته این موضوع دارای ایرادات اساسی است که به جد نمایندگان مردم باید در مورد آن موضع درست اتخاذ کرده و این ایرادات را برطرف کنند. در این راستا بهتر است روز شنبه را به جای پنجشنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل آخر هفته تصویب و اعلام کنند.

کد خبر: 70469

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =