کرمان زیر خط سرانه فضای آموزشی

سرانه آموزشی کرمان در حالی از ۴.۹ به ۵.۰۵ رسیده است که همچنان پهناورترین استان کشور زیر خط میانگین کشوری قرار دارد.

به گزارش آتیه‌آ مهر، گروه استان‌ها - کرونا در کنار تمام معایب و مشکلاتی که ایجاد کرد، فرصت خوبی را برای نوسازی و بازسازی مدارس فراهم کرد تا در شرایط عدم حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس، کلاس‌های درس مقاوم سازی شود.

این مساله در استان زلزله خیز کرمان از اهمیتی دو چندان برخوردار است چرا که همواره یکی از نگرانی‌های والدین در خصوص میزان مقاومت ساختمان‌های مدارس در مقابل زلزله است.

در کرمان سرانه فضای آموزشی هم وضعیت مناسبی ندارد و از متوسط کشوری پایین‌تر است که می‌طلبد نگاه ویژه ای به این حوزه شود.

مدارس روستاها نیازمند نگاه ویژه مسئولان

یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دوران کرونا که دانش آموزان حضور فیزیکی در مدرسه ندارند فرصت خوبی برای بحث نوسازی مدارس که باید مسئولان از این فرصت استفاده کنند.

وی با اشاره به زلزله خیز بودن کرمان گفت: توجه به بحث نوسازی و مقاوم سازی مدارس باعث می‌شود والدین با اطمینان خاطر بیشتری فرزندانشان را راهی مدارس کنند.

یکی دیگر از شهروندان کرمانی به مهر گفت: چندین مورد از مدارس شهر کرمان نیازمند بازسازی و نوسازی هستند؛ از جمله مدارس در ده بالا و برخی روستاهای زرند بسیار قدیمی هستند و نیاز به بازسازی یا نوسازی دارند. به گونه‌ای که چندی پیش مشاهده کردم به دلیل بارش باران قسمتی از دیوار فرو ریخته بود.

یکی از اهالی ماهان هم به مهر گفت: حدود ۳۰ سال پیش مدرسه در ماهان دایر بود که دختر من هم به آن مدرسه می‌رفت اما امروز به تعمیرگاه ماشین تبدیل شده است؛ چرا با وجود کمبود مدرسه این فضای آموزشی بزرگ تبدیل به تعمیرگاه شده است؟

۲۳ درصد مدارس کرمان تخریبی است

قبل از آغاز طرح تخریب و بازسازی در سال ۸۶ در استان کرمان ۷۰ درصد مدارس تخریبی بودند که در حال حاضر این عدد به ۲۳ درصد رسیده استمدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قبل از آغاز طرح تخریب و بازسازی در سال ۸۶ در استان کرمان ۷۰ درصد مدارس تخریبی بودند که در حال حاضر این عدد به ۲۳ درصد رسیده است.

سید محمد واعظی نژاد با اشاره به اینکه ۲۳ درصد مدارس کرمان تخریبی بوده و نیاز به بازسازی دارند، افزود: در چند سال گذشته تلاش کردیم با مشارکت خیران و کمک‌های دولت بتوانیم این مدارس را ساماندهی کنیم. امروز هم چهار مدرسه ۱۲ کلاسه را کلنگ زنی می‌کنیم تا فضای آموزشی خوب و مطلوبی برای دانش آموزان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: شیوع کرونا و تعطیلی مدارس فرصت مناسبی را فراهم کرد تا مدارس نیازمند مقاوم سازی، تخریب و بازسازی مدارس را در دستور کار قرار دهیم.

واعظی نژاد بیان کرد: طی دهه فجر ۱۰۰ مدرسه با ۴۵۵ کلاس درس در استان کرمان افتتاح شد و کماکان این مساله در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی استان کرمان از میانگین کشوری پایین‌تر است و نیاز است مدارس جدیدی ساخته شود. با توجه به برگزاری مدارس طی دو سال اخیر به صورت مجازی، نیاز است امکانات جدید در مدارس ایجاد شود که تلاش می‌کنیم این نیازها را هم برطرف کنیم.

وی با اشاره اینکه ساخت و ساز مدارس و تأمین فضاهای آموزشی بر عهده اداره کل نوسازی مدارس است، یادآور شد: اولویت بندی نوسازی مدارس با اداره کل آموزش و پرورش استان است و بر این اساس ما مدارس را در دستور کار قرار می‌دهیم. در مرحله اول لیست مدارس مورد نیاز نوسازی و بازسازی را از آموزش و پرورش دریافت می‌کنیم.

نیازسنجی ۵۰ ساله روستاها

واعظی نژاد در خصوص وضعیت مدارس روستای ده بالا و روستاهای شهرستان زرند، گفت: یک طرح مکان یابی را از ابتدای سال ۹۹ شروع کردیم و بر اساس نیاز ۵۰ ساله منطقه را به ویژه در مناطق روستایی می‌سنجیم و بر اساس برنامه مکان یابی، ساخت و ساز را آغاز می‌کنیم.

وی در خصوص تبدیل مدرسه‌ای در ماهان به تعمیرگاه ماشین هم گفت: نگهداری و اولویت بندی ساخت مدارس با آموزش و پرورش است اما این مدرسه شاید نیاز محله و منطقه نبوده و دانش آموز نداشته است که به سمت تعمیرگاه رفته است.

وی در خصوص میزان مشارکت خیران در امر مدرسه سازی گفت: امسال با توجه به ابلاغ طرح آجر به آجر شاهد مشارکت بسیار خوب خیران در استان بودیم؛ مشارکت خیران که در سال ۹۸ به میزان ۹۷ میلیارد بود امسال به ۲۳۰ میلیارد تومان رسیده است که تقریباً با اعتبارات دولتی برابری می‌کند.

واعظی نژاد ادامه داد: در طرح آجر به آجر مردم می‌توانند در امر مدرسه سازی به راحتی و حتی به میزان هزار تومان مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در پویش محرم این طرح کرمان با مشارکت ۱۵ هزار نفری خیران رتبه نخست را کسب کرد، افزود: اکنون هم با آغاز طرح پویش «من مادرم، بچه‌های ایران فرزند من»؛ شاهد استقبال خوب مردم هستیم. تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این طرح شرکت کرده اند و تمامی مردم می‌توانند در امر مقدس مدرسه سازی با اهدای یک اجر شرکت کنند. برای این منظور افراد می‌توانند با مراجعه به سایت آجر به آجر از طریق سامانه «مهر مدرسه» در این امر خداپسندانه مشارکت داشته باشند.

وی متذکر شد: مبلغ جمع آوری شده از پویش محرم که ۱۵ هزار نفر در آن مشارکت داشتند برای ساخت مدرسه در یکی روستاهای عنبرآباد صرف می‌شود و عملیات خشت گذاری آن شروع شده و به زودی به بهره برداری می‌رسد.

احیای ۳۱۰ پروژه نیمه تمام با همت خیران

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان در خصوص اقدامات انجام شده در سال ۹۹ بیان کرد: تعداد ۳۱۰ پروژه نیمه تمام در استان داشتیم که بلاتکلیف مانده بودند؛ به همت خیران موفق شدیم تمامی این پروژه‌ها را فعال کنیم؛ تعداد زیادی از این مدارس بازسازی و به آموزش و پرورش تحویل داده شده است و تعدادی هم تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد. این امر باعث شد سرانه فضای آموزشی استان کرمان از ۴.۹ به ۵.۰۵ برسد و به میانگین کشوری نزدیک شویم.

تعداد زیادی از این مدارس بازسازی و به آموزش و پرورش تحویل داده شده است و تعدادی هم تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد. این امر باعث شد سرانه فضای آموزشی استان کرمان از ۴.۹ به ۵.۰۵ برسد و به میانگین کشوری نزدیک شویموی در خصوص اقدامات انجام شده در روستاها گفت: روستاها در اولویت کار ما هستند؛ با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها در نظر داریم امکاناتی در روستاها و شهرهای کوچک ایجاد کنیم. برای این منظور در برخی روستاها مراکز و مجتمع‌های متمرکزی ایجاد کریم تا دانش آموزان چند روستا بتوانند به صورت متمرکز از امکانت خوب آموزشی استفاده کنند.

وی در پاسخ به اینکه مدارس باید چه ویژگی‌های داشته باشند که بهسازی شوند، گفت: یکی از اهداف ما برقراری عدالت آموزشی است تا دانش آموزان مرکز کرمان با دانش آموزان دورافتاده‌ترین نقاط استان از شرایط یکسانی برخوردار باشند. سعی کردیم مدارس یکسان باشند و همه امکانات نرم افزای و سخت فزاری در مدارس وجود داشته باشد همه دانش آموزان با استعداد باید بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

هرچند سرانه آموزشی در کرمان کمی افزایش یافته است و به ۵.۰۵ رسیده است اما همچنان نیاز به اهتمام بیشتری در این حوزه است تا سرانع فضای آموزشی پهناورترین استان کرمان به ۵.۲۱ مترمربع که سرانه متوسط کشوری است؛ برسد.

کد خبر: 8333

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =